Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Okul Öncesi Eğitimde Kullanılan Eğitsel Etkinlik Uyarlamalarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi

Yıl 2022, 30. Yıl Özel Sayısı, 43 - 58, 28.07.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1056025

Öz

Bu çalışmada okul öncesi eğitimde kullanılan eğitsel etkinlik uyarlamalarının nitelik düzeylerinin belirlenmesi amaçlanmaktadır. Araştırma nicel verilere dayalı, tarama modelinde, betimsel bir çalışmadır. Veri toplama aracı olarak araştırmacı tarafından geliştirilen Etkinlik Uyarlaması Kontrol Listesi kullanılmıştır. Çalışmanın verilerini okul öncesi öğretmenlerinin paylaştıkları uyarlama bölümleri bulunan etkinlikler oluşturmuştur. Etkinliklerin format özellikleri frekans yüzde değerleri ile verilmiş, verilerin analizinde t Testi, tek yönlü varyans analizi (ANOVA), aralık değerleri hesaplama yöntemi kullanılmıştır. İncelenen uyarlamaların tüm alt boyutlarda niteliksel olarak istenen düzeyin altında olduğu bulunmuştur. Uyarlamaların okul öncesi eğitimde kaynaştırma uygulamalarını sağlamakta yetersiz kaldığı sonucuna ulaşılmıştır.

Kaynakça

  • Acarlar, F. (2013). Okul öncesinde kaynaştırma. B. Sucuoğlu & H. Bakkaloğlu (Ed.), Kaynaştırma modeli ve özel gereksinimli küçük çocukların özellikleri içinde (s. 21-27). Ankara: Kök.
  • Alıcı, C.E. (2017). Okul öncesi dönemde tersine kaynaştırma gruplarında yer alan Cerebral Palsy’li çocukların ince motor becerilerinin oyunla desteklenmesi. (Yüksek lisans tezi, Danışman: Doç. Dr. Gökhan Duman), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aral, N., Kandır, A. & Yaşar, M. C. (2011). Okul öncesi eğitim & okul öncesi eğitim programı. İstanbul: Ya-pa.
  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research (Vol. 2).New York: The Free.
  • Bailey, K. D. (1994). Methods of social research. (Vol. 4).New York: The Free.
  • Büyüktaşkapu, S., Çeliköz, N., & Akman, B. (2012). Yapılandırmacı bilim eğitimi programı’nın 6 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 275-292.
  • Duman, G. (2015). Beden eğitimi ve oyun. Ankara: Eğiten.
  • Duman, G., & Koçak, N. (2013). Anaokulu kaynaştırma sınıfında yer alan özel gereksinimli bir çocuğun sosyal oyun ve sosyal iletişim özellikleri. Cumhuriyet international journal of education Dergisi, 2(3), 99-108.
  • Faulkner-Schneider, L. (2005). Child care teachers' attitudes, beliefs, and knowledge regarding science and the impact on early childhood learning opportunities (Order No. 1431054). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (305390807). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/child-care-teachers-attitudes-beliefs-knowledge/docview/305390807/se-2?accountid=15606
  • Gök, G., & Erbaş, D. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Günindi, Y. & Günindi, N. (2017). Helping and cooperation in preschool childrens drawings. İçinde: Educational reseacrh and practice (Ed. Prof. Dr. Irina Koleva ve Doç. Dr. Gökhan Duman), St. Kliment Ohridski University, Bulgaria.
  • Kanmaz, T. & Duman, G. (2018). Hareketli oyun eğitim programının okul öncesi kaynaştırma eğitimi alan ortopedik engelli çocukların kaba motor becerilerine etkisinin incelenmesi. Social Sciences Studies, V.14, p.329-337.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kefi, S., Çeliköz, N., & Erişen, Y. (2013). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin temel bilimsel süreç becerilerini kullanım düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 300-319.
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Özel eğitim. S. Eripek (Ed.), Erken çocukluk ve okul öncesi dönemlerinde özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Banlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Metin, N. (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. N. Baykoç (Ed.), Kaynaştırma içinde (s.89-96). İstanbul: Eğiten Kitap.
  • Şahin, F., Güven, İ. , & Yurdatapan, M. (2011). Proje tabanlı eğitim uygulamalarının okul öncesi çocuklarında bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33(1), 157-176.
  • Sarı, H. (2002). Özel eğitime muhtaç öğrencilerin eğitimleriyle ilgili çağdaş öneriler. Ankara: Pegem
  • Sucuoğlu, B. (2008, Nisan). Okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamaları. Uluslararası Çocuk, Aile ve Okul Bağlamında Okul Öncesi Eğitim. Kongre’sinde sunulmuş bildiri, Trabzon Valiliği.
  • Tufan, M. (2017). Inclusion, social acceptance and empathy in early childhood. İçinde: Educational reseacrh and practice (Ed. Prof. Dr. Irina Koleva ve Doç. Dr. Gökhan Duman), St. Kliment Ohridski University, Bulgaria.
  • Vural, M. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlanmasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yecke, C. P. (2005). Mayhem in the Middle; How middle schools have failed America- and how to make them work. Washington, DC: The Thomas B. Fordham Institute.

Investigating the Adaptation of Educational Activities Used in Preschool Education in Terms of Various Variables

Yıl 2022, 30. Yıl Özel Sayısı, 43 - 58, 28.07.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1056025

Öz

This study, it is aimed to determine the quality levels of educational activity adaptations that use inclusion in preschool education. The research is a descriptive study based on quantitative data, in a scanning model. The Activity Adaptation Checklist developed by the researcher was used as a data collection tool. The data of the study consisted of activities with adaptation sections shared by preschool teachers. The format properties of the activities are given with frequency percentage values, t-Test, one-way analysis of variance (ANOVA), and interval values calculation method is used in the analysis of the data. It was found that the examined adaptations were qualitatively below the desired level in all sub-dimensions. It has been concluded that the adaptations are insufficient to provide inclusive practices in pre-school education.

