Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Research on Occupational Expectations of University Students: The Case of Manisa Celal Bayar University Gördes Vocational School

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 3, 125 - 140, 28.09.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1081065

Öz

This study was carried out within the framework of determining the professional future expectations of university students after graduation. In this context, it was carried out by applying the vocational career expectation scale to the students of Manisa Celal Bayar University Gördes Vocational School with the convenience sampling method. In the study, first of all, factor analysis was performed, and then independent sample t-test and ANOVA test analyzes were applied in order to examine whether there was a difference between demographic variables and vocational expectations. As a result of the study, while the professional expectations of the students who answered the questionnaire did not differ significantly according to the class, department, age, region of residence and monthly income of the family; Looking at the gender variable, it was concluded that female students' occupational emotional expectation levels for the future were higher than male students. In this direction, the potential of students can be revealed by organizing courses and seminars where they can realize their own knowledge and skills about the department they are studying and related fields so that they can look to the future with more hope. In addition, necessary measures should be taken to eliminate the uncertainties experienced by students in their future expectations and all kinds of resources they need during their university education should be provided.

Kaynakça

  • Arık, N., & Seyhan, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlamasında Teknoloji Bilgisi ve Gelecek Beklentilerinin Rolü. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(7), 2218-2231.
  • Aydemir, D.A. (2018). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Beklentileri: Lisans Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir.
  • Balcı, A. (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde Spss’le Veri Analizi. Beta Basım A.Ş. 5. Baskı. İstanbul.
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Fizer, D. (2013). Factors affecting career choices of college students enrolled in agriculture. A research paper presented for the Master of Science in Agriculture and Natural Science degree at The University of Tennessee, Martin, 51-54.
  • Gedye, S., Elizabeth F. & Brian, C. (2004). Students' Undergraduate Expectations and Post‐graduation Experiences of the Value of a Degree. Journal of Geography in Higher Education, 28:3, 381-396
  • Karadeniz, Y., ve Özkan, Ç. (2021). Üniversite Mezunları Mezuniyet Sonrası Kariyer Beklentileri: Ayvacık Meslek Yüksekokulu Örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 113-136.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı. Nicel-Nitel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Kinash, S., Crane, L., Capper, J., Young, M., & Stark, A. (2017). When do university students and graduates know what careers they want: A research-derived framework. Journal of teaching and learning for graduate employability, 8(1), 3-21.
  • Koçak, O., Kırtay, Ç., & Kaya, A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İş Bulma ve Kariye Beklentilerinin İş ve Meslek Danışmanlığı Hizmetlerinden Etkilenmesi: Yalova Üniversitesi Örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 266-308.
  • Korkmaz, E. Çiçek, C. ve Tektaş, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri ve yaşam memnuniyetleri ilişkisi; Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi örneği, II. International Symposium on Economics, Finance and Econometrics, December 6-7, Bandırma/Balıkesir
  • Mann, A., Denis, V., Schleicher, A., Ekhtiari, H., Forsyth, T., Liu, E., & Chambers, N. (2020). Teenagers’ career aspirations and the future of work. OECD Publications.
  • Özyürek, R. (2001). Global kariyer yetkinlik beklentisi ölçümü ve meslek danışmanlığı uygulamalarında kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28-Güz, 557-571.
  • Patton, W.A. and Creed, P. (2007) Occupational aspirations and expectations of Australian adolescents. Australian Journal of Career Development 16(1). 46-59.
  • Sharma, S. (1996). Applied Multivariate Techniques, Jhonn Wiley & Sons Inc.; 116, New York.
  • Şanlı, T., & Saraçlı, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerinde etkili olan faktörlerin analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 25-36.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tekin, İ. Ç., & Akgemci, T. (2018). Çağrı Merkezi Hizmetleri Bölümü Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Selçuk Üniversitesi Örneği. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, (11), 151-164.
  • Tosun, Ü., & Güntaş, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Beklentileri İle Empati Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: KKTC Örneği. European Journal Of Managerial Research (EUJMR), 2(2), 23-38.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim Gençliğinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. International PeriodicalfortheLanguages, Literature and History of Turkish of Turkic, 6(2), 935-948.
  • Zengin, B., Sen, L. M., & Solmaz, S. A. (2011). A research on sufficiency of University Education about satisfaction of University student's career expectations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 496-504.

Üniversite Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Gördes Meslek Yüksekokulu Örneği

Yıl 2022, Cilt: 20 Sayı: 3, 125 - 140, 28.09.2022
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1081065

Öz

Bu çalışma üniversite öğrencilerinin mezuniyet sonrası mesleki gelecek beklentilerinin belirlenmesi çerçevesinde hayata geçirilmiştir. Bu kapsamda kolayda örnekleme yöntemi ile Manisa Celal Bayar Üniversitesi Gördes Meslek Yüksekokulu öğrencilerine mesleki kariyer beklenti ölçeği uygulanmıştır. Çalışmada öncelikle faktör analizi yapılmış ve demografik değişkenler ile mesleki beklentiler arasında farklılık olup olmadığının incelenebilmesi amacıyla bağımsız örneklem t testi ve ANOVA testi analizleri uygulanmıştır. Çalışmanın sonucunda ankete cevap veren öğrencilerin mesleki beklentileri sınıf, bölüm, yaş, yaşanılan bölge ve ailenin aylık gelirine göre anlamlı farklılık göstermez iken; cinsiyet değişkenine göre bakıldığında kız öğrencilerin geleceğe yönelik mesleki duygusal beklenti düzeylerinin erkek öğrencilere kıyasla daha yüksek düzeyde olduğu sonucuna ulaşılmıştır. Bu doğrultuda öğrencilerin geleceğe daha umutla bakabilmeleri için okudukları bölüm ve ilgili alanlara yönelik kendi bilgi ve becerilerinin farkına varabilecekleri kurs ve seminerler düzenlenerek sahip oldukları potansiyel ortaya çıkarılabilir. Ayrıca öğrencilerin gelecek beklentilerinde yaşadıkları belirsizliklerin giderilmesi için gerekli önlemler alınmalı ve üniversite eğitimleri boyunca ihtiyaç duydukları her türlü kaynak sağlanmalıdır.

