Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Investigation of the Share of Ethics Courses in Environmental Engineering Undergraduate Programs in Türkiye

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 32 - 40, 30.06.2023

Öz

Professional ethics is a set of subjects that must be given in a vocational education institution, like other courses, in order to ensure an average standard. It is expected from an engineer who has completed an undergraduate engineering program such as Environmental Engineering to have a sense of ethical responsibility. For this reason, it is expected that ethical issues should be covered in each course related to the existence of courses related to ethics in the curriculum and this awareness should be given to the student.

In this study, it is aimed to determine the share/current situation of ethics-related courses in the curriculum by examining the curriculum of Environmental Engineering undergraduate programs in Türkiye. In this context, firstly, the outcomes of the programs were examined and those related to ethics were compiled, then the courses in the curriculum were examined one by one and those related to ethics were listed. Thus, the share of courses related to ethics in the curriculum of the program was revealed.

As a result, although the subject of ethics, which has an important place in field-specific competencies in National Qualifications Framework for Higher Education in Türkiye, is among the program outcomes in Environmental Engineering undergraduate programs, it has been determined that it is at a relatively low level at the course level.

Kaynakça

  • Akdeniz Üniversitesi Bilgi Paketi (AÜ), https://obs.akdeniz.edu.tr/oibs/bologna/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Atatürk Üniversitesi Ders Bilgi Paketi (AtaÜni), https://obs.atauni.edu.tr/moduller/dbp/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Bayer Öztürk, Z. (2015). Mühendislik Etiği ve Türkiye’de Metalurji-Malzeme Mühendisliği Bölümünün Etik Açıdan Değerlendirilmesi, Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4 (1), 81-87. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.210939
  • Bayer Oztürk, Z., Tavşancı O., İster ŞN. (2022). İnşaat Mühendisliği Eğitiminde Mühendislik Etiği Uygulamaları ve Etkileri, International Journal of Engineering Research and Development, 14 (2), 777-783. https://doi.org/10.29137/umagd.1104015
  • Bursa Teknik Üniversitesi Bilgi Paketi (BTÜ), https://obs.btu.edu.tr/oibs/bologna/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Bilgi Paketi ve Ders Kataloğu (BUÜ), http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Kataloğu (ÇOMÜ), https://ubys.comu.edu.tr/AIS/OutcomeBasedLearning/Home/Index (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Çukurova Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi (ÇÜ), https://eobs.cu.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Bilgi Paketi (DEÜ), https://debis.deu.edu.tr/ders-katalog/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Doğan S. (2021). Eğitim ve Mühendislik Etiği, Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 5 (1), 87-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/toplumsalbilimler/issue/62846/849570
  • Elektronik Kamu Bilgi Yönetim Sistemi (KAYSİS) Devlet Teşkilatı Merkezi Kayıt Sistemi (DETSİS), https://www.kaysis.gov.tr/Devlet_Teskilat_Detsis/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Erciyes Üniversitesi Ders Bilgi Paketi (EÜ), https://dbp.erciyes.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Eskişehir Teknik Üniversitesi Akademik Programlar (ETÜ), https://akts.eskisehir.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Gebze Teknik Üniversitesi AKTS-TYYÇ Bilgi Paketi (GTÜ), https://abl.gtu.edu.tr/ects/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Hacettepe Üniversitesi Ders Kataloğu / AKTS Bilgi Paketi (HÜ), https://akts.hacettepe.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Ilgaz S., Bilgili, T. (2006). Eğitim ve Öğretimde Etik, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (14), 199-210. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2775/37191
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Program Bilgi Paketi (İTÜ), https://tyyc.itu.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim Bilgi Sistemi (İÜC), https://ebs.iuc.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Bilgi Paketi (İYTE), https://obs.iyte.edu.tr/oibs/bologna/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Kocaeli Üniversitesi Avrupa Kredi Transfer Sistemi (KÜ), https://ects.kocaeli.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi (MÜ), https://meobs.marmara.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK), https://mudek.org.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Oğulata RT. (2023). Mühendislikte Sorumluluk ve Etik, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10 (2), 444-459. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/77097/1278974
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Program Bilgi Paketi (OMÜ), https://ebs.omu.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Akademik Katalog (ODTÜ), https://catalog.metu.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) 2022 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, https://www.osym.gov.tr/TR,22584/2022.html (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi (PÜ), https://ebs.pusula.pau.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi (SÜ), https://ebs.sakarya.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Bilgi Paketi (TNKÜ), https://bilgipaketi.nku.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Türk Dil Kurumu (TDK) Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Çevre Mühendisleri Odası (ÇMO), https://www.cmo.org.tr/odamiz/cevre_muhendisligi.php (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB), Mühendislik Mimarlık Kurultayı 2003 Kurultay Kararları - Mesleki Davranış İlkeleri, https://www.tmmob.org.tr/etkinlik/muhendislik-mimarlik-kurultayi-2003/kurultay-kararlari-mesleki-davranis-ilkeleri (Erişim tarihi: 18/06/2023)
  • World Federation of Engineering Organizations (WFEO), The Code of Ethics, The Code of Ethics - WFEO (Erişim tarihi: 18/06/2023)
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Bologna Bilgi Sistemi (YTÜ), http://bologna.yildiz.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ), http://tyyc.yok.gov.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)

