Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 2, 439 - 454, 31.12.2023
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1268020

Öz

Çalışmada, Üniversite öğrencilerinin rekreasyon aktivitelerine katılım motivasyonlarını belirlemek ve çıkan bulgular üzerinden katılımcıları üniversitelerine, bölümlerine ve bazı demografik özelliklerine göre karşılaştırmalı olarak ele alıp, sonuçlarını ortaya koymak amaçlanmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak Gözen (2020) tarafından geliştirilen Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Ölçeği kullanılmıştır. Analiz yöntemi olarak, bağımsız iki grubu karşılaştırmak için Mann Whitney U ve çoklu grupları karşılaştırmak için ise Kruskal-wallis testi kullanılmıştır. Ayrıca değişkenlere ait tanımlayıcı istatistik tablosu oluşturulmuştur. Elde edilen verilerin analizini yapmak için SPSS 26.0 paket programı kullanılmıştır. Bulgular incelendiğinde, cinsiyet, üniversite, en çok katılım gösterilen rekreatif aktivite ve rekreatif aktivitelere katılım gösterme süresi değişkenlerinde anlamlı farklılıklar tespit edilmiştir. Sonuç olarak cinsiyet, öğrenim görülen üniversite ve aktivite çeşidi değişkenleri öğrencilerin rekreasyon aktivitelerine katılım motivasyonlarını etkilemektedir.

