Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği ve Motivasyon Düzeyleri

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 508 - 515, 29.12.2024
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1346875

Öz

Giriş ve Amaç: Kahramanmaraş depremi insan ve toplum sağlığını etkilemenin yanında eğitimi de etkilemiştir. Bu çalışma depremden sonra hemşirelik öğrencilerinin başa çıkma öz-yeterliği ve motivasyon düzeylerini ve arasındaki ilişkiyi belirlemek amacıyla yapıldı.
Gereç ve Yöntem: Araştırma analitik-kesitsel tipte olup, Nisan-Mayıs 2023 tarihleri arasında Türkiye’nin batısında bulunan bir üniversitede 442 hemşirelik öğrencisi ile yüz-yüze görüşme tekniği ile gerçekleştirildi. Veri toplama araçları “Öğrenci Sosyo-Demografik Form”, “Başa Çıkma Öz-Yeterliği Ölçeği” ve “Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği”dir.
Bulgular: Hemşirelik öğrencilerinin yaş ortalaması 20,99±2,11’dır. Öğrencilerin %76,5’i kadın, %28,3’ü 2. sınıftır. Öğrencilerinin başa çıkma öz-yeterliğinin düşük, motivasyonlarının orta düzeyde olduğu bulundu. Kahramanmaraş depreminde can ve mal kaybı yaşama durumu ve Başa Çıkma Öz-Yeterliği Ölçeği’nin aileden ve arkadaştan sosyal destek almaya yönelik alt boyutu puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,05). Hemşirelik öğrencilerinin cinsiyeti ve Güdülenme Kaynakları ve Sorunları Ölçeği toplam puan ve ölçeğin içsel güdülenme ve dışsal güdülenme alt boyut puan ortalamaları arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,05). Öğrencilerin Kahramanmaraş depremini yaşama durumu ve ölçeğin dışsal güdülenme alt boyutu puan ortalaması arasında istatistiksel olarak anlamlı fark olduğu bulundu (p<0,05).
Sonuç: Bu araştırma, deprem sonrasında hemşirelik öğrencilerin başa çıkma öz-yeterliği ve motivasyonları konusunda bilgi kaynağı sağlamaktadır. Türkiye’nin depreme yatkın bir bölge olması nedeniyle öğrencilerin başa çıkma mekanizmalarının ve motivasyonlarının desteklenmesi için adımların atılması önerilmektedir.

