Derleme
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğrencilerin Matematik Kaygılarına Farklı Bir Bakış

Yıl 2024, , 63 - 69, 25.06.2024
https://doi.org/10.36731/cg.1307195

Öz

Bu çalışmanın amacı matematik kaygısının nedenlerini, etkilerini, sonuçlarını ve bu kaygının ortadan kaldırılması için üretilen çözüm önerilerini literatür taraması yaparak kavramsal yapı içerisinde incelemektir. Bu çalışmada matematik kaygısının tanımı, nedenleri, öğrenciler üzerindeki etkileri ve çözüm önerileri paylaşılmaktadır. Literatür çalışmaları incelendiğinde matematik kaygısının nedenleri; öğrencinin kişisel özellikleri, okul ve öğretmen faktörü, ebeveyn ve çevre tutumları ve matematik dersinin yapısı olarak belirlenmektedir. Matematik kaygısının öğrencilerin okul ve meslek hayatlarında olumsuz sonuçlara neden olduğu görülmektedir. Bu kaygının önlenebilmesi için farklı eğitim programlarının kullanıldığı araştırmalar mevcuttur. Bu araştırmalar yenilikçi eğitim programlarının matematik başarısı ve dolaylı olarak matematik kaygısı üzerinde olumlu etkileri olduğunu göstermektedir. Fakat bu eğitim
programlarının matematik kaygısı üzerinde ne kadar etkili olduğunu doğrudan inceleyen araştırmalara pek rastlanmamıştır. Bu ilişkinin inceleneceği
araştırmalara ihtiyaç duyulmaktadır. Matematik kaygısını önlemek için toplumun matematiğe bakış açısını değiştirmek gerekmektedir. Bu hususta eğitimcilere ve program yapıcılara büyük iş düşmektedir. Matematiğin hayatın doğal işleyişi içerisinde var olan bir bilim olduğu fark edilmeli ve eğitim programları buna göre hazırlanmalıdır.

Kaynakça

  • Akyüz, G. & Pala, N.M. (2010). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözme becerilerine etkisi. Elementary Education Online, 9(2), 668–678.
  • Alkan, V. (2010). Matematikten nefret ediyorum!. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(11), 189-199.
  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 89-107.
  • Altıntaş, E., İlgün, Ş. & Taşgin, H. (2022). Öğrencilerde matematik korkusu ile ilgili ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının görüşlerinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(2) , 223-237.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 223-238. Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 59-76.
  • Barroso, C. , Ganley, C. , McGraw,A. , Geer, E., Hart, S. & Daucourt, M. (2021). A meta-analysis of the relation between math anxiety and math achievement. Psychological Bulletin,147(2), 134–168.
  • Başar, M. & Doğan, M.C. (2020). Öğrencilerin matematik korkusunun incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(3) , 1-26.
  • Bayırlı, H., Geçici, M.E. & Erdem, C. (2021). Matematik kaygısı ile matematik başarısı arasındaki ilişki: Bir meta-analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 87-109.
  • Bee,H., & Boyd, D. (2020). Çocuk gelişim psikolojisi. Kaknüs Psikoloji Yayıncılık.
  • Çağan, B. (2022). Matematiksel akıl ve zeka oyunları kullanılarak yapılan öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına, matematiksel motivasyonlarına ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Çakır, S., & Aztekin, S. (2016). Matematik dersinde probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin motivasyonlarına ve matematik kaygı düzeylerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 377-398.
  • Çankaya S. & Karamete A. (2008) Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 115-127.
  • Carraher, T. N., Carraher, D. W., & Schliemann, A.D. (1985). Mathematics in the streets and in schools. British Journal of Developmental Psychology, 3, 21-29.
  • Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi kaygilari ve matematik öğretimi yeterliklerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(2), 261-278.
  • Gündüz-Çetin, İ. & Saracaloğlu, A.S. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik umutsuzluğunun çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 950-971.
  • Haynes, A., Mullins, A. & Stein, B. (2004), Differential models for mathematics anxiety in male and female college students. Social Spectrum, 24(3), 295-318.
  • Heid, M.K. (1997). The technological revolutionand the reform of school mathematics. American Journal of Education, 106(1), 5-61.
  • Hoyles, C. & Noss, R. (2003). What can digital technologies take from and bring to researchin mathematics education, in second international handbook of mathematics education, 323–349.
  • İnci-Kuzu, Ç. (2021). Aile ve öğretmen yaklaşımlarının matematik kaygı düzeyine etkisi ile ilgili öğrenci görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 85, 113-128.
  • Kabaca, T .(2016). Matematik eğitiminde teknoloji kullanımına dair teorik yaklaşımlar, matematik eğitiminde teoriler. Pegem Akademi.
  • Karakuş, H. (2020). Okul öncesi matematik programı’nın çocukların matematik becerilerine etkisi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Karaman, İ. & Çil, O. (2021). Öğretmenlerin matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik inançları ile matematik ve matematik öğretim kaygıları arasındaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1), 1042-1072.
  • Kesici, A. (2018). Matematik kaygısı ebeveynlerden çocuklara aktarılan kültürel bir miras mı?. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(20), 304-313.
  • Kılıç, M. (2018). Okul öncesi geometri eğitim programının çocukların geometri becerileri ve yaratıcı düşünmelerine etkisi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Koçer, Z. (2019). Lise öğrencilerine özgü matematik kaygısı ve matematik kaygısı ölçeğinin (MKÖ)’nin uygulanmasına dair bir değerlendirme. International Journal Of Educational Sciences, 3(1), 19-35.
  • Kurt, A. & Özel, M.E. (2013). İlköğretimde matematik kaygısına karşı ‘’Gerçekçi matematik eğitimi’’ yaklaşımı ve ‘’Geometri bahçesi’’nin rolü. Cag University Journal of Social Sciences, 10(1), 144-151.
  • Lam, C. C., Wong, N. Y., & Wong, K. M. P. (1999). Students’ conception of mathematics learning: A Hong Kong study. Curriculum and Teaching, 14(2), 27–48.
  • Levy H.E., Fares, L. & Rubinsten, O. (2021). Math anxiety affects females’ vocational interests. Journal of Experimental Child Psychology, 210, 1-16.
  • Luttenberger,S. ,Wimmer, S. & Paechter, M. (2018). Spotlight on math anxiety. Psychology Research and Behavior Management, 11,311–322.
  • Macmull, M.S. & Ashkenazi, S. (2019). Math anxiety: The relationship between parenting style and math self-efficacy. Frontiers in Psychology, 10, 1721.
  • Medikoğlu, O. (2020). İlkokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynakları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 35-52.
  • OECD (2013). PISA 2012 Sonuçları: Öğrenmeye Hazır (Cilt III): Öğrencilerin Katılımı, Dürtüsü ve Öz İnançları. PİSA OECD Yayıncılık.
  • Oksal, A., Durmaz, B. & Akın, A. (2013). SBS’ye hazırlanan öğrencilerin sınav ve matematik kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(4), 47-62.
  • Öztop, F. & Toptaş, V. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik korkusu ve altında yatan sebepler. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 3, 162-173.
  • Öztop, F. & Toptaş, V. (2019). İlkokul öğrenci velilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Elementary Education Online, 18(3), 1043-1068.
  • Sevgi, S., Sarı, A.N. & Işık, C. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine bağlılığının ve matematik kaygılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 45-62.
  • Schaeffer, M.W., Rozek, C.S., Berkowitz, T., Levine, S C., & Beilock, S.L. (2018). Disassociating the relation between parents’ math anxiety and children’s math achievement: Long-term effects of a math app intervention. Journal of Experimental Psychology, 147(12), 1782–1790.
  • Şad, S.N., Kış, A., Demir, M. & Özer, N. (2016). Meta-analysis of the relationship between mathematics anxiety and mathematics achievement. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(3), 371-392.
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10) , 117-135.
  • Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Taştepe, M. (2022). Matematiksel kavramların günlük hayat ile ilişkilendirilmesi: Sözel problem bağlamı. Journal of Research in Education and Teaching. 11(2), 18-29.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematik ve oyun etkileşimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 75–98.
  • Ulum, H. & Küçükdanacı, T. (2022). The relationship between mathematics anxiety and mathematics achievement: Meta analysis study. Research on Education and Psychology, 6(2), 193-206.
  • Vogt, F., Hauser, B., Stebler, R.,Rechsteiner, K. & Urech. C. (2018). Learning through play – pedagogy and learning outcomes in early childhood mathematics, European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 589-603. Xie F., Duan X., Ni X., Li L. & Zhang L. (2022). The impact of parents' intelligence mindset on math anxiety of boys and girls and the role of parents' failure beliefs and evaluation of child's math performance as mediators. Frontiers in Psychology, 27, 687136.