Kaynakça

  • Alanoğlu, Ş. (2020). Düzenli rekreasyonel aktivitelerin yetişkin kadınların stres, mutluluk ve yaşam tatminleri üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Brymer, E., Crabtree, J., & King, R. (2021). Exploring perceptions of how nature recreation benefits mental wellbeing: A Qalitative enquiry. Annals of Leisure Research, 24(3), 394-413. https://doi.org/10.1080/11745398.2020.1778494 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, Y., Güven, H., Soyer, F., Demirel, M., Bayansalduz, M., ve Şahin, K. (2009). Elit taekwondo sporcularında aile-antrenör-kulüp desteği ve başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 240-252. Erişim adresi: https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/download/1071/476/3242
  • Chan, W. Y., Rodriguez, A., Shih, R. A., Tucker, J. S., Pedersen, E. R., Seelam, R., & D’Amico, E. J. (2023). How do college students use their free time? A Latent profile analysis of leisure activities and substance use. Leisure Sciences, 45(4), 331-350. https://doi.org/10.1080/01490400.2020.1829520
  • Çelebi, M., ve Özbey, S. (2020). Rekreasyon. Mirzeoğlu, N. (Edt.) Spor bilimlerine giriş içinde (ss.265-294). Spor Yayınevi ve Kitabevi.
  • Demir, A., ve Çetin, A. (2020). Rekreasyonel spor etkinliğine katılan ve profesyonel olmayan sporcuların motivasyon boyutları: Tarihi yarımada bisiklet turu üzerine bir araştırma. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 73-82. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2055934
  • Ferreira-Silva, R. M., Mendonça, C. R., Azevedo, V.D., Raoof Memon, A., Noll, P. R. E. S., & Noll, M. (2022). Barriers to high school and university students’ physical activity: A Systematic review. PloS one, 17(4), Article e0265913. https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0265913
  • Garn, A. C., & Simonton, K. L. (2022). Motivation beliefs, emotions, leisure time physical activity, and sedentary behavior in university students: A full longitudinal model of mediation. Psychology of Sport and Exercise, 58, Article 102077. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.102077
  • Geri, S., & Açıkdilli, R. (2019). Psikososyal boyutlarıyla boş zaman ve rekreasyon bilimi. Efe Akademi Yayınevi.
  • Gözen, E. (2020). Açık alan rekreasyon aktivitelerine katılmayı motive eden faktörlere yönelik ölçek geliştirme çalışması. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2197-2209. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.475
  • Gulam, A. (2016). Recreation–need and importance in modern society. International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education, 1(2), 157-160. Erişim adresi: https://www.journalofsports.com/pdf/2016/vol1issue2/PartC/1-2-38-552.pdf
  • Herbert, C., Meixner, F., Wiebking, C., & Gilg, V. (2020). Regular physical activity, short-term exercise, mental health, and well-being among university students: The results of an online and a laboratory study. front. Frontiers in Psychology, 11, 509. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00509
  • Karaküçük, S., ve Başaran, Z. (1996). Stresle başa çıkmada rekreasyon faktörü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4), 55-64. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/289232
  • Karaküçük, S. & Gürbüz, B. (2007). Rekreasyon ve kent(li)leşme. Gazi Kitabevi.
  • Kilpatrick, M., Hebert, E., & Bartholomew, J. (2005). College students' motivation for physical activity: Differentiating men's and women's motives for sport participation and exercise. Journal of American College Health, 54(2), 87-94. https://doi.org/10.3200/JACH.54.2.87-94
  • Kinczel, A., Maklári, G., & Müller, A. (2020). Recreational activities and motivation among young people. Geosport for Society, 12(1), 53-65. https://doi.org/10.30892/gss.1206-059 Kondric, M., Sindik, J., Furjan-Mandic, G., & Schiefler, B. (2013). Participation motivation and student’s physical activity among sport students in three countries. Journal of Sports Science & Medicine, 12(1), 10. Erişim adresi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3761756/pdf/jssm-12-10.pdf
  • Milanović, Z., Pantelić, S., Čović, N., Sporiš, G., Mohr, M., & Krustrup, P. (2019). Broad-spectrum physical fitness benefits of recreational football: A systematic review and meta-analysis. British Journal of Sports Medicine, 53(15), 926-939. http://dx.doi.org/10.1136/ bjsports-2017-097885
  • Müderrisoğlu, H., Aşıkkutlu, H. S., Kalaycı, A., ve Salantur, B. (2006). Rekreasyonel motivasyonların belirlenmesi: Spor tesisi örneği. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 2(2), 15-23. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/274886
  • Jenkins, J., & Pigram, J. (2006). Outdoor recreation management. (Second Edt.). Routledge.
  • Prochniak, P. (2016). Need for achievement in outdoor recreation: Scale construction and validation, Journal of Psychology and Behavioral Science, 4(2), 142-151. https://doi.org/10.15640/jpbs.v4n2a13
  • Saç, A., ve Par, H. (2021). Güreş eğitim merkezlerindeki sporcuların rekreasyonel faaliyetlere katılım, motivasyon ve tatmin düzeyleri. Rol Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 54-66. https://doi.org/10.29228/roljournal.51933
  • Sato, M., Jordan, J. S., & Funk, D. C. (2014). The Role of physically active leisure for enhancing quality of life. Leisure Sciences, 36(3), 293–313. https://doi.org/10.1080/01490400.2014.886912
  • Szabo, A., & Ábrahám, J. (2013). The psychological benefits of recreational running: A Field study. Psychology, Health & Medicine, 18(3), 251-261. https://doi.org/10.1080/13548506.2012.701755
  • Umaç, H. H. (2021). Rekreasyon etkinliklerine katılan bireylerin liderlik davranışlarını ve sosyal becerilerini tespit etmeye yönelik bir araştırma. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Williams, K., & Williams, C. (2011). Five key ingredients for improving motivation. Research in Higher Education Journal, 11. Erişim adresi: http://aabri.com/manuscripts/11834.pdf
  • Yılmaz, A., Kırımoğlu, H. ve Kaynak, K. (2019). Türkiye görme engelliler yüzme şampiyonasına katılan sporcuların spora özgü başarı motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(3), 270-281. https://doi.org/10.17155/omuspd.481491

A Comparative Study on University Students' Motivation to Participate in Recreation Activities

Yıl 2023, Cilt: 18 Sayı: 2, 439 - 454, 31.12.2023
https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1268020

Öz

The aim of this research is to determine the motivation of university students to participate in the recreation activities and to compare the participants to their universities, departments and some demographic characteristics through the findings. The data collection tools to be used in this research is Motivation Scale for recreational activities developed by Gözen (2020). As analysis method, Mann Whitney U test was used to compare two independent groups and Kruskal-Wallis test was used to compare multiple groups. In addition, a descriptive statistics table for the variables was created. SPSS 26.0 package program will be used for the analysis of the obtained data. When the findings are analyzed, it was determined that there were significant differences in the variables of gender, university, the most attended recreational activity and the duration of participation in recreational activities. As a result, gender, university of study and activity type variables affect students' motivation to participate in recreation activities.