Destekleyen Kurum

-

Proje Numarası

-

Teşekkür

-

Kaynakça

  • 1. Centre for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED), Disasters in Numbers 2021, https://www.cred.be/publications (accessed 20.06.2023).
  • 2. Akar, S, The impact of natural disasters on public finance and macroeconomy: Turkey case, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2013, 21, 185-206.
  • 3. Sözen, E, The earthquake awareness levels of undergraduate students, Journal of Pedagogical Research, 2019, 3(2), 87-101.
  • 4. Solmaz, G, Özel, A, Türkiye’de deprem tekrarlanma zamanının tahmini ve neotektonik bölgelere göre depremselliğin markov zinciri ile incelenmesi, Cankaya University Journal of Science and Engineering, 2012, 9(2), 2.
  • 5. Utkucu, M, Durmuş, H, Uzunca, F, Nalbant, S, 6 Şubat 2023 Gaziantep (Mw=7.7) ve Elbistan (Mw=7.5) Depremleri Üzerine Bir Değerlendirme, 2023. http://www.aym.sakarya.edu.tr/2023/02/07/6-subat-2023-gaziantep-mw7-7-ve-elbistan-mw7-5-depremleri-uzerine-bir-degerlendirme/ (accessed 20.06.2023).
  • 6. AFAD, Kahramanmaraş Merkezli Yürütülen Çalışmalar Hakkında -Basın Bülteni-37. https://www.afad.gov.tr/kahramanmaras-merkezli-yurutulen-calismalar-hakkinda--basin-bulteni--37 (accessed 20.06.2023).
  • 7. Milli Yas. http://www.ankara.gov.tr/milli-yas-ilani (accessed 20.06.2023).
  • 8. Hadfield, K, Ungar, M, Family resilience: Emerging trends in theory and practice, J. Fam. Soc. Work, 2018, 21, 81–84.
  • 9. Felix, E, Hernández, L.A, Bravo, M, Rafael Ramirez, R, Jose Cabiya, J, Canino, G, Natural disaster and risk of psychiatric disorders in puerto rican children, J. Abnorm. Child Psychol, 2011, 39, 589–600.
  • 10. Amanat, N, Khankeh, H, Hosseini, M, Mohammadi, F, Sadeghi, A, Aghighi, A, The effect of earthquake preparedness training to male high school students on families’ preparedness in eshtehard city in 2010–2011, Journal. Rescue Relief, 2013, 5, 27–39.
  • 11. Ying, L, Wang, Y, Lin, C, Chen, C, Trait resilience moderated the relationships between PTG and adolescent academic burnout in a post-disaster context, Personality and Individual Differences, 2016, 90, 108–112.
  • 12. Lutgens, F.K, Tarbuck, E.J, Tasa, D, Essentials of Geology. Helvecı C, Çev-ed. Ankara, Türkiye: Nobel Academic Publishing, 2013.
  • 13. Panic, M, Kovaceiıc-Majkic, J, Mıljanovic, D, Mıletıc, R, Importance of natural disaster education – Case study of the earthquake near the city of Kraljevo, J. Geogr. Inst. Cvijic, 2013, 63(1), 75-88.
  • 14. Thamtanajit, K, The impacts of natural disaster on student achievement: Evidence from severe floods in Thailand, The Journal of Developing Areas, 2020, 54(4), 129-143.
  • 15. Zhen, R, Wu, X, Zhou, X, Longitudinal development of adolescent academic engagement following the Wenchuan earthquake: domain-specific trajectories, School Psychology International, 2020, 41(2), 89-109.
  • 16. Di Pietro, G, The academic impact of natural disasters: evidence from L’Aquila earthquake, Education Economics, 2018, 26(1), 62-77.
  • 17. Zhou, X, Zhen, R, Wu, X, Posttraumatic stress disorder symptom severity and control beliefs as the predictors of academic burnout amongst adolescents following the Wenchuan Earthquake, Eur. J. Psychotraumatol, 2017, 8, 1412227
  • 18. Doyle, M.D, Lockwood, B, Comiskey, J.G, Superstorm Sandy and the academic achievement of university students, Disasters, 2017, 41(4), 748-763.
  • 19. Ghiasvand, A.M, Naderi, M, Tafreshi, M.Z, Ahmadi, F, Hosseini, M, Relationship between time management skills and anxiety and academic motivation of nursing students in Tehran, Electronic Physician, 2017, 9(1), 3678.
  • 20. Ehrenreich, J.H, Coping With Disasters, A Guide Book to Psychosocial Intervention, New York: Centre For Psychology and Society, 2001. https://www.medbox.org/mental-health-neurology/coping-withdisasters-a-guidebook-to-psychosocial-intervention/preview?q= (accessed 20.06.2023).
  • 21. Lazarus, R.S, Folkman, S, Stress, Appraisal, and Coping. Springer, 1984.
  • 22. Güler, B.D, Altay, B, COVID-19 pandemisi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin koronavirüs anksiyetesi düzeyleri ve stresle baş etme şekilleri, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2023, 8(1), 69-77.
  • 23. Oğuz, H, Kuyucuoğlu, Y, Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalardaki algıladıkları stres düzeyleri ve stresle baş etme davranışlarının belirlenmesi, Scıentıfıc and Academıc Research, 2023, 2(1), 50-62.
  • 24. Üstündağ, H, Bostancı, Z, Aydoğan, B, Hemşirelik öğrencilerinin stresle başetme düzeyleri ile algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2019, 6(1), 74-83.
  • 25. Sok, S.R, Gu, M, Kim, R, Lee, H, Factors influencing the disaster-incident-related shock experienced by korean nursing students, Int. J. Environ Res Public Health, 2019, 16, 5111.
  • 26. Özyer, Y, Dinçer, S, Afetlerde hemşirelerin psikolojik ilk yardım rolleri, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 2020, (7), 198-206.
  • 27. Rezaei, S.A, Abdi, A, Akbari, F, Moradi, K, Nurses’ professional competences in providing care to the injured in earthquake: a qualitative study, Journal of Education and Health Promotion, 2020, 9, 1-7.
  • 28. Yamazaki, T, Kuwahara, Y, Matsui, Y, Hemşire yöneticilerin büyük doğu japonya depremi sonrası yaşadıkları zorluklar ve işten ayrılma niyetleri: Yönetici hemşirelerin afet sonrası yaşadıkları sıkıntılar ve istifa etme niyetleri, Japon Afet Tıbbı Dergisi, 2022, 27(1), 80-88.
  • 29. Kang, J.S, Lee, H, Seo, J.M, Relationship between nursing students’ awareness of disaster, preparedness for disaster, willingness to participate in disaster response, and disaster nursing competency, Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 2023, 17, e220.
  • 30. Özpulat, F, Kabasakal, E, Knowledge levels of nursing students on disaster nursing and their state of disaster preparedness, International Journal of Medical Research Health Sciences, 2018, 7(8), 165-174.
  • 31. Sattar, S.A.L.A, Zahra, N.A.I, Mohamed, W.M, The effect of an educational intervention about disaster preparedness on knowledge and attitudes of technical nursing institute intern-nurse students, American Journal of Nursing, 2018, 7(6), 287-295.
  • 32. Kaya, F, Odacı, H, Başa çıkma öz-yeterliği ölçeği’nin psikometrik özellikleri: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2021, 54(54), 129-150.
  • 33. Acat, M.B, Köşgeroğlu, N, Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2006, 7(4), 204-10.
  • 34. Telli, S.G, Altun, D, Türkiye'de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği, Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2023, 6(2), 125-136.
  • 35. Hisar, K.M, Yurdakul, A, Bir üniversitenin hemşirelik öğrencilerinin afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgilerinin değerlendirilmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2015, 3(2), 54-65.
  • 36. Avcı, S, Kaplan, B, Ortabağ, T, Hemşirelik bölümündeki öğrencilerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri, Resilience, 2020, 4(1), 89-101.
  • 37. Baykal, D.Ç, Özdemir, F.K, Beydağ, K.D, Hemşirelik ve ebelik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin afete hazır bulunuşluğu ve etkileyen faktörler, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2023, 12(3), 401-411.
  • 38. Açıksöz, S, Uzun, Ş, Arslan, F, Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Gülhane Tıp Dergisi, 2016, 58(1), 129-135.
  • 39. Yiğitbaş, Ç, Yetkin, A, Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik düzeyinin değerlendirilmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2003, 7, 6-13.
  • 40. Yeşilyurt, T, Şahin, S.K, Demir, S.A, Yalazı, R.Ö, Vaizoğlu, D, COVID-19 küresel salgınında hemşirelik öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşleri ve mesleki güdülenme düzeyleri, Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2023, 10(1), 60-70.
  • 41. Abidin, A.Z, Masitoh, S, Bachri, B.S, Cooperative learning: method for improving students’ motivation of post earthquake in junior high school of east lombok, International Journal of Education and Research, 2019, 7(8), 41-48.
  • 42. Hancock, D, Cooperative learning and peer orientation effects on motivation and achievement, The Journal of Educational Research, 2004, 156-166.
  • 43. Güven, K, Marmara Depremini Yaşayan Yetişkinlerin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri ile Travma Sonrası Gelişim ve Depresyon Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Master Tezi], İstanbul, Türkiye: Maltepe Üniversitesi, 2010.
  • 44. Grimes, A, Sparke, V, Rouen, C, West, C, Preparedness and resilience of student nurses in Northern Queensland Australia for disasters, International Journal of Disaster Risk Reduction, 2020, 48, 101585.
  • 45. Kılıç, N, Şimşek, N, The effects of psychological first aid training on disaster preparedness perception and self-efficacy, Nurse Education Today, 2019, 83, 104203.
  • 46. Pfefferbaum, B, Posttraumatic stress disorder in children: A review of the past 10 years, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 1997, 36(11), 1503-1511.
  • 47. Anderson, D, Prioleau, P, Taku, K, Naruse, Y, Sekine, H, Maeda, M, et al, Post-traumatic stress and growth among medical student volunteers after the March 2011 disaster in Fukushima, Japan: implications for student involvement with future disasters, Psychiatric Quarterly, 2016, 87, 241-251.
  • 48. Turkay, H, Sökmen, T, Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sporda güdülenme kaynakları ve stresle başa çıkma tarzları, İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2014, 1(3), 1-9.
  • 49. Roussy, A.B, Evans, P, Filion, J.V, Vallerand, R.J, Bouffard, T, Motivation and coping with the stress of assessment: Gender differences in outcomes for university students, Contemporary Educational Psychology, 2017, 48, 28-42.
  • 50. Deshetler, L, Gangadhar, M, Battepati, D, Koffman, E, Mukherjee, R.K, Menon, B, Learning on lockdown: a study on medical student wellness, coping mechanisms and motivation during the COVID-19 pandemic, Med Ed Publish, 2021, 10(50), 50.
  • 51. Gibbons, C, Understanding the role of student stress, personality and coping on learning motivation and mental health during a pandemic, BMC Psychology, 2021, 10(261), 1-13.

Coping Self-Efficacy and Motivation Levels of Nursing Students after the Kahramanmaraş Earthquake Disaster in Turkey

Yıl 2024, Cilt: 11 Sayı: 4, 508 - 515, 29.12.2024
https://doi.org/10.34087/cbusbed.1346875

Öz

Introduction and Aims: Kahramanmaraş earthquake not only affected human and public health but also education. This study was conducted to determine the relationship between nursing students' coping self-efficacy and motivation levels after the earthquake.
Materials and Methods: The research is of analytic-cross-sectional type, and it was carried out by face-to-face interview technique with 442 nursing students at a university located in the west of Turkey between April and May 2023. Data collection tools are “Student Socio-Demographic Form”, “Coping Self-Efficacy Scale” and “Motivation’s Resources and Problems Scale:”.
Results: The average age of nursing students is 20.99±2.11. 76.5% of the students are female, and 28.3% are in their second year. It was found that the students have low coping self-efficacy and moderate levels of motivation. A statistically significant difference was found between experiencing loss of life and property during the Kahramanmaraş earthquake and the sub-dimension score of receiving support from family and friends in the Coping Self-Efficacy Scale (p<0.05). A statistically significant difference was found between the gender of nursing students and their total score in the Motivation’s Resources and Problems Scale, as well as the sub-dimensions of intrinsic motivation and extrinsic motivation (p<0.05). A statistically significant difference was found between experiencing the Kahramanmaraş earthquake and the sub-dimension score of extrinsic motivation (p<0.05).
Conclusion: This study provides insights into nursing students' coping self-efficacy and motivation after an earthquake. Considering Turkey's susceptibility to earthquakes, it is recommended to take steps to support students' coping mechanisms and motivation.

Proje Numarası

-

Kaynakça

  • 1. Centre for Research on the Epidemiology of Disasters (CRED), Disasters in Numbers 2021, https://www.cred.be/publications (accessed 20.06.2023).
  • 2. Akar, S, The impact of natural disasters on public finance and macroeconomy: Turkey case, Yönetim ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 2013, 21, 185-206.
  • 3. Sözen, E, The earthquake awareness levels of undergraduate students, Journal of Pedagogical Research, 2019, 3(2), 87-101.
  • 4. Solmaz, G, Özel, A, Türkiye’de deprem tekrarlanma zamanının tahmini ve neotektonik bölgelere göre depremselliğin markov zinciri ile incelenmesi, Cankaya University Journal of Science and Engineering, 2012, 9(2), 2.
  • 5. Utkucu, M, Durmuş, H, Uzunca, F, Nalbant, S, 6 Şubat 2023 Gaziantep (Mw=7.7) ve Elbistan (Mw=7.5) Depremleri Üzerine Bir Değerlendirme, 2023. http://www.aym.sakarya.edu.tr/2023/02/07/6-subat-2023-gaziantep-mw7-7-ve-elbistan-mw7-5-depremleri-uzerine-bir-degerlendirme/ (accessed 20.06.2023).
  • 6. AFAD, Kahramanmaraş Merkezli Yürütülen Çalışmalar Hakkında -Basın Bülteni-37. https://www.afad.gov.tr/kahramanmaras-merkezli-yurutulen-calismalar-hakkinda--basin-bulteni--37 (accessed 20.06.2023).
  • 7. Milli Yas. http://www.ankara.gov.tr/milli-yas-ilani (accessed 20.06.2023).
  • 8. Hadfield, K, Ungar, M, Family resilience: Emerging trends in theory and practice, J. Fam. Soc. Work, 2018, 21, 81–84.
  • 9. Felix, E, Hernández, L.A, Bravo, M, Rafael Ramirez, R, Jose Cabiya, J, Canino, G, Natural disaster and risk of psychiatric disorders in puerto rican children, J. Abnorm. Child Psychol, 2011, 39, 589–600.
  • 10. Amanat, N, Khankeh, H, Hosseini, M, Mohammadi, F, Sadeghi, A, Aghighi, A, The effect of earthquake preparedness training to male high school students on families’ preparedness in eshtehard city in 2010–2011, Journal. Rescue Relief, 2013, 5, 27–39.
  • 11. Ying, L, Wang, Y, Lin, C, Chen, C, Trait resilience moderated the relationships between PTG and adolescent academic burnout in a post-disaster context, Personality and Individual Differences, 2016, 90, 108–112.
  • 12. Lutgens, F.K, Tarbuck, E.J, Tasa, D, Essentials of Geology. Helvecı C, Çev-ed. Ankara, Türkiye: Nobel Academic Publishing, 2013.
  • 13. Panic, M, Kovaceiıc-Majkic, J, Mıljanovic, D, Mıletıc, R, Importance of natural disaster education – Case study of the earthquake near the city of Kraljevo, J. Geogr. Inst. Cvijic, 2013, 63(1), 75-88.
  • 14. Thamtanajit, K, The impacts of natural disaster on student achievement: Evidence from severe floods in Thailand, The Journal of Developing Areas, 2020, 54(4), 129-143.
  • 15. Zhen, R, Wu, X, Zhou, X, Longitudinal development of adolescent academic engagement following the Wenchuan earthquake: domain-specific trajectories, School Psychology International, 2020, 41(2), 89-109.
  • 16. Di Pietro, G, The academic impact of natural disasters: evidence from L’Aquila earthquake, Education Economics, 2018, 26(1), 62-77.
  • 17. Zhou, X, Zhen, R, Wu, X, Posttraumatic stress disorder symptom severity and control beliefs as the predictors of academic burnout amongst adolescents following the Wenchuan Earthquake, Eur. J. Psychotraumatol, 2017, 8, 1412227
  • 18. Doyle, M.D, Lockwood, B, Comiskey, J.G, Superstorm Sandy and the academic achievement of university students, Disasters, 2017, 41(4), 748-763.
  • 19. Ghiasvand, A.M, Naderi, M, Tafreshi, M.Z, Ahmadi, F, Hosseini, M, Relationship between time management skills and anxiety and academic motivation of nursing students in Tehran, Electronic Physician, 2017, 9(1), 3678.
  • 20. Ehrenreich, J.H, Coping With Disasters, A Guide Book to Psychosocial Intervention, New York: Centre For Psychology and Society, 2001. https://www.medbox.org/mental-health-neurology/coping-withdisasters-a-guidebook-to-psychosocial-intervention/preview?q= (accessed 20.06.2023).
  • 21. Lazarus, R.S, Folkman, S, Stress, Appraisal, and Coping. Springer, 1984.
  • 22. Güler, B.D, Altay, B, COVID-19 pandemisi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin koronavirüs anksiyetesi düzeyleri ve stresle baş etme şekilleri, İzmir Katip Çelebi Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Dergisi, 2023, 8(1), 69-77.
  • 23. Oğuz, H, Kuyucuoğlu, Y, Covid-19 pandemi sürecinde hemşirelik öğrencilerinin klinik uygulamalardaki algıladıkları stres düzeyleri ve stresle baş etme davranışlarının belirlenmesi, Scıentıfıc and Academıc Research, 2023, 2(1), 50-62.
  • 24. Üstündağ, H, Bostancı, Z, Aydoğan, B, Hemşirelik öğrencilerinin stresle başetme düzeyleri ile algıladıkları sosyal destek arasındaki ilişki. Sağlık Bilimleri ve Meslekleri Dergisi, 2019, 6(1), 74-83.
  • 25. Sok, S.R, Gu, M, Kim, R, Lee, H, Factors influencing the disaster-incident-related shock experienced by korean nursing students, Int. J. Environ Res Public Health, 2019, 16, 5111.
  • 26. Özyer, Y, Dinçer, S, Afetlerde hemşirelerin psikolojik ilk yardım rolleri, IBAD Sosyal Bilimler Dergisi, 2020, (7), 198-206.
  • 27. Rezaei, S.A, Abdi, A, Akbari, F, Moradi, K, Nurses’ professional competences in providing care to the injured in earthquake: a qualitative study, Journal of Education and Health Promotion, 2020, 9, 1-7.
