Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Challenges In Values Education Based On The Views Of Social Studies Teachers: A Meta-Synthesis

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 47 - 60, 28.06.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1034553

Öz

The present study aimed to analyze previous studies on the challenges experienced by social studies teachers in values education with the meta-synthesis method and to determine the general trends in the problems experienced in values education. The studies in the literature were determined with Google academic search engine, EBSCOhost and Dergipark databases. In the study, eight articles were analyzed out of 22 papers on the views of social studies teachers on the challenges experienced in values education and published between 2014 and 2020. The findings reported in these papers were analyzed and synthesized based on the basic stages of the meta-synthesis method, and a meta-synthesis was conducted with the determined themes. The analysis of the views of social studies teachers revealed that the challenges experienced in values education included the incompetency of the teachers in values education, the problems associated with the curriculum and textbooks, and the incompetency of the parents in value education. The solutions recommended by the teachers included the improvement of the cooperation between the school, teachers, and the parents, parental knowledge, the concretization of the values in courses, association of the course content with life, reorganization of the textbooks, and the curricula for values education, control of the media and support of the media in values education. The recommendations of the authors are also included in the study.

Kaynakça

  • Balcı, F. A. & Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Değerler ve Değerler Eğitimi Uygulamaları Konusunda Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 195-213.
  • Berkant, H. G., Efendioğlu, A. & Sürmeli, Z. (2014). Değerler Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies, 9(5), 427-440.
  • Brady, L. (2011). Teacher Values and Relationship: Factors in Values Education. Australian Journal Of Teacher Education , 36(2), 56-65.
  • Çelikkaya, T., Filoğlu, S. & Öktem, N. S. (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde Değerle Eğitimi Uygulamalarının Öğretmenler Tarafından Uygulanma Düzeyleri. Journal of Social Studies Education Research, 4(1), 121-147.
  • Fidan, N. K. & Öner, Ö. (2018). Değerler Eğitimine Yönelik Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. International Journal of Field Education (IJOFE), 4(1), 1-17.
  • Gömleksiz, N. & Kılınç, H. H. (2015). Ortaokul Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri, Beklentileri, Önerileri. Researcher: Social Sciences Studies, 3(5), 35-45.
  • Gözler, A., Haskuş, A., Ayhan, B., Karslı, E. & Akın, Z. (2020). Değerler Eğitimi Kapsamında Hazırlanan Bilimsel Çalışmaların Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 224-241.
  • Gür, Ç., Koçak, N., Şirin, N., Şafak, M. & Demircan, A. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi: Ankara Örneği. Asya Öğretim Dergisi, 3(1), 78-91.
  • Kan, Ç. (2010). Sosyal Bilgiler Dersi ve Değerler Eğitimi. Milli Eğitim , 39(187), 138-144.
  • Karasu, M. & Aktepe, V. (2009). Öğretmenlerin değer eğitimine bakış açıları. 2009 USOS 8. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu içinde (21-23. ss.). Eskişehir: Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi.
  • Kılıç, A., Şahin, Ş., Albayrakoğlu, Ö. & Arseven, Z. (2015). Öğretmen Görüşlerine Göre Öğretmen Davranışlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(3), 441-460.
  • Koç, S. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi Konusundaki Görüşleri. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 377-396.
  • Kumarassamy, J. & Koh, C. (2019). Teachers’ Perception of İnfusion of Values in Sciences Lessons: A Qualitative Study. Res Sci Educ, 49, 109-136. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s11165-017-9612-8
  • Metin, Ö. & Yılmazer, A. (2019). Değerler Eğitimi Alanındaki Çalışmaların Eğilimi: USBES Örneği. International Journal of Field Education (IJOFE), 5(2), 72-93.
  • Morcom, V. E. (2016). Scaffolding Peer Collaboration Through Values Education: Social And Reflective Practices From A Primary Classromm. Australian Journal Of Teacher Education , 41(1), 81-95. Retrieved from: https:// searc.informit.org/ doi/pdf/10.3316/ielapa.793451945038000?download=true
  • Paleeri, S. (2014). Setting Objectives of Value Education Constructivist Approach in The Light Revised Blooms Taxonomy. İ-Manager's Journal On School Educational Technology , 10(3), 7-12. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1097398.pdf
  • Thornberg, R. (2008). The Lack of Professional Knowledge in Values Education. Teaching and Teacher Aducation, 24, 1791-1798. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.04.004
  • Uzuner, N. K. (2019). Değerler Eğitimine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 42-58.
  • Yazar, T. (2012). Öğretmen Adaylarının Değerler Hakkındaki Görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 61-68.
  • Yazar, T. & Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Değerler Eğitiminin Mevcut Durumunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(10), 44-58.
  • Yıldırım, S. G., Becerikli, S. & Demirel, M. (2017). Farklı Bakış Açılarına Göre Sosyal Bilgilerde Değerler Eğitimi. İlköğretim Online, 16(4), 1575-1588.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Walsh, D. and Downe, S. (2005). Meta‐synthesis method for qualitative research: A literatüre review. Journal of Advanced Nursing, 50 (2), 204-211. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2648.2005.03380.x

Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerler Eğitiminde Yaşanan Sorunlar: Bir Meta-Sentez Çalışması

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 2, 47 - 60, 28.06.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1034553

Öz

Bu araştırmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin değerler eğitiminde yaşadıkları sorunlarla ilgili çalışmaların, meta-sentez yöntemiyle analiz edilmesi ve değerler eğitiminde yaşanan sorunların genel eğilimini ortaya koymak amaçlanmıştır. Çalışmanın seçiminde Google akademik arama motoru, EBSCOhost ve Dergipark veri tabanlarından yararlanılmıştır. Çalışmada, sosyal bilgiler öğretmenlerinin değerler eğitiminde yaşanan sorunlarla ilgili görüşlerini içeren ve 2014-2020 yıllarını kapsayan 22 makale içerisinden sekiz makale analiz edilmiştir. Bu makalelerde ulaşılan sonuçlar, meta-sentez yönteminin temel aşamaları kapsamında analiz ve sentez yapılarak belirlenen temalara göre meta-sentez çalışması gerçekleştirilmiştir. Çalışmada sosyal bilgiler öğretmenlerinin görüşlerine göre değerler eğitimine yönelik sorunlarla ilgili sonuçlar, öğretmenlerin değerler eğitimindeki yetersizliği; programın ve ders kitaplarının değer eğitimindeki yetersizliği; ailelerin değer eğitimi konusundaki yetersizliği şeklinde sıralanmıştır. Bu sorunlara yönelik öğretmenlerin çözüm önerileri ise; okul- öğretmen-aile işbirliği sağlanmalı, aileler bilgilendirilmeli, derslerde değerler somutlaştırılmalı, yaşamla ilişkilendirilmeli, ders kitapları düzenlenmeli, program değerler eğitimine uygun düzenlenmeli, medya kontrolü ve medya, değer eğitimini desteklemeli şeklinde olduğu görülmektedir. Çalışmada, araştırmacıların önerileriyle ilgili sonuçlar da yer almaktadır.