Kaynakça

  • Alanoğlu, Ş. (2020). Düzenli rekreasyonel aktivitelerin yetişkin kadınların stres, mutluluk ve yaşam tatminleri üzerine etkisi. Yüksek lisans tezi, Sakarya Uygulamalı Bilimler Üniversitesi, Lisansüstü Eğitim Enstitüsü, Sakarya.
  • Brymer, E., Crabtree, J., & King, R. (2021). Exploring perceptions of how nature recreation benefits mental wellbeing: A Qalitative enquiry. Annals of Leisure Research, 24(3), 394-413. https://doi.org/10.1080/11745398.2020.1778494 Büyüköztürk, Ş., Çakmak, E. K., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş., ve Demirel, F. (2016). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Akademi.
  • Can, Y., Güven, H., Soyer, F., Demirel, M., Bayansalduz, M., ve Şahin, K. (2009). Elit taekwondo sporcularında aile-antrenör-kulüp desteği ve başarı motivasyonu arasındaki ilişkinin incelenmesi. Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 6 (2), 240-252. Erişim adresi: https://www.j-humansciences.com/ojs/index.php/IJHS/article/download/1071/476/3242
  • Chan, W. Y., Rodriguez, A., Shih, R. A., Tucker, J. S., Pedersen, E. R., Seelam, R., & D’Amico, E. J. (2023). How do college students use their free time? A Latent profile analysis of leisure activities and substance use. Leisure Sciences, 45(4), 331-350. https://doi.org/10.1080/01490400.2020.1829520
  • Çelebi, M., ve Özbey, S. (2020). Rekreasyon. Mirzeoğlu, N. (Edt.) Spor bilimlerine giriş içinde (ss.265-294). Spor Yayınevi ve Kitabevi.
  • Demir, A., ve Çetin, A. (2020). Rekreasyonel spor etkinliğine katılan ve profesyonel olmayan sporcuların motivasyon boyutları: Tarihi yarımada bisiklet turu üzerine bir araştırma. Herkes için Spor ve Rekreasyon Dergisi, 3(2), 73-82. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/2055934
  • Ferreira-Silva, R. M., Mendonça, C. R., Azevedo, V.D., Raoof Memon, A., Noll, P. R. E. S., & Noll, M. (2022). Barriers to high school and university students’ physical activity: A Systematic review. PloS one, 17(4), Article e0265913. https://doi.org/ 10.1371/journal.pone.0265913
  • Garn, A. C., & Simonton, K. L. (2022). Motivation beliefs, emotions, leisure time physical activity, and sedentary behavior in university students: A full longitudinal model of mediation. Psychology of Sport and Exercise, 58, Article 102077. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.102077
  • Geri, S., & Açıkdilli, R. (2019). Psikososyal boyutlarıyla boş zaman ve rekreasyon bilimi. Efe Akademi Yayınevi.
  • Gözen, E. (2020). Açık alan rekreasyon aktivitelerine katılmayı motive eden faktörlere yönelik ölçek geliştirme çalışması. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 4(3), 2197-2209. https://doi.org/10.26677/TR1010.2020.475
  • Gulam, A. (2016). Recreation–need and importance in modern society. International Journal of Physiology, Nutrition and Physical Education, 1(2), 157-160. Erişim adresi: https://www.journalofsports.com/pdf/2016/vol1issue2/PartC/1-2-38-552.pdf
  • Herbert, C., Meixner, F., Wiebking, C., & Gilg, V. (2020). Regular physical activity, short-term exercise, mental health, and well-being among university students: The results of an online and a laboratory study. front. Frontiers in Psychology, 11, 509. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2020.00509
  • Karaküçük, S., ve Başaran, Z. (1996). Stresle başa çıkmada rekreasyon faktörü. Gazi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 1(4), 55-64. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/289232
  • Karaküçük, S. & Gürbüz, B. (2007). Rekreasyon ve kent(li)leşme. Gazi Kitabevi.
  • Kilpatrick, M., Hebert, E., & Bartholomew, J. (2005). College students' motivation for physical activity: Differentiating men's and women's motives for sport participation and exercise. Journal of American College Health, 54(2), 87-94. https://doi.org/10.3200/JACH.54.2.87-94
  • Kinczel, A., Maklári, G., & Müller, A. (2020). Recreational activities and motivation among young people. Geosport for Society, 12(1), 53-65. https://doi.org/10.30892/gss.1206-059 Kondric, M., Sindik, J., Furjan-Mandic, G., & Schiefler, B. (2013). Participation motivation and student’s physical activity among sport students in three countries. Journal of Sports Science & Medicine, 12(1), 10. Erişim adresi: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3761756/pdf/jssm-12-10.pdf
  • Milanović, Z., Pantelić, S., Čović, N., Sporiš, G., Mohr, M., & Krustrup, P. (2019). Broad-spectrum physical fitness benefits of recreational football: A systematic review and meta-analysis. British Journal of Sports Medicine, 53(15), 926-939. http://dx.doi.org/10.1136/ bjsports-2017-097885
  • Müderrisoğlu, H., Aşıkkutlu, H. S., Kalaycı, A., ve Salantur, B. (2006). Rekreasyonel motivasyonların belirlenmesi: Spor tesisi örneği. Düzce Üniversitesi Orman Fakültesi Ormancılık Dergisi, 2(2), 15-23. Erişim adresi: https://dergipark.org.tr/en/download/article-file/274886
  • Jenkins, J., & Pigram, J. (2006). Outdoor recreation management. (Second Edt.). Routledge.
  • Prochniak, P. (2016). Need for achievement in outdoor recreation: Scale construction and validation, Journal of Psychology and Behavioral Science, 4(2), 142-151. https://doi.org/10.15640/jpbs.v4n2a13
  • Saç, A., ve Par, H. (2021). Güreş eğitim merkezlerindeki sporcuların rekreasyonel faaliyetlere katılım, motivasyon ve tatmin düzeyleri. Rol Spor Bilimleri Dergisi, 2(3), 54-66. https://doi.org/10.29228/roljournal.51933
  • Sato, M., Jordan, J. S., & Funk, D. C. (2014). The Role of physically active leisure for enhancing quality of life. Leisure Sciences, 36(3), 293–313. https://doi.org/10.1080/01490400.2014.886912
  • Szabo, A., & Ábrahám, J. (2013). The psychological benefits of recreational running: A Field study. Psychology, Health & Medicine, 18(3), 251-261. https://doi.org/10.1080/13548506.2012.701755
  • Umaç, H. H. (2021). Rekreasyon etkinliklerine katılan bireylerin liderlik davranışlarını ve sosyal becerilerini tespit etmeye yönelik bir araştırma. Doktora Tezi, Necmettin Erbakan Üniversitesi.
  • Williams, K., & Williams, C. (2011). Five key ingredients for improving motivation. Research in Higher Education Journal, 11. Erişim adresi: http://aabri.com/manuscripts/11834.pdf
  • Yılmaz, A., Kırımoğlu, H. ve Kaynak, K. (2019). Türkiye görme engelliler yüzme şampiyonasına katılan sporcuların spora özgü başarı motivasyon düzeylerinin incelenmesi. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 10(3), 270-281. https://doi.org/10.17155/omuspd.481491
Toplam 26 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Spor Hekimliği
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Oktay Akyüz 0000-0003-3228-6499