Kaynakça

  • Acarlar, F. (2013). Okul öncesinde kaynaştırma. B. Sucuoğlu & H. Bakkaloğlu (Ed.), Kaynaştırma modeli ve özel gereksinimli küçük çocukların özellikleri içinde (s. 21-27). Ankara: Kök.
  • Alıcı, C.E. (2017). Okul öncesi dönemde tersine kaynaştırma gruplarında yer alan Cerebral Palsy’li çocukların ince motor becerilerinin oyunla desteklenmesi. (Yüksek lisans tezi, Danışman: Doç. Dr. Gökhan Duman), Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Aral, N., Kandır, A. & Yaşar, M. C. (2011). Okul öncesi eğitim & okul öncesi eğitim programı. İstanbul: Ya-pa.
  • Bailey, K. D. (1982). Methods of social research (Vol. 2).New York: The Free.
  • Bailey, K. D. (1994). Methods of social research. (Vol. 4).New York: The Free.
  • Büyüktaşkapu, S., Çeliköz, N., & Akman, B. (2012). Yapılandırmacı bilim eğitimi programı’nın 6 yaş çocuklarının bilimsel süreç becerilerine etkisi. Eğitim ve Bilim, 37(165), 275-292.
  • Duman, G. (2015). Beden eğitimi ve oyun. Ankara: Eğiten.
  • Duman, G., & Koçak, N. (2013). Anaokulu kaynaştırma sınıfında yer alan özel gereksinimli bir çocuğun sosyal oyun ve sosyal iletişim özellikleri. Cumhuriyet international journal of education Dergisi, 2(3), 99-108.
  • Faulkner-Schneider, L. (2005). Child care teachers' attitudes, beliefs, and knowledge regarding science and the impact on early childhood learning opportunities (Order No. 1431054). Available from ProQuest Dissertations & Theses Global. (305390807). Retrieved from https://www.proquest.com/dissertations-theses/child-care-teachers-attitudes-beliefs-knowledge/docview/305390807/se-2?accountid=15606
  • Gök, G., & Erbaş, D. (2011). Okul öncesi eğitimi öğretmenlerinin kaynaştırma eğitimine ilişkin görüşleri ve önerileri. International Journal of Early Childhood Special Education, 3(1), 66-87.
  • Günindi, Y. & Günindi, N. (2017). Helping and cooperation in preschool childrens drawings. İçinde: Educational reseacrh and practice (Ed. Prof. Dr. Irina Koleva ve Doç. Dr. Gökhan Duman), St. Kliment Ohridski University, Bulgaria.
  • Kanmaz, T. & Duman, G. (2018). Hareketli oyun eğitim programının okul öncesi kaynaştırma eğitimi alan ortopedik engelli çocukların kaba motor becerilerine etkisinin incelenmesi. Social Sciences Studies, V.14, p.329-337.
  • Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara: Nobel.
  • Kefi, S., Çeliköz, N., & Erişen, Y. (2013). Okul öncesi eğitim öğretmenlerinin temel bilimsel süreç becerilerini kullanım düzeyleri. Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 2(2), 300-319.
  • Kırcaali-İftar, G. (1998). Özel eğitim. S. Eripek (Ed.), Erken çocukluk ve okul öncesi dönemlerinde özel eğitim. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi.
  • Milli Eğitim Banlığı. (2013). Okul öncesi eğitim programı. Ankara: MEB.
  • Metin, N. (2011). Özel gereksinimli çocuklar ve özel eğitim. N. Baykoç (Ed.), Kaynaştırma içinde (s.89-96). İstanbul: Eğiten Kitap.
  • Şahin, F., Güven, İ. , & Yurdatapan, M. (2011). Proje tabanlı eğitim uygulamalarının okul öncesi çocuklarında bilimsel süreç becerilerinin gelişimine etkisi. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33(1), 157-176.
  • Sarı, H. (2002). Özel eğitime muhtaç öğrencilerin eğitimleriyle ilgili çağdaş öneriler. Ankara: Pegem
  • Sucuoğlu, B. (2008, Nisan). Okul öncesi dönemde kaynaştırma uygulamaları. Uluslararası Çocuk, Aile ve Okul Bağlamında Okul Öncesi Eğitim. Kongre’sinde sunulmuş bildiri, Trabzon Valiliği.
  • Tufan, M. (2017). Inclusion, social acceptance and empathy in early childhood. İçinde: Educational reseacrh and practice (Ed. Prof. Dr. Irina Koleva ve Doç. Dr. Gökhan Duman), St. Kliment Ohridski University, Bulgaria.
  • Vural, M. (2008). Kaynaştırma sınıfı öğretmenlerinin öğretimin uyarlanmasına ilişkin yaptıkları çalışmaların belirlenmesi. (Yüksek Lisans Tezi), https://tez.yok.gov.tr sayfasından erişilmiştir.
  • Yecke, C. P. (2005). Mayhem in the Middle; How middle schools have failed America- and how to make them work. Washington, DC: The Thomas B. Fordham Institute.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yusuf Gökkaya 0000-0001-8963-084X

Gökhan Duman 0000-0002-8650-3594

Yayımlanma Tarihi 28 Temmuz 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 30. Yıl Özel Sayısı

Kaynak Göster

APA Gökkaya, Y., & Duman, G. (2022). Okul Öncesi Eğitimde Kullanılan Eğitsel Etkinlik Uyarlamalarının Çeşitli Değişkenlere Göre İncelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(Özel Sayı), 43-58. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1056025