Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Ruined Above Mosque in Antalya-Korkuteli Yeşilyayla

Yıl 2019, Cilt: 7, 695 - 703, 30.06.2019

Öz

In this paper, ruined adobe mosque belong­ing to the Ottoman Period in
Yeşilyayla town of Kor­kuteli, Antalya will be discussed. Stone and adobe mate­rials
were used in the construction of the mosque, which was unknown to date. The
rectangular mosque is covered with a wooden flat roof and the outside is cov­ered
with a cracked roof. The symbolic dome in the cen­ter of the ceiling is
designed in a vineyard style. There are rich wall paintings of the mosque, which
has rich artifact decorations, also seen in the surrounding towns and villages.
Especially, the depictions of Sultan­ahmet and Süleymaniye Mosque within the
structure are remarkable. The building plan, materials and deco­rations were
examined in detail and the place and im­portance of the mosques in the
surrounding towns, and villages and the place and importance of them in
Anatolian Turkish Art were tried to be put forward. It is also important that
the traditional wood­en architecture in all of the mosques that were built at
the beginning of the twentieth century and where the local artists showed their
special skills is a surpri-sing exam­ple in the countryside. The mosque, which
is now open to worship, was restored in 2013 by the General Direc­torate of
Foundations.

Kaynakça

  • AKVKKM Antalya Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu Müdürlüğü (AKVKKM.) 17.08.200 tarihli ve 4687 nolu karar.
  • Arık 1976 R. Arık, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı. İstanbul 1976.
  • Atmaca – Güzel 2018 E. Atmaca – Ö. Güzel, “Antalya’nın Korkuteli İlçesi’nin Köy Adları”. Av¬rasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 6/15 (2018) 304-328.
  • Evliya Çelebi Evliya Çelebi, Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi. Cilt 1. 2. Kitap. İstanbul 2013.
  • Erten 1948 S. F. Erten, Antalya Tarihi. Antalya 1948.
  • Çaycı 2004 A. Çaycı, “Korkuteli (Istanoz) Tarihi ve Korkuteli Alaaddin Camii Üze¬rine Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (2004) 107-128.
  • İltar 2014 G. İltar, “Tekke Köyü Hacı Abdullah Halife Camisi Duvar Re-simleri”. Va¬kıflar Dergisi 42 (2014) 69-80.
  • Kılıç 2018 S. Kılıç, “Elmalı’daki Ahşap Tavanlı Cami ve Mescitler (Osmanlı Dö¬nemi)”. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi (2018) 407-425.
  • Parla 2010 C. Parla, “Sivrihisar: Döner Eksenli Ahşap Tavanlı Camiler”. Eski Yeni 2/17 (2010) 27-33.
  • Renda 1977 G. Renda, Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı 1700-1850. Ankara 1977.
  • Tay 2011 L. Tay, “Erdemli-Güzeloluk Köyü’ndeki Türk Eserleri”. Zeitschrift für die Welt der Türken III/3 (2011) 265-286.
  • Tay 2017 L. Tay, “Akseki-Sarıhacılar Köyü Cami”. Aksos Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (2017) 127-145.
  • Tay 2017 L. Tay, “Kırşehir-Mucur Camileri”. Art-e Sanat Dergisi 10 (2017) 691-729.
  • Tay 2018 L. Tay, “Gülşehir-Gümüşkent Köy Odası”. III. Uluslararası Akdeniz Sa¬nat Sempozyumu (24-25 Nisan 2018) (2018) 243-252.
  • Tızlak 2010 F. Tızlak, “Antalya ve Korkuteli'nin 1835 Tarihindeki Köyleri (Muhtar ve İmamları ile Birlikte)”. Ed. A. K. Atılgan. Dünden Bugüne Antalya (2010) 145-148. Antalya.
  • Yıldız 2018 T. M. Yıldız, 1839-1917 Arası İstanos (Korkuteli)’un İdari, Sosyal ve Eko¬nomik Durumu, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Akdeniz Üniversitesi. Antalya 2014.

Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii

Yıl 2019, Cilt: 7, 695 - 703, 30.06.2019

Öz

Bu çalışmada, Antalya’nın
Korkuteli ilçesinin Yeşil­yayla kasabasında yer alan Osmanlı Döne­mi’ne ait
Eski Kerpiç Camii ele alınarak tanıtı­lacaktır. İnşa tarihi bilin­meyen caminin
inşasında kabayonu taş ve kerpiç mal­zeme kullanılmıştır. Dikdörtgen planlı
olan camii içten ahşap düz tavan, dıştan ise kırma çatıyla örtülmüştür. Ta­vanın
mer­kezinde yer alan sembolik kubbe, bağdadi tarz­da tasarlanmıştır. Zengin
kalemişi süslemelere sahip olan caminin harim bölümünde, çevre ilçe ve köy­lerde
de gö­rülen zengin duvar resimleri mevcuttur. Özellikle yapının içerisindeki
Sultanahmet ve Sü­ley­maniye Camii tasvirleri dikkat çekicidir. Yapı plan,
malzeme ve süsle­meleri bütün ayrıntılarıyla incelenerek hem çevre ilçe, kasaba
ve köyler­deki camiler hem de Anadolu Türk Sa­natı içerisindeki yeri ve önemi
ortaya konulmaya çalışıl­mıştır. 20. yüzyılın hemen başlarında inşa ettirildiği
dü­şü­nülen ve mahallî sa­natçıların özel becerilerini ortaya koy­duğu
camilerin ta­mamında geleneksel ahşap mima­risinin taşradaki şaşırtıcı örneği
olması ayrıca önem­lidir. Günümüzde ibadete açık olan cami, 2013 yı­lın­da
Vakıf­lar Genel Müdürlüğü tara­fından aslına uygun bir şekilde restore
ettirilmiştir

