Giriş ve Amaç: Kahramanmaraş depremi insan ve toplum sağlığını etkilemenin yanında eğitimi de etkilemiştir. Bu çalışma depremden sonra hemşirelik öğrencilerinin başa çıkma öz-yeterliği ve motivasyon düzeylerini ve arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırma analitik-kesitsel tipte olup, Nisan-Mayıs 2023 tarihleri arasında Türkiye’nin batısında bulunan bir üniversitede 442 hemşirelik öğrencisi ile yüz-yüze görüşme tekniği ile gerçekleştirildi. Veri toplama araçları “Öğrenci Sosyo-Demografik Form”, “Başa Çıkma Öz-Yeterliği Ölçeği” ve “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği”dir.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalaması 20,99±2,11’dır. Öğrencilerin %76,5’i kadın, %28,3’ü 2. sınıftır. Öğrencilerinin başa çıkma öz-yeterliğinin düşük, motivasyonlarının orta düzeyde olduğu bulundu. Kahramanmaraş depreminde can ve mal kaybı yaşama durumu ve Başa Çıkma Öz-Yeterliği Ölçeği’nin aileden ve arkadaştan sosyal destek almaya yönelik alt boyutu puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,05). Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyeti ve Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği toplam puan ve ölçeğin içsel güdülenme ve dışsal güdülenme alt boyut puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,05). Öğrencilerin Kahramanmaraş depremini yaşama durumu ve ölçeğin dışsal güdülenme alt boyutu puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,05).
Sonuç: Bu araştırma, deprem sonrasında hemşirelik öğrencilerin başa çıkma öz-yeterliği ve motivasyonları konusunda bilgi kaynağı sağlamaktadır. Türkiye’nin depreme yatkın bir bölge olması nedeniyle öğrencilerin başa çıkma mekanizmalarının ve motivasyonlarının desteklenmesi için adımların atılması önerilmektedir.
-
-
-
Introduction and Aims: Kahramanmaraş earthquake not only affected human and public health but also education. This study was conducted to determine the relationship between nursing students' coping self-efficacy and motivation levels after the earthquake.
Materials and Methods: The research is of analytic-cross-sectional type, and it was carried out by face-to-face interview technique with 442 nursing students at a university located in the west of Turkey between April and May 2023. Data collection tools are “Student Socio-Demographic Form”, “Coping Self-Efficacy Scale” and “Motivation’s Resources and Problems Scale:”.
Results: The average age of nursing students is 20.99±2.11. 76.5% of the students are female, and 28.3% are in their second year. It was found that the students have low coping self-efficacy and moderate levels of motivation. A statistically significant difference was found between experiencing loss of life and property during the Kahramanmaraş earthquake and the sub-dimension score of receiving support from family and friends in the Coping Self-Efficacy Scale (p<0.05). A statistically significant difference was found between the gender of nursing students and their total score in the Motivation’s Resources and Problems Scale, as well as the sub-dimensions of intrinsic motivation and extrinsic motivation (p<0.05). A statistically significant difference was found between experiencing the Kahramanmaraş earthquake and the sub-dimension score of extrinsic motivation (p<0.05).
Conclusion: This study provides insights into nursing students' coping self-efficacy and motivation after an earthquake. Considering Turkey's susceptibility to earthquakes, it is recommended to take steps to support students' coping mechanisms and motivation.
-
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Çevre Sağlığı |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Proje Numarası | - |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4 |