A DIFFERENT PERSPECTIVE ON STUDENTS' MATH ANXIETIES

Yıl 2024, , 63 - 69, 25.06.2024
https://doi.org/10.36731/cg.1307195

Öz

The aim of this study is to examine the conceptual framework of the reasons, effects, consequences, and solution proposals produced for the elimination of mathematics anxiety by conducting a literature review. In this study, the definition, causes, effects on students, and solution proposals for mathematics anxiety are shared. When literature studies are examined, the causes of mathematics anxiety are determined as the student's
personal characteristics, school and teacher factors, parental and environmental attitudes, and the structure of mathematics lessons. It is seen that mathematics anxiety leads to negative outcomes in students' school and career lives. There are studies that use different educational programs to prevent this anxiety. These studies show that innovative educational programs have positive effects on mathematics achievement and indirectly on mathematics anxiety. However, there have been few studies that directly examine the effectiveness of these educational programs on math anxiety. There is a need for research to investigate this relationship. To prevent math anxiety, there is a need to change the society's perspective on mathematics. Educators and program developers have a big responsibility in this regard. It should be realized that mathematics is a science
that naturally exists in the functioning of life and educational programs should be prepared accordingly.

Kaynakça

  • Akyüz, G. & Pala, N.M. (2010). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözme becerilerine etkisi. Elementary Education Online, 9(2), 668–678.
  • Alkan, V. (2010). Matematikten nefret ediyorum!. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(11), 189-199.
  • Alkan, V. (2011). Etkili matematik öğretiminin gerçekleştirilmesindeki engellerden biri: Kaygı ve nedenleri. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 29, 89-107.
  • Altıntaş, E., İlgün, Ş. & Taşgin, H. (2022). Öğrencilerde matematik korkusu ile ilgili ilköğretim matematik öğretmeni adaylarının görüşlerinin incelenmesi. Manisa Celal Bayar Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi,10(2) , 223-237.
  • Altun, M. (2006). Matematik öğretiminde gelişmeler. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 20(2), 223-238. Baloğlu, M. (2001). Matematik korkusunu yenmek. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri Dergisi, 1(1), 59-76.
  • Barroso, C. , Ganley, C. , McGraw,A. , Geer, E., Hart, S. & Daucourt, M. (2021). A meta-analysis of the relation between math anxiety and math achievement. Psychological Bulletin,147(2), 134–168.
  • Başar, M. & Doğan, M.C. (2020). Öğrencilerin matematik korkusunun incelenmesi. Turkish Journal of Educational Studies, 7(3) , 1-26.
  • Bayırlı, H., Geçici, M.E. & Erdem, C. (2021). Matematik kaygısı ile matematik başarısı arasındaki ilişki: Bir meta-analiz çalışması. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 53, 87-109.
  • Bee,H., & Boyd, D. (2020). Çocuk gelişim psikolojisi. Kaknüs Psikoloji Yayıncılık.
  • Çağan, B. (2022). Matematiksel akıl ve zeka oyunları kullanılarak yapılan öğretim etkinliklerinin ortaokul öğrencilerinin matematik başarılarına, matematiksel motivasyonlarına ve problem çözme becerilerine etkisi [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Bartın Üniversitesi.
