In this study, it was aimed to examine the attitudes of students who were placed in the Department of Exercise and Sports Sciences through central placement and who received practical training in the department's curriculum towards sports. The research is a descriptive study in the survey model in which quantitative data collection technique is used in terms of describing the attitude levels of the students of the Department of Exercise and Sport Sciences towards sports. The study includes 147 students studying at Izmir Democracy University, Faculty of Health Sciences, Department of Exercise and Sports Sciences. In the study, the Attitude towards Sports Scale developed by Şentürk (2015) was used to determine the attitude levels of the participants towards sports. The 5-point Likert-type scale consists of three sub-dimensions: Interest in sports, living with sports, and active doing sports. The Cronbach Alpha reliability coefficient of the scale was found to be r=.97. In addition, a personal information form prepared by the researchers was used to collect personal information in the study. Research data were analyzed in SPSS 26.00 package program. In the analysis of the data, descriptive statistics (frequency, percentage, arithmetic mean, standard deviation), t-test on independent groups,one-way analysis of variance test were used. attitudes do not differ according to gender, housing status and economic status; according to and licensed sports and the class variable, there was a difference between the attitudes towards sports. As a result, the attitudes of the students who were placed in the Exercise and Sport Sciences Department were positive, suggesting that this positive attitude may be due to their orientation as a profession.
Bu çalışmada merkezi yerleştirme yoluyla Egzersiz ve Spor Bilimleri Bölümüne yerleşmiş ve bölüm müfredatında uygulamalı eğitim alan öğrencilerin spora karşı tutumlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma Egzersiz ve Spor Bilimleri Bölümü öğrencilerinin spora ilişkin tutum düzeylerini betimlemesi bakımından, nicel veri toplama tekniğinin kullanıldığı tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Çalışma İzmir Demokrasi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi, Egzersiz ve Spor Bilimleri Bölümünde öğrenim görmekte olan 147 öğrenciyi kapsamaktadır. Araştırmada katılımcıların spora ilişkin tutum düzeylerini belirlemek için Şentürk (2015) tarafından geliştirilen Spora Yönelik Tutum Ölçeği kullanılmıştır. Ölçek, 5’li likert tipinde spora ilgi duyma, sporla yaşama, aktif spor yapma olmak üzere üç alt boyuttan oluşmuştur. Ölçeğin Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı r=.97 olarak bulunmuştur. Araştırmada ayrıca kişisel bilgilerin toplanmasında araştırmacılar tarafından düzenlenen kişisel bilgi formu kullanılmıştır. Araştırma verileri SPSS 26.00 paket programında analiz edilmiştir. Verilerin analizinde betimleyici istatistikler (frekans, yüzde, aritmetik ortalama, standart sapma) bağımsız gruplarda t-testi, tek yönlü varyans analizi testi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Egzersiz ve Spor Bilimleri Bölümü öğrencilerinin spora ilişkin tutumlarının orta düzeyde olduğu; tutumların cinsiyete, barınma durumuna, ekonomik duruma göre farklı olmadığı ve lisanslı spor yapma durumuna, sınıf değişkenine göre ise spora yönelik tutumlar arasında fark bulunduğu görülmüştür. Sonuç olarak, tercihle Egzersiz ve Spor Bilimleri Bölümüne yerleştirilen öğrencilerin spora yönelik tutumlarının olumlu olduğu, bu olumlu tutumun meslek olarak yönelimden kaynaklanabileceğini düşündürmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Spor Hekimliği |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 29 Nisan 2023 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2023 |
Gönderilme Tarihi | 26 Temmuz 2022 |
Kabul Tarihi | 14 Nisan 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 1 |