Kaynakça

  • Balcı, F. A. & Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Yer Alan Değerler ve Değerler Eğitimi Uygulamaları Konusunda Öğretmen Görüşleri. Ahi Evran Üniversitesi Kırşehir Eğitim Fakültesi Dergisi (KEFAD), 14(1), 195-213.
  • Berkant, H. G., Efendioğlu, A. & Sürmeli, Z. (2014). Değerler Eğitimine Yönelik Öğretmen Görüşlerinin İncelenmesi. Turkish Studies, 9(5), 427-440.
  • Brady, L. (2011). Teacher Values and Relationship: Factors in Values Education. Australian Journal Of Teacher Education , 36(2), 56-65.
  • Çelikkaya, T., Filoğlu, S. & Öktem, N. S. (2013). Sosyal Bilgiler Dersinde Değerle Eğitimi Uygulamalarının Öğretmenler Tarafından Uygulanma Düzeyleri. Journal of Social Studies Education Research, 4(1), 121-147.
  • Fidan, N. K. & Öner, Ö. (2018). Değerler Eğitimine Yönelik Yapılan Lisansüstü Tezlerin İncelenmesi. International Journal of Field Education (IJOFE), 4(1), 1-17.
  • Gömleksiz, N. & Kılınç, H. H. (2015). Ortaokul Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri, Beklentileri, Önerileri. Researcher: Social Sciences Studies, 3(5), 35-45.
  • Gözler, A., Haskuş, A., Ayhan, B., Karslı, E. & Akın, Z. (2020). Değerler Eğitimi Kapsamında Hazırlanan Bilimsel Çalışmaların Farklı Değişkenlere Göre İncelenmesi. Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 1, 224-241.
  • Gür, Ç., Koçak, N., Şirin, N., Şafak, M. & Demircan, A. (2015). İlköğretim Öğretmenlerinin Değerler Eğitimine İlişkin Görüşleri ve Karşılaştıkları Güçlüklerin İncelenmesi: Ankara Örneği. Asya Öğretim Dergisi, 3(1), 78-91.
  • Kan, Ç. (2010). Sosyal Bilgiler Dersi ve Değerler Eğitimi. Milli Eğitim , 39(187), 138-144.
  • Karasu, M. & Aktepe, V. (2009). Öğretmenlerin değer eğitimine bakış açıları. 2009 USOS 8. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu içinde (21-23. ss.). Eskişehir: Eskişehir Osman Gazi Üniversitesi.
  • Kılıç, A., Şahin, Ş., Albayrakoğlu, Ö. & Arseven, Z. (2015). Öğretmen Görüşlerine Göre Öğretmen Davranışlarının Değerler Eğitimi Açısından İncelenmesi. Kuramsal Eğitim Bilim Dergisi, 9(3), 441-460.
  • Koç, S. (2016). Ortaokul Öğretmenlerinin Değerler Eğitimi Konusundaki Görüşleri. Kırıkkale Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 6(1), 377-396.
  • Kumarassamy, J. & Koh, C. (2019). Teachers’ Perception of İnfusion of Values in Sciences Lessons: A Qualitative Study. Res Sci Educ, 49, 109-136. Retrieved from: https://doi.org/10.1007/s11165-017-9612-8
  • Metin, Ö. & Yılmazer, A. (2019). Değerler Eğitimi Alanındaki Çalışmaların Eğilimi: USBES Örneği. International Journal of Field Education (IJOFE), 5(2), 72-93.
  • Morcom, V. E. (2016). Scaffolding Peer Collaboration Through Values Education: Social And Reflective Practices From A Primary Classromm. Australian Journal Of Teacher Education , 41(1), 81-95. Retrieved from: https:// searc.informit.org/ doi/pdf/10.3316/ielapa.793451945038000?download=true
  • Paleeri, S. (2014). Setting Objectives of Value Education Constructivist Approach in The Light Revised Blooms Taxonomy. İ-Manager's Journal On School Educational Technology , 10(3), 7-12. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1097398.pdf
  • Thornberg, R. (2008). The Lack of Professional Knowledge in Values Education. Teaching and Teacher Aducation, 24, 1791-1798. Retrieved from: https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.04.004
  • Uzuner, N. K. (2019). Değerler Eğitimine İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Pesa Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 5(2), 42-58.
  • Yazar, T. (2012). Öğretmen Adaylarının Değerler Hakkındaki Görüşleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 2(1), 61-68.
  • Yazar, T. & Yelken, T. Y. (2013). İlköğretim Sosyal Bilgiler Programında Değerler Eğitiminin Mevcut Durumunun Öğretmen Görüşlerine Göre Belirlenmesi. Uluslararası Avrasya Sosyal Bilimler Dergisi, 4(10), 44-58.
  • Yıldırım, S. G., Becerikli, S. & Demirel, M. (2017). Farklı Bakış Açılarına Göre Sosyal Bilgilerde Değerler Eğitimi. İlköğretim Online, 16(4), 1575-1588.
  • Yıldırım, A. & Şimşek, H. (2005). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Walsh, D. and Downe, S. (2005). Meta‐synthesis method for qualitative research: A literatüre review. Journal of Advanced Nursing, 50 (2), 204-211. Retrieved from: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/full/10.1111/j.1365-2648.2005.03380.x
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Çiğdem Kan 0000-0001-8513-7740

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Kan, Ç. (2022). Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerler Eğitiminde Yaşanan Sorunlar: Bir Meta-Sentez Çalışması. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(2), 47-60. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1034553