  • Çakır, S., & Aztekin, S. (2016). Matematik dersinde probleme dayalı öğrenme yönteminin öğrencilerin motivasyonlarına ve matematik kaygı düzeylerine etkisi. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 16(2), 377-398.
  • Çankaya S. & Karamete A. (2008) Eğitsel bilgisayar oyunlarının öğrencilerin matematik dersine ve eğitsel bilgisayar oyunlarına yönelik tutumlarına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(2), 115-127.
  • Carraher, T. N., Carraher, D. W., & Schliemann, A.D. (1985). Mathematics in the streets and in schools. British Journal of Developmental Psychology, 3, 21-29.
  • Deringöl, Y. (2018). Sınıf öğretmeni adaylarının matematik öğretimi kaygilari ve matematik öğretimi yeterliklerinin incelenmesi. Kuramsal Eğitimbilim Dergisi, 11(2), 261-278.
  • Gündüz-Çetin, İ. & Saracaloğlu, A.S. (2021). Ortaöğretim öğrencilerinin matematik umutsuzluğunun çeşitli değişkenlere göre incelenmesi. Türk Eğitim Bilimleri Dergisi, 19(2), 950-971.
  • Haynes, A., Mullins, A. & Stein, B. (2004), Differential models for mathematics anxiety in male and female college students. Social Spectrum, 24(3), 295-318.
  • Heid, M.K. (1997). The technological revolutionand the reform of school mathematics. American Journal of Education, 106(1), 5-61.
  • Hoyles, C. & Noss, R. (2003). What can digital technologies take from and bring to researchin mathematics education, in second international handbook of mathematics education, 323–349.
  • İnci-Kuzu, Ç. (2021). Aile ve öğretmen yaklaşımlarının matematik kaygı düzeyine etkisi ile ilgili öğrenci görüşleri. Ekev Akademi Dergisi, 85, 113-128.
  • Kabaca, T .(2016). Matematik eğitiminde teknoloji kullanımına dair teorik yaklaşımlar, matematik eğitiminde teoriler. Pegem Akademi.
  • Karakuş, H. (2020). Okul öncesi matematik programı’nın çocukların matematik becerilerine etkisi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Hacettepe Üniversitesi.
  • Karaman, İ. & Çil, O. (2021). Öğretmenlerin matematiksel ilişkilendirme öz yeterlik inançları ile matematik ve matematik öğretim kaygıları arasındaki ilişki. YYÜ Eğitim Fakültesi Dergisi,18(1), 1042-1072.
  • Kesici, A. (2018). Matematik kaygısı ebeveynlerden çocuklara aktarılan kültürel bir miras mı?. Dicle Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 10(20), 304-313.
  • Kılıç, M. (2018). Okul öncesi geometri eğitim programının çocukların geometri becerileri ve yaratıcı düşünmelerine etkisi [Yayınlanmamış Doktora Tezi]. Gazi Üniversitesi.
  • Koçer, Z. (2019). Lise öğrencilerine özgü matematik kaygısı ve matematik kaygısı ölçeğinin (MKÖ)’nin uygulanmasına dair bir değerlendirme. International Journal Of Educational Sciences, 3(1), 19-35.
  • Kurt, A. & Özel, M.E. (2013). İlköğretimde matematik kaygısına karşı ‘’Gerçekçi matematik eğitimi’’ yaklaşımı ve ‘’Geometri bahçesi’’nin rolü. Cag University Journal of Social Sciences, 10(1), 144-151.
  • Lam, C. C., Wong, N. Y., & Wong, K. M. P. (1999). Students’ conception of mathematics learning: A Hong Kong study. Curriculum and Teaching, 14(2), 27–48.
  • Levy H.E., Fares, L. & Rubinsten, O. (2021). Math anxiety affects females’ vocational interests. Journal of Experimental Child Psychology, 210, 1-16.
  • Luttenberger,S. ,Wimmer, S. & Paechter, M. (2018). Spotlight on math anxiety. Psychology Research and Behavior Management, 11,311–322.
  • Macmull, M.S. & Ashkenazi, S. (2019). Math anxiety: The relationship between parenting style and math self-efficacy. Frontiers in Psychology, 10, 1721.