Kaynakça

  • AKVKKM Antalya Kültür Varlıklarını Koruma Kurulu Müdürlüğü (AKVKKM.) 17.08.200 tarihli ve 4687 nolu karar.
  • Arık 1976 R. Arık, Batılılaşma Dönemi Anadolu Tasvir Sanatı. İstanbul 1976.
  • Atmaca – Güzel 2018 E. Atmaca – Ö. Güzel, “Antalya’nın Korkuteli İlçesi’nin Köy Adları”. Av¬rasya Uluslararası Araştırmalar Dergisi 6/15 (2018) 304-328.
  • Evliya Çelebi Evliya Çelebi, Günümüz Türkçesiyle Evliya Çelebi Seyahatnamesi. Cilt 1. 2. Kitap. İstanbul 2013.
  • Erten 1948 S. F. Erten, Antalya Tarihi. Antalya 1948.
  • Çaycı 2004 A. Çaycı, “Korkuteli (Istanoz) Tarihi ve Korkuteli Alaaddin Camii Üze¬rine Bir Araştırma”. Selçuk Üniversitesi Türkiyat Araştırmaları Dergisi (2004) 107-128.
  • İltar 2014 G. İltar, “Tekke Köyü Hacı Abdullah Halife Camisi Duvar Re-simleri”. Va¬kıflar Dergisi 42 (2014) 69-80.
  • Kılıç 2018 S. Kılıç, “Elmalı’daki Ahşap Tavanlı Cami ve Mescitler (Osmanlı Dö¬nemi)”. Akdeniz İnsani Bilimler Dergisi (2018) 407-425.
  • Parla 2010 C. Parla, “Sivrihisar: Döner Eksenli Ahşap Tavanlı Camiler”. Eski Yeni 2/17 (2010) 27-33.
  • Renda 1977 G. Renda, Batılılaşma Döneminde Türk Resim Sanatı 1700-1850. Ankara 1977.
  • Tay 2011 L. Tay, “Erdemli-Güzeloluk Köyü’ndeki Türk Eserleri”. Zeitschrift für die Welt der Türken III/3 (2011) 265-286.
  • Tay 2017 L. Tay, “Akseki-Sarıhacılar Köyü Cami”. Aksos Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi (2017) 127-145.
  • Tay 2017 L. Tay, “Kırşehir-Mucur Camileri”. Art-e Sanat Dergisi 10 (2017) 691-729.
  • Tay 2018 L. Tay, “Gülşehir-Gümüşkent Köy Odası”. III. Uluslararası Akdeniz Sa¬nat Sempozyumu (24-25 Nisan 2018) (2018) 243-252.
  • Tızlak 2010 F. Tızlak, “Antalya ve Korkuteli'nin 1835 Tarihindeki Köyleri (Muhtar ve İmamları ile Birlikte)”. Ed. A. K. Atılgan. Dünden Bugüne Antalya (2010) 145-148. Antalya.
  • Yıldız 2018 T. M. Yıldız, 1839-1917 Arası İstanos (Korkuteli)’un İdari, Sosyal ve Eko¬nomik Durumu, Yayımlanmamış Doktora Tezi. Akdeniz Üniversitesi. Antalya 2014.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Serkan Kılıç 0000-0001-9314-5337

Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2019
Gönderilme Tarihi 12 Ocak 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 7

Kaynak Göster

APA Kılıç, S. (2019). Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii. Cedrus, 7, 695-703.
AMA Kılıç S. Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii. Cedrus. Haziran 2019;7:695-703.
Chicago Kılıç, Serkan. “Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii”. Cedrus 7, Haziran (Haziran 2019): 695-703.
EndNote Kılıç S (01 Haziran 2019) Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii. Cedrus 7 695–703.
IEEE S. Kılıç, “Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii”, Cedrus, c. 7, ss. 695–703, 2019.
ISNAD Kılıç, Serkan. “Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii”. Cedrus 7 (Haziran 2019), 695-703.
JAMA Kılıç S. Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii. Cedrus. 2019;7:695–703.
MLA Kılıç, Serkan. “Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii”. Cedrus, c. 7, 2019, ss. 695-03.
Vancouver Kılıç S. Antalya-Korkuteli Yeşilyayla Eski Kerpiç Camii. Cedrus. 2019;7:695-703.

İlgili yılın sayısında en fazla 25 makale yayımlanır ve makale kabul tarihleri 15 Ekim ile 1 Mayıs arasındadır. 2024 yılı Ekim ayı itibariyle Cedrus sadece yabancı dilde makale kabul edecektir.