Objective: This study was carried out in a cross-sectional manner to determine the relationship between stres levels and time management skills of bachelor degree and associate degree students studying in the field of health services.
Materials and Methods: This is a cross-sectional study consisting of 462 bachelor and associate degree students studying at a state university. The research data were collected by Personal Information Form, Stress Evaluation Scale, Stress Coping Scale and Time Management Inventory.
Results: 70.6% of the students are women and 29.4% are men. The average of the options in the Stress Evaluation Scale was 2.94, the average of the options in the Stress-Coping Scale was 3.32, and the mean score for the Time Management Inventory was 65.29 ± 22.84. It was found that students' gender was affected by their ability to cope with stress and time management, and sibling relationship was affected by their perceived stress levels and their ability to cope with stress. A very weak relationship was found between students' perceived stress levels, stress coping skills and time management skills variables (p = <0.01). When the undergraduate and associate degree students were compared, no significant relationship was found between perceived stress levels, stress coping skills and time management skills.
Conclusion: It was found that as the students perceived stres levels increased, their stres-coping skills increased, their time management skills increased as their stres-coping skills increased and their time management skills decreased as their stres perception levels increased.
Associate degree students Bachelor students Stress Time management
Giriş ve Amaç: Çalışma, sağlık hizmetleri alanında öğrenim gören lisans ve ön lisans öğrencilerinin stres düzeyleri ve zaman yönetimi becerileri arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla kesitsel olarak yapılmıştır.
Gereç ve Yöntem: Bir devlet üniversitesinde okuyan 462 lisans ve ön lisans öğrencilerinden oluşturmaktadır. Araştırma verileri, Kişisel Bilgi Formu, Stres Değerleme Ölçeği, Stresle Başa Çıkma Ölçeği ve Zaman Yönetimi Envanteri ile toplanmıştır.
Bulgular: Öğrencilerin %70,6’sı kadın, %29,4’ü erkektir. Stres Değerleme Ölçeğinde yer alan seçeneklerin ortalamasının 2,94, Stresle Başa Çıkma Ölçeğinde yer alan seçeneklerin ortalamasının 3,32, Zaman Yönetimi Envanteri puan ortalaması ise 65,29±22,84 olarak bulunmuştur. Öğrencilerin cinsiyetlerinin stresle başa çıkma ve zaman yönetimi becerisinden etkilendiği, kardeş ilişkisinin algıladıkları stres düzeyleri ve stres ile başa çıkma becerisinden etkilendiği bulunmuştur. Öğrencilerin algıladıkları stres düzeyleri, stresle başa çıkma becerileri ve zaman yönetimi becerileri değişkenleri arasında anlamlı çok zayıf bir ilişki bulunmuştur (p=<0,01). Lisans ve ön lisans öğrencileri karşılaştırıldığında algıladıkları stres düzeyleri, stresle başa çıkma becerileri ve zaman yönetimi becerileri arasında anlamlı bir ilişkiye rastlanmamıştır.
Sonuç: Öğrencilerin algıladıkları stres düzeyleri arttıkça stresle başa çıkma becerilerinin arttığı, stresle başa çıkma becerileri arttıkça zaman yönetimi becerilerinin arttığı ve algıladıkları stres düzeyleri arttıkça zaman yönetimi becerilerinin azaldığı bulunmuştur.
stres zaman yönetimi lisans öğrencileri ön lisans öğrencileri
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sağlık Kurumları Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |