Bu çalışma, ilköğretim 1. sınıf öğrencilerinin adrese dayalı şube seçimlerinin kura ile belirlenmesine yönelik okul yöneticilerinin görüşlerini incelemeyi amaçlamaktadır. Bu uygulama çok yeni olduğu için alan yazınında fazla çalışma bulunamamıştır. Nitel araştırma deseninde gerçekleştirilen araştırma, iç içe geçmiş tek durum deseniyle yapılmıştır. Katılımcılar ilköğretim okullarında görev yapan ve kura uygulaması sürecinde yer almış olan okul yöneticileridir. Yöneticilerin görüşleri yarı yapılandırılmış görüşmeler yoluyla toplanmıştır. Veriler tematik analiz yöntemiyle analiz edilmiştir. Bulgular, bu uygulamanın iletişim eksiklikleri ve algoritma sorunları gibi teknik zorluklar içerdiğini göstermektedir. Şeffaf iletişim eksikliğine bağlı olarak veliler sisteme güven duymamakta ve geleneksel yöntemlere bağlılık daha ileri düzeydedir. Ayrıca, kaynaştırma öğrencilerinin dengesiz dağılımı ve akraba çocuklarının aynı sınıfta yerleştirilmesi gibi hatalar, sistemin daha hassas tasarlanması gerektiğini ortaya koymuştur. Katılımcılar, bu sistemin adalet ve eşitlik algısına katkı sağladığını; ancak bireysel farklılıkların göz önünde bulundurulmaması ve esneklikten yoksun olması nedeniyle bazı zayıf yönler barındırdığını belirtmişlerdir. Çalışma sonuçları, kura sisteminin daha esnek ve katılımcı bir yapıya kavuşturulması gerektiğini ortaya koymuştur. Katılımcılar öğretmen, veli, öğrenci görüşlerinin karar süreçlerine dâhil edilmesinin önemini belirtmiştir. Sistemin kısa süredir uygulanıyor olması, uzun vadeli sonuçların değerlendirilememesine neden olmuş ve bu durum gelecekteki araştırmalar açısından bir sınırlılık olarak ifade edilmiştir.
Kura sistemi öğrenci kaydı öğrenci şubesi oluşturma öğrenci kaydında şeffaflık ve güven sınıf yerleştirme.
1
This study aims to investigate the opinions of school principals regarding the allocation of classrooms to 1st-grade primary school students by drawing lot. As this application is quite new, there is limited research available in the literature. The research was conducted as a qualitative study, a type of embedded single-state pattern. Participants are school administrators who work in primary schools and took part in the lottery application process. Participants' opinions were collected through semi-structured interviews. The data were analyzed using the thematic analysis method. Findings show that this application contains technical difficulties such as communication deficiencies and algorithm problems. Due to the lack of open communication, parents do not trust the system and adherence to traditional methods is more advanced. In addition, unbalanced placements of students who are in need of special education and placement of relatives' children in the same class reveal that the system should be designed more sensitively. Participants emphasized that this system positively affects the perception of justice and equality, but they also stated that the system is not flexible and it has weaknesses because individual differences are not taken into account in this system. The results of the study revealed that the lottery system should be made more flexible and participatory. Participants stated the importance of including teacher, parent and student opinions in the decision-making process, as well.
Student registration student recruitment student placement drawing lots system.
1
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Eğitim Yönetimi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 1 |
| Erken Görünüm Tarihi | 20 Ekim 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 26 Ekim 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 9 Ocak 2025 |
| Kabul Tarihi | 9 Eylül 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 4 Sayı: 2 |