Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Digitalization Capabilities, Digital Entrepreneurship, and Digitalization A Proposed Interwoven Dynamic in the context of Exporting

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 3, 526 - 536, 30.09.2025

Öz

As a popular strategy of internationalization, the critical contribution of exporting to countries is indisputable in today’s ever-changing phase of globalization. Exporting is in an accelerating momentum by virtue of cutting-edge technological developments. Given the gained prominence of exporting, the never-ending and ever-growing nature of technologies has received burgeoning interest from scholars. The transition from traditional markets to digital markets expose firms to adopt new technologies, new resources, and new capabilities through which firms can achieve superior performance. Among these capabilities, digital capabilities and digital strategic orientations including digital entrepreneurship are of importance for firms to survive in the sphere of digitalization. Drawing from the literature, this study proposes the interwoven dynamics between Digitalization Capabilities, Digital Entrepreneurship, and Digitalization in the context of exporting. By doing so, fruitful insights are demonstrated for future studies and practical implications.

Kaynakça

  • Prasad, V. K., Ramamurthy, K., & Naidu, G. M. (2001). The influence of Internet–marketing integration on marketing competencies and export performance. Journal of international marketing, 9(4), 82-110.
  • Ritter, T., & Pedersen, C. L. (2020). Digitization capability and the digitalization of business models in business-to-business firms: Past, present, and future. Industrial marketing management, 86, 180-190.
  • Sabnis, G., Chatterjee, S. C., Grewal, R., & Lilien, G. L. (2013). The sales lead black hole: On sales reps' follow-up of marketing leads. Journal of marketing, 77(1), 52-67.
  • Schu, M., Morschett, D., & Swoboda, B. (2016). Internationalization speed of online retailers: A resource-based perspective on the influence factors. Management International Review, 56, 733-757.

Dijitalleşme Yetenekleri, Dijital Girişimcilik ve Dijitalleştirme İhracat Bağlamında Önerilen Birbirine Bağlı Dinamikler

Yıl 2025, Cilt: 23 Sayı: 3, 526 - 536, 30.09.2025

Öz

Uluslararasılaşmanın popüler bir stratejisi olarak, ülkelere ihracatın kritik katkısı, küreselleşmenin günümüzün sürekli değişen aşamasında tartışılmazdır. İhracat, son teknolojik gelişmeler sayesinde hızlanan bir ivme içindedir. İhracatın kazanılan önemi göz önüne alındığında, teknolojilerin hiç bitmeyen ve sürekli büyüyen doğası bilim insanları arasında giderek artan bir ilgi görmektedir. Geleneksel pazarlardan dijital pazarlara geçiş, firmaları üstün performans elde edebilecekleri yeni teknolojileri, yeni kaynakları ve yeni yetenekleri benimsemeye maruz bırakmaktadır. Bu yetenekler arasında, dijital girişimcilik de dahil olmak üzere dijital yetenekler ve dijital stratejik yönelimler, firmaların dijitalleşme alanında hayatta kalabilmeleri için önemlidir. Literatürden yola çıkarak, bu çalışma ihracat bağlamında Dijitalleşme Yetenekleri, Dijital Girişimcilik ve Dijitalleşme arasındaki iç içe geçmiş dinamikleri önermektedir. Bunu yaparak, gelecekteki çalışmalar ve pratik çıkarımlar için verimli içgörüler önerilmektedir.

Kaynakça

  • Prasad, V. K., Ramamurthy, K., & Naidu, G. M. (2001). The influence of Internet–marketing integration on marketing competencies and export performance. Journal of international marketing, 9(4), 82-110.
  • Ritter, T., & Pedersen, C. L. (2020). Digitization capability and the digitalization of business models in business-to-business firms: Past, present, and future. Industrial marketing management, 86, 180-190.
  • Sabnis, G., Chatterjee, S. C., Grewal, R., & Lilien, G. L. (2013). The sales lead black hole: On sales reps' follow-up of marketing leads. Journal of marketing, 77(1), 52-67.
  • Schu, M., Morschett, D., & Swoboda, B. (2016). Internationalization speed of online retailers: A resource-based perspective on the influence factors. Management International Review, 56, 733-757.
Toplam 4 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil İngilizce
Konular Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayça Kübra Hızarcı 0000-0002-8386-9136

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2025
Gönderilme Tarihi 25 Nisan 2025
Kabul Tarihi 20 Temmuz 2025
Yayımlandığı Sayı Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 3

Kaynak Göster

APA Hızarcı, A. K. (2025). Digitalization Capabilities, Digital Entrepreneurship, and Digitalization A Proposed Interwoven Dynamic in the context of Exporting. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 23(3), 526-536. https://doi.org/10.18026/cbayarsos.1683543