  • Medikoğlu, O. (2020). İlkokul öğrencilerinin matematik öz yeterlik kaynakları ile matematik kaygı düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 6(1), 35-52.
  • OECD (2013). PISA 2012 Sonuçları: Öğrenmeye Hazır (Cilt III): Öğrencilerin Katılımı, Dürtüsü ve Öz İnançları. PİSA OECD Yayıncılık.
  • Oksal, A., Durmaz, B. & Akın, A. (2013). SBS’ye hazırlanan öğrencilerin sınav ve matematik kaygılarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Cumhuriyet International Journal of Education, 2(4), 47-62.
  • Öztop, F. & Toptaş, V. (2017). İlkokul 4. sınıf öğrencilerinin matematik dersine yönelik korkusu ve altında yatan sebepler. International Journal Of Education Technology and Scientific Researches, 3, 162-173.
  • Öztop, F. & Toptaş, V. (2019). İlkokul öğrenci velilerinin matematik kaygı düzeyleri üzerine bir değerlendirme. Elementary Education Online, 18(3), 1043-1068.
  • Sevgi, S., Sarı, A.N. & Işık, C. (2021). Ortaokul öğrencilerinin matematik dersine bağlılığının ve matematik kaygılarının bazı değişkenlere göre incelenmesi. Anadolu Journal of Educational Sciences International, 11(1), 45-62.
  • Schaeffer, M.W., Rozek, C.S., Berkowitz, T., Levine, S C., & Beilock, S.L. (2018). Disassociating the relation between parents’ math anxiety and children’s math achievement: Long-term effects of a math app intervention. Journal of Experimental Psychology, 147(12), 1782–1790.
  • Şad, S.N., Kış, A., Demir, M. & Özer, N. (2016). Meta-analysis of the relationship between mathematics anxiety and mathematics achievement. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 6(3), 371-392.
  • Şahin, M. (2019). Korku, kaygı ve kaygı (anksiyete) bozuklukları. Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, 6(10) , 117-135.
  • Şentürk, B. (2010). İlköğretim beşinci sınıf öğrencilerinin genel başarıları, matematik başarıları, matematik dersine yönelik tutumları ve matematik kaygıları arasındaki ilişki [Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi]. Afyon Kocatepe Üniversitesi.
  • Taştepe, M. (2022). Matematiksel kavramların günlük hayat ile ilişkilendirilmesi: Sözel problem bağlamı. Journal of Research in Education and Teaching. 11(2), 18-29.
  • Uğurel, I., & Moralı, S. (2008). Matematik ve oyun etkileşimi. Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 75–98.
  • Ulum, H. & Küçükdanacı, T. (2022). The relationship between mathematics anxiety and mathematics achievement: Meta analysis study. Research on Education and Psychology, 6(2), 193-206.
  • Vogt, F., Hauser, B., Stebler, R.,Rechsteiner, K. & Urech. C. (2018). Learning through play – pedagogy and learning outcomes in early childhood mathematics, European Early Childhood Education Research Journal, 26(4), 589-603. Xie F., Duan X., Ni X., Li L. & Zhang L. (2022). The impact of parents' intelligence mindset on math anxiety of boys and girls and the role of parents' failure beliefs and evaluation of child's math performance as mediators. Frontiers in Psychology, 27, 687136.
Toplam 44 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Alan Eğitimleri
Bölüm Derlemeler
Yazarlar

Nurbanu Mildan 0009-0006-2576-6637

Fatih Aydoğdu

Yayımlanma Tarihi 25 Haziran 2024
Gönderilme Tarihi 30 Mayıs 2023
Kabul Tarihi 4 Aralık 2023
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Mildan, N., & Aydoğdu, F. (2024). Öğrencilerin Matematik Kaygılarına Farklı Bir Bakış. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 7(13), 63-69. https://doi.org/10.36731/cg.1307195