Türkiye'deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması

Yıl 2023, Cilt: 3 Sayı: 1, 32 - 40, 30.06.2023

Öz

Mesleki etik de ortalama bir standardın sağlanabilmesi için diğer dersler gibi mesleki eğitim kurumunda verilmesi gereken bir konu bütünüdür. Çevre Mühendisliği gibi lisans türünde bir mühendislik öğretim programını bitiren bir mühendisten etik sorumluluk bilincine sahip olması beklenmektedir. Bunun için de öğretim programının müfredatında etik ile ilgili derslerin varlığı ile ilgili her derste derse özgü olarak etik konularının işlenmiş olması ve bu bilincin öğrenciye verilmiş olması beklenir.

Bu çalışmada, Türkiye'deki Çevre Mühendisliği lisans programlarının öğretim planlarının incelenmesiyle etik ile ilgili derslerin plandaki payının/mevcut durumunun tespit edilmesi amaçlanmıştır. Bu bağlamda önce programların yeterlik/kazanım/çıktıları incelenmiş ve etik ile ilgili olanlar derlenmiş, ardından müfredattaki dersler tek tek incelenerek etik ile ilgili olanlar listelenmiştir. Böylece programın müfredatında etik ile ilgili derslerin payı ortaya çıkarılmıştır.