Kaynakça

  • Arık, N., & Seyhan, B. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Planlamasında Teknoloji Bilgisi ve Gelecek Beklentilerinin Rolü. Itobiad: Journal of the Human & Social Science Researches, 5(7), 2218-2231.
  • Aydemir, D.A. (2018). Gastronomi ve Mutfak Sanatları Eğitimi Alan Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Beklentileri: Lisans Öğrencilerine Yönelik Bir Araştırma, Nevşehir Hacı Bektaş Veli Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Nevşehir.
  • Balcı, A. (1995). Sosyal Bilimlerde Araştırma, Ankara: Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Durmuş, B., Yurtkoru, S. ve Çinko, M. (2013). Sosyal Bilimlerde Spss’le Veri Analizi. Beta Basım A.Ş. 5. Baskı. İstanbul.
  • Erdoğmuş, N. (2003). Kariyer Geliştirme Kuram ve Uygulama, Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Fizer, D. (2013). Factors affecting career choices of college students enrolled in agriculture. A research paper presented for the Master of Science in Agriculture and Natural Science degree at The University of Tennessee, Martin, 51-54.
  • Gedye, S., Elizabeth F. & Brian, C. (2004). Students' Undergraduate Expectations and Post‐graduation Experiences of the Value of a Degree. Journal of Geography in Higher Education, 28:3, 381-396
  • Karadeniz, Y., ve Özkan, Ç. (2021). Üniversite Mezunları Mezuniyet Sonrası Kariyer Beklentileri: Ayvacık Meslek Yüksekokulu Örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 19 (2), 113-136.
  • Karagöz, Y. (2017). SPSS ve AMOS Uygulamalı. Nicel-Nitel-Karma Bilimsel Araştırma Yöntemleri ve Yayın Etiği, Ankara: Nobel Yayınları.
  • Karasar, N. (1995). Bilimsel Araştırma Yöntemi, Kavramlar, İlkeler, Ankara: 3A Araştırma Eğitim Danışmanlık Ltd. Kinash, S., Crane, L., Capper, J., Young, M., & Stark, A. (2017). When do university students and graduates know what careers they want: A research-derived framework. Journal of teaching and learning for graduate employability, 8(1), 3-21.
  • Koçak, O., Kırtay, Ç., & Kaya, A. (2017). Üniversite Öğrencilerinin İş Bulma ve Kariye Beklentilerinin İş ve Meslek Danışmanlığı Hizmetlerinden Etkilenmesi: Yalova Üniversitesi Örneği. Trakya Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(1), 266-308.
  • Korkmaz, E. Çiçek, C. ve Tektaş, N. (2018). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri ve yaşam memnuniyetleri ilişkisi; Bandırma Onyedi Eylül Üniversitesi örneği, II. International Symposium on Economics, Finance and Econometrics, December 6-7, Bandırma/Balıkesir
  • Mann, A., Denis, V., Schleicher, A., Ekhtiari, H., Forsyth, T., Liu, E., & Chambers, N. (2020). Teenagers’ career aspirations and the future of work. OECD Publications.
  • Özyürek, R. (2001). Global kariyer yetkinlik beklentisi ölçümü ve meslek danışmanlığı uygulamalarında kullanımı. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 28-Güz, 557-571.
  • Patton, W.A. and Creed, P. (2007) Occupational aspirations and expectations of Australian adolescents. Australian Journal of Career Development 16(1). 46-59.
  • Sharma, S. (1996). Applied Multivariate Techniques, Jhonn Wiley & Sons Inc.; 116, New York.
  • Şanlı, T., & Saraçlı, S. (2015). Üniversite öğrencilerinin gelecek beklentileri üzerinde etkili olan faktörlerin analizi. Kafkas Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 6(11), 25-36.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Tekin, İ. Ç., & Akgemci, T. (2018). Çağrı Merkezi Hizmetleri Bölümü Öğrencilerinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Selçuk Üniversitesi Örneği. FSM İlmî Araştırmalar İnsan ve Toplum Bilimleri Dergisi, (11), 151-164.
  • Tosun, Ü., & Güntaş, S. (2018). Üniversite Öğrencilerinin Kariyer Beklentileri İle Empati Eğilimleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi: KKTC Örneği. European Journal Of Managerial Research (EUJMR), 2(2), 23-38.
  • Tuncer, M. (2011). Yükseköğretim Gençliğinin Gelecek Beklentileri Üzerine Bir Araştırma. International PeriodicalfortheLanguages, Literature and History of Turkish of Turkic, 6(2), 935-948.
  • Zengin, B., Sen, L. M., & Solmaz, S. A. (2011). A research on sufficiency of University Education about satisfaction of University student's career expectations. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 24, 496-504.
Toplam 22 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Özlem Taştepe 0000-0002-7664-3438

Selim Duramaz 0000-0002-1257-0620

Yayımlanma Tarihi 28 Eylül 2022
Yayımlandığı Sayı Yıl 2022 Cilt: 20 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Taştepe, Ö., & Duramaz, S. (2022). Üniversite Öğrencilerinin Mesleki Beklentileri Üzerine Bir Araştırma: Manisa Celal Bayar Üniversitesi Gördes Meslek Yüksekokulu Örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20(3), 125-140. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1081065