In today's consumer society, the promotion and marketing of products is no longer just for necessity. With the development of information and communication technologies, images have surrounded people. In line with these images, invisible messages are imposed on people's subconscious in advertising messages. At this point, the semiotic analysis method makes these hidden messages visible. In this study, two different advertisement designs featuring militancy and male representation have been analyzed using Roland Barthes’ semiotic method, determining which
myths are reproduced by these advertisements. It examines how selected Tabasco hot sauce and Zwilling knife advertisements use visual media to convey complex messages that influence societal norms and consumer behavior through the purposive sampling method. It identifies cultural narratives and ideologies within these ads that not only market their products but also influence
societal values. In conclusion, the analyzed advertisement designs have been found to reproduce myths of a patriarchal society, heroism, as well as nationalism and racism. The analysis highlights
the need for ethical advertising practices that support inclusivity and societal well-being.
Günümüz tüketim toplumu içinde ürünlerin tanıtımı ve pazarlanması yalnızca ihtiyaç amaçlı olmaktan çıkmıştır. Bilgi ve iletişim teknolojilerinin de gelişmesiyle, imgeler insanın etrafını kuşatmıştır. Bu görseller doğrultusunda reklam iletilerinde kişilerin bilinçaltına görünmeyen mesajlar empoze edilmektedir. Tam da bu noktada göstergebilimsel analiz yöntemi bu gizli mesajları görünür kılmaktadır. Bu araştırmada militanlık ve erkek temsili içeren iki farklı reklam tasarımı Roland Barthes’ın göstergebilimsel yöntemi ile analiz edilmiş, bu reklamların hangi mitleri yeniden ürettikleri belirlenmiştir. Amaçlı örnekleme yöntemi ile seçilen Tabasco acı sos ve Zwilling bıçak reklamlarının görsel medyayı nasıl kullanarak toplumsal normları ve tüketici davranışlarını etkileyen karmaşık mesajlar ilettiği incelenmiştir. Bu reklamların, ürünleri pazarlamanın yanı sıra toplumsal değerleri de etkileyen kültürel anlatılar ve ideolojileri barındırdığı tespit edilmiştir. İncelenen reklam tasarımlarında ataerkil toplum miti ve kahramanlık mitlerinin yanı sıra milliyetçilik ve ırkçılık mitlerinin yeniden üretildiği görülmüştür. Yapılan analizde, reklam tasarımlarında etik standartlara uyulması ve toplumsal refahı destekleyecek şekilde kapsayıcılığın teşvik edilmesi gerektiği vurgulanmıştır.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Bilgi Sistemleri (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Haziran 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 2 |