Bu araştırmanın amacı “Cicili Bicili Kız” YouTube kanalı bağlamında dijital içeriklerde yetişkinlerin çocuklara toplumsal cinsiyet rollerini ne şekilde sunduğunu ortaya çıkarmaktır. Araştırmanın çalışma grubunu, kanalın 598 içeriğinden rastgele seçilen 20 video oluşturmaktadır. Veri toplama yöntemi olarak doküman incelemesi ve çözümlenmesinde betimsel analiz kullanılmıştır. Verilerin analizinde videolarda sergilenen oyuncakların özellikleri, rolleri, konuşmaları değerlendirilerek toplumsal cinsiyet temaları belirlenmiştir. Elde edilen sonuçlara göre; videolarda kadın karakterler, sayıca erkek karakterlerden fazladır. Videolardaki kadın karakterlerin kıyafet renklerinde genellikle geleneksel cinsiyet kalıp yargılarla uyumlu olarak pembe ve türevleri; erkeklerde ise mavi ve siyah tonlarının kullanıldığı görülmüştür. Karakterlerin meslek tercihlerinde, toplumda oluşan kalıp yargılara paralel olarak naif, masa başı işler kadın karakterlerle; güç gerektiren, zorlu meslekler erkek karakterlerle sergilenmiştir. Çalışmadaki diğer bir sonuç kadın karakterler üzerinden bir ideal güzellik algısı yaratıldığıdır. Bu algılar bakım/makyaj, kıyafetler ve zayıf olmak üzerinden sunulmaktadır. Bu tarz cinsiyet kalıp yargılara sahip video içeriklerinin çocuklar ve gençler tarafından izlenilmesinin sonuçları, eğitsel açıdan değerlendirilmiştir.
Youtube Toplumsal cinsiyet rolleri Toplumsal cinsiyet kalıp yargıları Erken çocukluk dönemi
The aim of this research is to reveal how adults present gender roles to children in digital content in the context of the YouTube channel " Cicili Bicili Kız ". The study group of the research consists of 20 videos randomly selected from 598 contents of the channel. Document analysis was used as the data collection method and descriptive analysis was used in the analysis. In the analysis of the data, gender themes were determined by evaluating the characteristics, roles and speeches of the toys exhibited in the videos. According to the results obtained; female characters outnumber male characters in the videos. In the clothing colours of the female characters in the videos, it was observed that pink and its tints were generally used in accordance with traditional gender stereotypes, while blue and black tints were used for males. In the occupational preferences of the characters, in parallel with the stereotypes formed in the society, naive, desk jobs were exhibited with female characters, while difficult professions requiring power were exhibited with male characters. Another result of the study is that an ideal perception of beauty is created through female characters. These perceptions are presented through care/make-up, clothes and being thin. The results of watching such gender-stereotyped video content by children and young people were evaluated from an educational point of view.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Cinsiyet Sosyolojisi |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Mart 2024 |
Gönderilme Tarihi | 19 Ocak 2024 |
Kabul Tarihi | 7 Mart 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 1 |