  • 28. Yamazaki, T, Kuwahara, Y, Matsui, Y, Hemşire yöneticilerin büyük doğu japonya depremi sonrası yaşadıkları zorluklar ve işten ayrılma niyetleri: Yönetici hemşirelerin afet sonrası yaşadıkları sıkıntılar ve istifa etme niyetleri, Japon Afet Tıbbı Dergisi, 2022, 27(1), 80-88.
  • 29. Kang, J.S, Lee, H, Seo, J.M, Relationship between nursing students’ awareness of disaster, preparedness for disaster, willingness to participate in disaster response, and disaster nursing competency, Disaster Medicine and Public Health Preparedness, 2023, 17, e220.
  • 30. Özpulat, F, Kabasakal, E, Knowledge levels of nursing students on disaster nursing and their state of disaster preparedness, International Journal of Medical Research Health Sciences, 2018, 7(8), 165-174.
  • 31. Sattar, S.A.L.A, Zahra, N.A.I, Mohamed, W.M, The effect of an educational intervention about disaster preparedness on knowledge and attitudes of technical nursing institute intern-nurse students, American Journal of Nursing, 2018, 7(6), 287-295.
  • 32. Kaya, F, Odacı, H, Başa çıkma öz-yeterliği ölçeği’nin psikometrik özellikleri: geçerlik ve güvenirlik çalışması, Marmara Üniversitesi Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 2021, 54(54), 129-150.
  • 33. Acat, M.B, Köşgeroğlu, N, Güdülenme kaynakları ve sorunları ölçeği, Anadolu Psikiyatri Dergisi, 2006, 7(4), 204-10.
  • 34. Telli, S.G, Altun, D, Türkiye'de deprem sonrası çevrimiçi öğrenmenin vazgeçilmezliği, Üniversite Araştırmaları Dergisi, 2023, 6(2), 125-136.
  • 35. Hisar, K.M, Yurdakul, A, Bir üniversitenin hemşirelik öğrencilerinin afetlerde sağlık hizmetleri ile ilgili bilgilerinin değerlendirilmesi, Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2015, 3(2), 54-65.
  • 36. Avcı, S, Kaplan, B, Ortabağ, T, Hemşirelik bölümündeki öğrencilerin afet konusundaki bilgi ve bilinç düzeyleri, Resilience, 2020, 4(1), 89-101.
  • 37. Baykal, D.Ç, Özdemir, F.K, Beydağ, K.D, Hemşirelik ve ebelik eğitimi alan üniversite öğrencilerinin afete hazır bulunuşluğu ve etkileyen faktörler, Sosyal Bilimler Araştırma Dergisi, 2023, 12(3), 401-411.
  • 38. Açıksöz, S, Uzun, Ş, Arslan, F, Hemşirelik öğrencilerinde öz yeterlilik algısı ile klinik uygulamaya ilişkin kaygı ve stres durumu arasındaki ilişkinin incelenmesi, Gülhane Tıp Dergisi, 2016, 58(1), 129-135.
  • 39. Yiğitbaş, Ç, Yetkin, A, Sağlık yüksekokulu öğrencilerinin öz-etkililik-yeterlik düzeyinin değerlendirilmesi, C.Ü. Hemşirelik Yüksekokulu Dergisi, 2003, 7, 6-13.
  • 40. Yeşilyurt, T, Şahin, S.K, Demir, S.A, Yalazı, R.Ö, Vaizoğlu, D, COVID-19 küresel salgınında hemşirelik öğrencilerinin mesleğe ilişkin görüşleri ve mesleki güdülenme düzeyleri, Sağlık ve Hemşirelik Yönetimi Dergisi, 2023, 10(1), 60-70.
  • 41. Abidin, A.Z, Masitoh, S, Bachri, B.S, Cooperative learning: method for improving students’ motivation of post earthquake in junior high school of east lombok, International Journal of Education and Research, 2019, 7(8), 41-48.
  • 42. Hancock, D, Cooperative learning and peer orientation effects on motivation and achievement, The Journal of Educational Research, 2004, 156-166.
  • 43. Güven, K, Marmara Depremini Yaşayan Yetişkinlerin Algıladıkları Sosyal Destek Düzeyleri ile Travma Sonrası Gelişim ve Depresyon Arasındaki İlişkinin İncelenmesi [Master Tezi], İstanbul, Türkiye: Maltepe Üniversitesi, 2010.
  • 44. Grimes, A, Sparke, V, Rouen, C, West, C, Preparedness and resilience of student nurses in Northern Queensland Australia for disasters, International Journal of Disaster Risk Reduction, 2020, 48, 101585.
  • 45. Kılıç, N, Şimşek, N, The effects of psychological first aid training on disaster preparedness perception and self-efficacy, Nurse Education Today, 2019, 83, 104203.
  • 46. Pfefferbaum, B, Posttraumatic stress disorder in children: A review of the past 10 years, Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 1997, 36(11), 1503-1511.
  • 47. Anderson, D, Prioleau, P, Taku, K, Naruse, Y, Sekine, H, Maeda, M, et al, Post-traumatic stress and growth among medical student volunteers after the March 2011 disaster in Fukushima, Japan: implications for student involvement with future disasters, Psychiatric Quarterly, 2016, 87, 241-251.
  • 48. Turkay, H, Sökmen, T, Beden eğitimi ve spor bölümü öğrencilerinin sporda güdülenme kaynakları ve stresle başa çıkma tarzları, İnönü Üniversitesi Beden Eğitimi ve Spor Bilimleri Dergisi, 2014, 1(3), 1-9.
  • 49. Roussy, A.B, Evans, P, Filion, J.V, Vallerand, R.J, Bouffard, T, Motivation and coping with the stress of assessment: Gender differences in outcomes for university students, Contemporary Educational Psychology, 2017, 48, 28-42.
  • 50. Deshetler, L, Gangadhar, M, Battepati, D, Koffman, E, Mukherjee, R.K, Menon, B, Learning on lockdown: a study on medical student wellness, coping mechanisms and motivation during the COVID-19 pandemic, Med Ed Publish, 2021, 10(50), 50.
  • 51. Gibbons, C, Understanding the role of student stress, personality and coping on learning motivation and mental health during a pandemic, BMC Psychology, 2021, 10(261), 1-13.
Toplam 51 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Sağlığı
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Selin Demirbağ 0000-0002-4606-5171

