Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Bireylerin Sanal Topluluklara Katılım Motivasyonları Üzerine Netnografik Bir Araştırma

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 2, 411 - 431, 28.06.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1472634

Öz

Sosyal bir varlık olan insanın bilgi edinme, iletişim kurma, ait olma, eğlenme, sosyalleşme, güven oluşturma gibi çeşitli ihtiyaçlarına yanıt sağlayan sanal topluluklar, günümüzde oldukça önemli bir çalışma alanı haline gelmiştir. İletişim araçlarının dijitalleşmesi, bireylerin etkileşim alanlarını sanal ortamlara taşımış böylelikle psikoloji, pazarlama, iletişim gibi disiplinler bireysel ihtiyaçların anlaşılması, satın alma kararlarının belirlenmesi gibi hususlarda odaklarını sanal topluluklara çevirmiştir. Bu doğrultuda bireyleri sanal topluluklara katılmaya iten sebepler ve o toplulukta var olan kültür anlaşılmaya çalışılan bir konu haline gelmiştir. Buradan yola çıkılarak çalışmada, son günlerde tüketim nesnesi olarak oldukça popüler hale gelmiş üçüncü nesil kahve deneyimlerinin paylaşıldığı bir forum sitesini, katılım motivasyonları nezdinde incelemek amaçlanmıştır. Netnografik araştırma yönteminden yararlanılarak gerçekleştirilen çalışmada, topluluğun kültürel yapısı; iletişim biçimleri, kullanılan dil, üye tipolojileri, var olan kurallar açısından incelenmiş olup beraberinde bireylerin topluluğa katılım motivasyonlarının neler olduğuna odaklanılmıştır. Araştırmada forum sitesinin “yeni üyeler-tanışma” başlığı altındaki paylaşımlar, içerik analizine tabi tutulmuştur. Sonuçta topluluk içerisinde samimi ve saygılı bir dil kullanıldığı, üyelerin birbirleri ile yüksek düzeyde fikir paylaşımında bulunduğu, topluluğa dahil olmanın yanında topluluktan ihraç edilmeye yönelik de birçok yazılı kuralın bulunduğu ve tüm süreçlerin mümkün olduğunca demokratik bir ortamda yürütülmesine dikkat edildiği gözlemlenmiştir. Ayrıca bireylerin katılım motivasyonlarına bakıldığında sosyalleşme, iletişim kurma, fikir alışverişinde bulunma, deneyim paylaşma, satış yapma gibi amaçların yanı sıra en yüksek katılım motivasyonunun bilgi edinme olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Armstrong, A. G.& Hagel, J. (1996). The real value of on-line communities. Harvard Business Review, 74(3), 134-141. DOI : 10.1016/B978-0-7506-9850-4.50007-5
  • Cankül, D., & Dilara Abiş, A. (2023). Hedonik ve faydacı değerlerin tüketici memnuniyeti ve davranışsal niyetlere etkisi: üçüncü nesil kahve tüketicileri örneği. Journal of Humanities and Tourism Research, 13(2), 320-337. DOI: 10.14230/johut1379
  • Carver, C. (1999). Building a virtual community for a tele-learning environment. IEEE Communications Magazine, 37 (3), 114-118. DOI: 10.1109/35.751507

A Netnographic Study on Individuals' Motivations for Participating in Virtual Communities

Yıl 2024, Cilt: 22 Sayı: 2, 411 - 431, 28.06.2024
https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1472634

Öz

Virtual communities, which respond to various needs of humans, who are social beings, such as acquiring knowledge, communication, belonging, having fun, socialization, and trust-building, have become a significant area of scholarly inquiry in contemporary times. The digitization of communication tools has moved individuals' interaction areas to virtual environments, thereby prompting disciplines such as psychology, marketing, and communication have turned their focus on understanding individual needs and determining purchase decisions within virtual communities. In this regard, the motivations driving individuals to join virtual communities and the cultures existing within those communities have emerged as subjects of investigation. Accordingly, this study aims to examine a forum site where experiences related to third-wave coffee, which has recently gained popularity as a consumption object, are shared, particularly in terms of participation motivations. In the study conducted using the netnographic research method, the cultural structure of the community was examined in terms of communication patterns, language usage, member typologies and existing rules while also focused on the individuals' motivations for participating in the community. In the research, the posts under the "new members-meeting" category of the forum site were subjected to content analysis. As a result, it has been observed that a sincere and respectful language is used within the community, members share ideas with each other at a high level, and there are many written rules for being included in the community as well as for expulsion from the community, and care is taken to carry out all processes in a democratic environment as possible. In addition, when individuals' motivations for participation are examined, it has been determined that the highest motivation for participation is obtaining information, as well as purposes such as socializing, communicating, exchanging ideas, sharing experiences, and making sales.

Kaynakça

  • Armstrong, A. G.& Hagel, J. (1996). The real value of on-line communities. Harvard Business Review, 74(3), 134-141. DOI : 10.1016/B978-0-7506-9850-4.50007-5
  • Cankül, D., & Dilara Abiş, A. (2023). Hedonik ve faydacı değerlerin tüketici memnuniyeti ve davranışsal niyetlere etkisi: üçüncü nesil kahve tüketicileri örneği. Journal of Humanities and Tourism Research, 13(2), 320-337. DOI: 10.14230/johut1379
  • Carver, C. (1999). Building a virtual community for a tele-learning environment. IEEE Communications Magazine, 37 (3), 114-118. DOI: 10.1109/35.751507
Toplam 3 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim Sosyolojisi
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Selime Gümüş 0000-0003-2432-5937

Ezgi Güneş 0000-0002-7255-0285

Nuray Yılmaz Sert 0000-0002-5329-5469

Yayımlanma Tarihi 28 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 23 Nisan 2024
Kabul Tarihi 16 Mayıs 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Gümüş, S., Güneş, E., & Yılmaz Sert, N. (2024). Bireylerin Sanal Topluluklara Katılım Motivasyonları Üzerine Netnografik Bir Araştırma. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 22(2), 411-431. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1472634