Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

YouTube Üzerinden Yetişkinlerin Çocuklara Sunduğu Toplumsal Cinsiyet: ‘’Cicili Bicili Kız’’ Kanalı Örneği

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 193 - 215, 27.03.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1422277

Öz

Bu araştırmanın amacı “Cicili Bicili Kız” YouTube kanalı bağlamında dijital içeriklerde yetişkinlerin çocuklara toplumsal cinsiyet rollerini ne şekilde sunduğunu ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, kanalın 598 içeriğinden rastgele seçilen 20 video oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi ve çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Verilerin analizinde videolarda sergilenen oyuncakların özellikleri, rolleri, konuşmaları değerlendirilerek toplumsal cinsiyet temaları belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; videolarda kadın karakterler, sayıca erkek karakterlerden fazladır. Videolardaki kadın karakterlerin kıyafet renklerinde genellikle geleneksel cinsiyet kalıp yargılarla uyumlu olarak pembe ve türevleri; erkeklerde ise mavi ve siyah tonlarının kullanıldığı görülmüştür. Karakterlerin meslek tercihlerinde, toplumda oluşan kalıp yargılara paralel olarak naif, masa başı işler kadın karakterlerle; güç gerektiren, zorlu meslekler erkek karakterlerle sergilenmiştir. Çalışmadaki diğer bir sonuç kadın karakterler üzerinden bir ideal güzellik algısı yaratıldığıdır. Bu algılar bakım/makyaj, kıyafetler ve zayıf olmak üzerinden sunulmaktadır. Bu tarz cinsiyet kalıp yargılara sahip video içeriklerinin çocuklar ve gençler tarafından izlenilmesinin sonuçları, eğitsel açıdan değerlendirilmiştir.

Kaynakça

  • Altunbay, M., ve Korkmaz,Y. (2020). Animasyon Filmlerinde Sunulan Rol Modeller İle Mükemmelliyetçilik Algısının Karşılaştırılması. 21.Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 9(26), 381-398.
  • Anschutz DJ, & Engels RC (2010). The effects of playing with thin dolls on body image and food intake in young girls. Sex Roles, 63, 621–630, https://dx.doi.org/10.1007%2Fs11199-010-9871-6. [PubMed: 21212808]
  • Arat, Y. (2020,10 Şubat). Toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet eşitliği nedir, ne değildir?, 20 Şubat 2020 tarihinde Sarkaç: Toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet eşitliği nedir, ne değildir? - Sarkaç (sarkac.org)

Gender Presented by Adults to Children on YouTube: "Cicili Bicili Kız" Channel Example

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 1, 193 - 215, 27.03.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1422277

Öz

The aim of this research is to reveal how adults present gender roles to children in digital content in the context of the YouTube channel " Cicili Bicili Kız ". The study group of the research consists of 20 videos randomly selected from 598 contents of the channel. Document analysis was used as the data collection method and descriptive analysis was used in the analysis. In the analysis of the data, gender themes were determined by evaluating the characteristics, roles and speeches of the toys exhibited in the videos. According to the results obtained; female characters outnumber male characters in the videos. In the clothing colours of the female characters in the videos, it was observed that pink and its tints were generally used in accordance with traditional gender stereotypes, while blue and black tints were used for males. In the occupational preferences of the characters, in parallel with the stereotypes formed in the society, naive, desk jobs were exhibited with female characters, while difficult professions requiring power were exhibited with male characters. Another result of the study is that an ideal perception of beauty is created through female characters. These perceptions are presented through care/make-up, clothes and being thin. The results of watching such gender-stereotyped video content by children and young people were evaluated from an educational point of view.

Kaynakça

  • Altunbay, M., ve Korkmaz,Y. (2020). Animasyon Filmlerinde Sunulan Rol Modeller İle Mükemmelliyetçilik Algısının Karşılaştırılması. 21.Yüzyılda Eğitim Ve Toplum, 9(26), 381-398.
  • Anschutz DJ, & Engels RC (2010). The effects of playing with thin dolls on body image and food intake in young girls. Sex Roles, 63, 621–630, https://dx.doi.org/10.1007%2Fs11199-010-9871-6. [PubMed: 21212808]
  • Arat, Y. (2020,10 Şubat). Toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet eşitliği nedir, ne değildir?, 20 Şubat 2020 tarihinde Sarkaç: Toplumsal cinsiyet ve toplumsal cinsiyet eşitliği nedir, ne değildir? - Sarkaç (sarkac.org)
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Cinsiyet Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Sevilay Kaya 0009-0007-7744-0572

Mine Koyuncu Şahin 0000-0001-9626-6134

Yayımlanma Tarihi 27 Mart 2024
Gönderilme Tarihi 19 Ocak 2024
Kabul Tarihi 7 Mart 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Kaya, S., & Koyuncu Şahin, M. (2024). YouTube Üzerinden Yetişkinlerin Çocuklara Sunduğu Toplumsal Cinsiyet: ‘’Cicili Bicili Kız’’ Kanalı Örneği. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(1), 193-215. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1422277