Rumeysa Alper 0000-0003-1261-3835

Betül Bayazıt 0000-0003-3547-2035

Erken Görünüm Tarihi 25 Kasım 2023
Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2023
Gönderilme Tarihi 20 Mart 2023
Kabul Tarihi 10 Eylül 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Akyüz, O., Alper, R., & Bayazıt, B. (2023). Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, 18(2), 439-454. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1268020
AMA Akyüz O, Alper R, Bayazıt B. Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. CBÜ BESBD. Aralık 2023;18(2):439-454. doi:10.33459/cbubesbd.1268020
Chicago Akyüz, Oktay, Rumeysa Alper, ve Betül Bayazıt. “Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi 18, sy. 2 (Aralık 2023): 439-54. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1268020.
EndNote Akyüz O, Alper R, Bayazıt B (01 Aralık 2023) Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 18 2 439–454.
IEEE O. Akyüz, R. Alper, ve B. Bayazıt, “Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”, CBÜ BESBD, c. 18, sy. 2, ss. 439–454, 2023, doi: 10.33459/cbubesbd.1268020.
ISNAD Akyüz, Oktay vd. “Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”. CBÜ Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi 18/2 (Aralık 2023), 439-454. https://doi.org/10.33459/cbubesbd.1268020.
JAMA Akyüz O, Alper R, Bayazıt B. Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. CBÜ BESBD. 2023;18:439–454.
MLA Akyüz, Oktay vd. “Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma”. CBÜ Beden Eğitimi Ve Spor Bilimleri Dergisi, c. 18, sy. 2, 2023, ss. 439-54, doi:10.33459/cbubesbd.1268020.
Vancouver Akyüz O, Alper R, Bayazıt B. Üniversite Öğrencilerinin Rekreasyon Aktivitelerine Katılım Motivasyonu Üzerine Karşılaştırmalı Bir Çalışma. CBÜ BESBD. 2023;18(2):439-54.