Bibliyoterapi, psikolojik birtakım sorunların iyileştirilmesi amacıyla bireyi doğru zamanda doğru kitapla tanıştırmayı amaçlayan bir yöntem olarak kabul edilmektedir. Özdeşim kurma, arınma, içgörü ve genelleştirme olarak dört aşamadan oluşan bu yöntem bireyin farkındalık kazanmasına yardımcı olmaktadır. Bu farkında olma durumu kitaplar aracılığıyla bireyin içinde bulunduğu sorunlarla baş etmesine katkı sağlamaktadır. Bibliyoterapinin öğrenme ortamında kullanılması kitaplar aracılığı ile hedef kitlenin kendi sorunlarını tanımasına ve sorunlarıyla baş edebilme farkındalığı kazanmasına yardımcı olmaktadır. Eğitim-öğretim sahasında Türkçe dersleri, metinlerden sıklıkla yararlanılan dersler olması bakımından bibliyoterapi yönteminin kullanılacağı en uygun derslerden biridir. Türkçe Öğretim Programındaki hedef kitleye kazandırılması gereken değer ve beceriler ile bibliyoterapik unsurlar arasında bir ilişki mevcuttur. Bu çalışmada Şermin Yaşar’ın “Dedemin Bakkalı” ve “Dedemin Bakkalı: Çırak” adlı çocuk kitapları bibliyoterapik unsurlar çerçevesinde incelenmiştir. Çalışma nitel desende tasarlanan bir doküman analizi çalışmasıdır. Elde edilen bulgulara göre incelenen iki eser için de en sık kullanılan bibliyoterapik unsur “yeni değerler, tutumlar ve davranışlar geliştirebilme” (f=19) olmuştur. Çalışmada Dedemin Bakkalı: Çırak isimli eserde kullanılan bibliyoterapik unsur sayısının (f=38) Dedemin Bakkalı isimli eserdeki bibliyoterapik unsur sayısından (f=33) daha fazla olduğu tespit edilmiştir.
Dedemin Bakkalı Dedemin Bakkalı: Çırak Türkçe eğitimi bibliyoterapi bibliyoterapik unsurlar.
Bibliotherapy is considered a method that introduces individuals to the right book at the right time to address psychological issues. This approach comprises four stages: identification, catharsis, insight, and generalization. These stages aim to enhance self-awareness and help individuals cope with their problems through books. The use of bibliotherapy in educational settings allows students to recognize their issues and develop strategies to manage them. Turkish language classes, which frequently rely on texts, are ideal for applying this method. There is a connection between the values and skills outlined in the Turkish Teaching Program and the elements of bibliotherapy. In this study, Şermin Yaşar's children's books Dedemin Bakkalı and Dedemin Bakkalı: Çırak were examined from a bibliotherapeutic perspective through qualitative document analysis. The findings revealed that the most common bibliotherapeutic element in both books was “the ability to develop new values, attitudes, and behaviors” (f=19). Furthermore, the analysis showed that Dedemin Bakkalı: Çırak contained more bibliotherapeutic elements (f=38) than Dedemin Bakkalı (f=33). This suggests that both books effectively contribute to psychological development, with Dedemin Bakkalı: Çırak offering a slightly richer bibliotherapeutic content.
Dedemin bakkalı dedemin bakkalı: çırak Turkish education bibliotherapy bibliotherapeutic elements.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Türkçe Eğitimi |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 27 Ocak 2025 |
Yayımlanma Tarihi | |
Gönderilme Tarihi | 18 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 19 Aralık 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 8 Sayı: 1 |