Sonuçta; Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesinde alana özgü yetkinliklerde önemli bir yere sahip olan etik konusunun Çevre Mühendisliği lisans programlarında program çıktıları arasında yer alsa da buna mukabil ders düzeyinde nispeten düşük seviyede yer aldığı tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Akdeniz Üniversitesi Bilgi Paketi (AÜ), https://obs.akdeniz.edu.tr/oibs/bologna/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Atatürk Üniversitesi Ders Bilgi Paketi (AtaÜni), https://obs.atauni.edu.tr/moduller/dbp/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Bayer Öztürk, Z. (2015). Mühendislik Etiği ve Türkiye’de Metalurji-Malzeme Mühendisliği Bölümünün Etik Açıdan Değerlendirilmesi, Nevşehir Bilim ve Teknoloji Dergisi, 4 (1), 81-87. https://doi.org/10.17100/nevbiltek.210939
  • Bayer Oztürk, Z., Tavşancı O., İster ŞN. (2022). İnşaat Mühendisliği Eğitiminde Mühendislik Etiği Uygulamaları ve Etkileri, International Journal of Engineering Research and Development, 14 (2), 777-783. https://doi.org/10.29137/umagd.1104015
  • Bursa Teknik Üniversitesi Bilgi Paketi (BTÜ), https://obs.btu.edu.tr/oibs/bologna/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Bursa Uludağ Üniversitesi Bilgi Paketi ve Ders Kataloğu (BUÜ), http://bilgipaketi.uludag.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Kataloğu (ÇOMÜ), https://ubys.comu.edu.tr/AIS/OutcomeBasedLearning/Home/Index (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Çukurova Üniversitesi Eğitim Öğretim Bilgi Sistemi (ÇÜ), https://eobs.cu.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Dokuz Eylül Üniversitesi Bilgi Paketi (DEÜ), https://debis.deu.edu.tr/ders-katalog/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Doğan S. (2021). Eğitim ve Mühendislik Etiği, Uluslararası Toplumsal Bilimler Dergisi, 5 (1), 87-108. https://dergipark.org.tr/tr/pub/toplumsalbilimler/issue/62846/849570
  • Elektronik Kamu Bilgi Yönetim Sistemi (KAYSİS) Devlet Teşkilatı Merkezi Kayıt Sistemi (DETSİS), https://www.kaysis.gov.tr/Devlet_Teskilat_Detsis/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Erciyes Üniversitesi Ders Bilgi Paketi (EÜ), https://dbp.erciyes.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Eskişehir Teknik Üniversitesi Akademik Programlar (ETÜ), https://akts.eskisehir.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Gebze Teknik Üniversitesi AKTS-TYYÇ Bilgi Paketi (GTÜ), https://abl.gtu.edu.tr/ects/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Hacettepe Üniversitesi Ders Kataloğu / AKTS Bilgi Paketi (HÜ), https://akts.hacettepe.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Ilgaz S., Bilgili, T. (2006). Eğitim ve Öğretimde Etik, Atatürk Üniversitesi Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi, 0 (14), 199-210. https://dergipark.org.tr/tr/pub/ataunikkefd/issue/2775/37191
  • İstanbul Teknik Üniversitesi Program Bilgi Paketi (İTÜ), https://tyyc.itu.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • İstanbul Üniversitesi-Cerrahpaşa Eğitim Bilgi Sistemi (İÜC), https://ebs.iuc.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • İzmir Yüksek Teknoloji Enstitüsü Bilgi Paketi (İYTE), https://obs.iyte.edu.tr/oibs/bologna/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Kocaeli Üniversitesi Avrupa Kredi Transfer Sistemi (KÜ), https://ects.kocaeli.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Marmara Üniversitesi Eğitim-Öğretim Bilgi Sistemi (MÜ), https://meobs.marmara.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Mühendislik Eğitim Programları Değerlendirme ve Akreditasyon Derneği (MÜDEK), https://mudek.org.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Oğulata RT. (2023). Mühendislikte Sorumluluk ve Etik, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 10 (2), 444-459. https://dergipark.org.tr/tr/pub/asead/issue/77097/1278974
  • Ondokuz Mayıs Üniversitesi Program Bilgi Paketi (OMÜ), https://ebs.omu.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Orta Doğu Teknik Üniversitesi Akademik Katalog (ODTÜ), https://catalog.metu.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi (ÖSYM) 2022 Yükseköğretim Kurumları Sınavı (YKS) Yükseköğretim Programları ve Kontenjanları Kılavuzu, https://www.osym.gov.tr/TR,22584/2022.html (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Pamukkale Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi (PÜ), https://ebs.pusula.pau.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Sakarya Üniversitesi Eğitim Bilgi Sistemi (SÜ), https://ebs.sakarya.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Bilgi Paketi (TNKÜ), https://bilgipaketi.nku.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Türk Dil Kurumu (TDK) Güncel Türkçe Sözlük, https://sozluk.gov.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB) Çevre Mühendisleri Odası (ÇMO), https://www.cmo.org.tr/odamiz/cevre_muhendisligi.php (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Türk Mühendis ve Mimar Odaları Birliği (TMMOB), Mühendislik Mimarlık Kurultayı 2003 Kurultay Kararları - Mesleki Davranış İlkeleri, https://www.tmmob.org.tr/etkinlik/muhendislik-mimarlik-kurultayi-2003/kurultay-kararlari-mesleki-davranis-ilkeleri (Erişim tarihi: 18/06/2023)
  • World Federation of Engineering Organizations (WFEO), The Code of Ethics, The Code of Ethics - WFEO (Erişim tarihi: 18/06/2023)
  • Yıldız Teknik Üniversitesi Bologna Bilgi Sistemi (YTÜ), http://bologna.yildiz.edu.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
  • Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Türkiye Yükseköğretim Yeterlilikler Çerçevesi (TYYÇ), http://tyyc.yok.gov.tr/ (Erişim tarihi: 10/10/2022)
Toplam 35 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çevre Eğitimi ve Yaygınlaştırılması
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Kâmil Varınca 0000-0002-7932-2146

Erken Görünüm Tarihi 25 Haziran 2023
Yayımlanma Tarihi 30 Haziran 2023
Gönderilme Tarihi 3 Haziran 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2023 Cilt: 3 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Varınca, K. (2023). Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması. Sürdürülebilir Çevre Dergisi, 3(1), 32-40.
AMA Varınca K. Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması. Çevre. Haziran 2023;3(1):32-40.
Chicago Varınca, Kâmil. “Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması”. Sürdürülebilir Çevre Dergisi 3, sy. 1 (Haziran 2023): 32-40.
EndNote Varınca K (01 Haziran 2023) Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması. Sürdürülebilir Çevre Dergisi 3 1 32–40.
IEEE K. Varınca, “Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması”, Çevre, c. 3, sy. 1, ss. 32–40, 2023.
ISNAD Varınca, Kâmil. “Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması”. Sürdürülebilir Çevre Dergisi 3/1 (Haziran 2023), 32-40.
JAMA Varınca K. Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması. Çevre. 2023;3:32–40.
MLA Varınca, Kâmil. “Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması”. Sürdürülebilir Çevre Dergisi, c. 3, sy. 1, 2023, ss. 32-40.
Vancouver Varınca K. Türkiye’deki Çevre Mühendisliği Lisans Programlarında Etik Derslerin Payının Araştırılması. Çevre. 2023;3(1):32-40.