Especially the effect of the pandemic has forced many people to switch from traditional shopping methods to online shopping. This transition has brought many risks, according to some consumers. This research was conducted to examine the effects of and risk perception on consumers' purchasing behavior in online shopping. These risk factors can be listed as "financial risk", "product risk", "time risk", "delivery risk", "social risk", and "information security risk". In accordance with this purpose, data were collected (n=393) and analyzed through a questionnaire approved by the ethics committee. The SPSS package program was used to analyze the data. Frequency and percentage analyzes were used to report the socio-demographic characteristics of the participants, one-way analysis of variance (ANOVA) and t-test were used to test the differences, and correlation and regression analyzes were used to measure the relationship and effects between the variables. As a result of the research, significant differences were found between the ages and payment methods of consumers and the perceived risk factors. At the same time, a negative significant relationship was found between the amount of spending and shopping frequency of consumers and the perceived risk. The negative effects of risk factors on purchasing are also one of the results.
Covid-19 pandemisinin yarattığı etki birçok kişiyi geleneksel alışveriş yöntemlerinden online alışverişe geçmek zorunda bırakmıştır. Bu geçiş bazı tüketicilere göre birçok riski de beraberinde getirmiştir. Bu araştırma online alışverişte risk algısının tüketicilerin satın alma davranışına etkisini incelemek amacıyla yapılmıştır. Risk faktörleri “finansal risk”, “ürün riski”, “zaman riski”, “teslimat riski”, “sosyal risk” ve “bilgi güvenliği riski” olarak sıralanabilir. Bu amaca uygun olarak, etik kurul onayı alınan anket formu aracılığıyla veriler toplanmış (n= 393) ve analiz edilmiştir. Verileri analiz etmek için SPSS paket programı kullanılmıştır. Katılanların sosyo-demografik özelliklerini raporlamak için frekans ve yüzde analizleri, farklılıkları test etmek için tek yönlü varyans analizi (ANOVA) ve t-testi, değişkenler arasındaki ilişki ve etkiyi ölçmek için ise korelasyon ve regresyon analizleri kullanılmıştır. Araştırma sonucunda tüketicilerin yaşları ve ödeme yöntemleri ile algıladıkları risk faktörleri arasında anlamlı farklılıklar bulunmuştur. Aynı zamanda tüketicilerin harcama miktarı ve alışveriş sıklığı ile algıladıkları risk arasında negatif yönlü anlamlı bir ilişki tespit edilmiştir. Risk faktörlerinin satın alma üzerindeki olumsuz etkisi de çıkan sonuçlardandır.
online alışveriş güvenlik ve risk tüketici satın alma davranışı
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Enflasyon |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Eylül 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 21 Sayı: 3 |