Dilek Ergin 0000-0001-6451-0278

Proje Numarası -
Yayımlanma Tarihi 29 Aralık 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 11 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Demirbağ, S., & Ergin, D. (2024). Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği ve Motivasyon Düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 11(4), 508-515. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1346875
AMA Demirbağ S, Ergin D. Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği ve Motivasyon Düzeyleri. CBU-SBED. Aralık 2024;11(4):508-515. doi:10.34087/cbusbed.1346875
Chicago Demirbağ, Selin, ve Dilek Ergin. “Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği Ve Motivasyon Düzeyleri”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11, sy. 4 (Aralık 2024): 508-15. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1346875.
EndNote Demirbağ S, Ergin D (01 Aralık 2024) Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği ve Motivasyon Düzeyleri. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11 4 508–515.
IEEE S. Demirbağ ve D. Ergin, “Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği ve Motivasyon Düzeyleri”, CBU-SBED, c. 11, sy. 4, ss. 508–515, 2024, doi: 10.34087/cbusbed.1346875.
ISNAD Demirbağ, Selin - Ergin, Dilek. “Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği Ve Motivasyon Düzeyleri”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi 11/4 (Aralık 2024), 508-515. https://doi.org/10.34087/cbusbed.1346875.
JAMA Demirbağ S, Ergin D. Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği ve Motivasyon Düzeyleri. CBU-SBED. 2024;11:508–515.
MLA Demirbağ, Selin ve Dilek Ergin. “Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği Ve Motivasyon Düzeyleri”. Celal Bayar Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü Dergisi, c. 11, sy. 4, 2024, ss. 508-15, doi:10.34087/cbusbed.1346875.
Vancouver Demirbağ S, Ergin D. Türkiye’deki Kahramanmaraş Deprem Felaketinden Sonra Hemşirelik Öğrencilerinin Başa Çıkma Öz-Yeterliği ve Motivasyon Düzeyleri. CBU-SBED. 2024;11(4):508-15.