İlkokul Öğrencilerinde Mükemmelliyetçi Öz-Sunum ve Problem Çözme Becerileri
Yıl 2019,
Cilt: 2 Sayı: 4, 1 - 11, 25.12.2019
Arzu Özyürek
,
İsa Özkan
,
Zuhal Begde
Nadire Ferah Yavuz
Öz
Mükemmelliyetçi
öz sunum, bireyin kendisini olduğundan farklı şekilde gösterme eğilimi olarak
nitelendirilmektedir. Başarı, düzen ve disiplin gibi olumlu özelliklerle
ilişkilendirilen mükemmelliyetçilik, depresyon ve düşük benlik saygısı gibi
özelliklerle de ilişkilendirilebilmektedir. İlkokul öğrencilerinin mükemmelliyetçi
öz-sunum ve problem çözme becerileri arasındaki ilişkinin incelendiği bu
çalışma, betimsel tarama modelindedir. Çalışma grubunu ilkokul 3. ve 4. Sınıfa
devam eden 185 öğrenci oluşturmuştur. Veri toplamada Mükemmelliyetçi Öz-Sunum
Ölçeği ve Problem Çözme Becerileri Ölçeği kullanılmıştır. Veri analizinde
normallik dağılımları dikkate alınarak Mann Whitney U-testi ve korelasyon
analizi yapılmıştır. Sonuç olarak; öğrencilerin mükemmelliyetçi öz-sunum ve
problem çözme becerilerinin öğrencilerin yaşından etkilendiği, yaşı küçük olan
öğrencilerin büyük olanlara göre yaptığı bir hatayı söylememe eğiliminin daha
fazla olduğu belirlenmiştir. Öğrencilerin yaşıyla birlikte problem çözme
becerilerinin de arttığı belirlenmiştir. Öğrencilerin Mükkemmelliyetçi Öz-Sunum
ölçeği toplam puanları ile Problem Çözme Becerileri Ölçeği toplam puanları
arasında negatif yönlü zayıf bir ilişki bulunmuştur. Problem çözme
becerilerinin artırılmasında, mükemmelliyetçi bir tutum yerine yaratıcılığın
desteklenmesinin daha etkili olacağı vurgulanmıştır.
Kaynakça
- Akın, A. & Akın, U. (2012). Turkish version of the perfectionistic self-presentation in children and adolescents scale. The International Counseling and Education Conference 2012 (ICEC 2012). May, 3-5, İstanbul, Turkey.
- Attili, G. Vermigli, P. & Roazzi, A. (2011). Rearing styles, parents’attachment mental state, and children’s social abilities the link to peer acceptance, Child Development Research. [Retrieved: http://www.hindawi.com/journals/cdr/2011/267186/, Haziran 10, 2014].
- Aydoğan, Y. (2012). Problem Çözme ve Problem Becerilerinin Desteklenmesi. (Ed. E. Ömeroğlu), 2. baskı, Ankara: Kök.
- Aydoğan, Y., Ömeroğlu, E., Büyüköztürk, Ş. & Özyürek, A. (2012). Problem Çözme Becerileri Ölçeği Rehber Kitap. Ankara: Koza. Begde, Z. & Özyürek, A. (2016). Öğretmen ve anne-baba tutumlarının okul öncesi dönem çocuklarının problem çözme becerilerine etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 5 (1), 204-232.
- Cenkseven Önder, F. & Kırdök, O. (2009). Ön ergenlerin olumlu-olumsuz mükemmelliyetçilik düzeylerinin anne-çocuk ilişkisini algılamaları açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 263-274.
- Ceylan, A. (2017). Ergenlerde Mükemmelliyetçi Benlik Sunumunun Özgüven ile İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Cook, L. C. (2012). The Influence of Parents Factors on Child Perfectionism: A Cross-Sectional Study. Phd Thesis. Las Vegas: University of Nevada.
- Çarkıt, E. & Yalçın, S. B. (2018). Üniversite öğrencilerinin düşünce hataları ve duyguları ifade etmelerinin mükemmelliyetçilik tutumlarını yordaması. Sakarya University Journal of Education. 8 (1), 195-210.
- Erdoğdu, M. (2007). Ana-baba tutumları ve öğretmen davranışları ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiler. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 14, 33-46.
- Erol Öngen, D. (2009). The relationship between perfectionism and agression among adolescents. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1, 1073-1077.
- Güngör, H. & Buluş, M. (2017). Ebeveyn mükemmeliyetçiliğinin 5-6 yaş okul öncesi çocuklarının algılanan kaygı düzeyini öngörmedeki rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 147-159.
- Hamarta, E. (2009). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmelliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online. 8 (3), 729-740.
- Hewitt, P. L. & Flett, G. L. (2002). Perfectionism, stress, and coping in maladjustment. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, Research And Treatment (pp. 253-285). Washington DC: APA.
- Imprachim, C. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Gençlik Döneminde Yaşadıkları Aile Sorunları ile Depresif Belirtiler Arasındaki İlişkide Mükemmelliyetçiliğin Aracı Rolünün İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kahraman, S. & Bulut Pedük, Ş. (2014). 6, 7, ve 8.sınıf üstün yetenekli öğrencilerin mükemmelliyetçilik düzeylerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 17-150.
- Kanlı, E. (2011). Üstün zekalı ve normal ergenlerin mükemmelliyetçilik, depresyon ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 103-121.
- Kneeland, S. (2001). Problem çözme. (Çev.: N. Kalaycı). Ankara: Gazi.
- Ruggeri, A. (2018). Mükemmelliyetçiliğin tehlikeli yanları. BBC. Erişim: https://www.bbc.com/turkce/vert-fut-43160394, 08.08.2018.
- Saya, P. (2006). The Relationship Between Attachment Styles and Perfectionism in High School Students. A Thesis to The Graduate School of Social Sciences of METU.
- Sayışman, S. (2016). Ergenlerin Mükemmelliyetçilik Düzeyleri ile Özgüvenleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Shafran, R. Egan, S. & Wade T. (2017). Mükemmelliyetçilik. İstanbul: Kuraldışı.
- Şahin, Ç. (2004). Problem çözme becerisinin temel felsefesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 10, 160-171.
- TDK. (2017). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. http//tdk.gov.tr. Erişim Tarihi:26.07.2018. Uzunel, A. (2016). Lise öğrencilerinin anne-baba tutumları ile mükemmelliyetçi öz-sunum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Verleijsdonk, M. (2014). Examining the Association Between Adolescents’perfectionism and Satisfaction with Life: Loneliness as A Moderator. Bachelor Thesis Psychology and Health, Tilburg University.
- Yaralı, K. T. & Özkan, H. K. (2016). Çocukların (60-72 aylık) sosyal problem çözme becerileri ile sosyal yetkinlik davranış durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2, 345-361.
- Yılmaz Bingöl, T. (2018). Ergenlerin öz yeterlik ve mükemmelliyetçi öz-sunum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi. 2 (4), 223-232.
- Yücesan, Y. & Özyürek, A. (2017). Montessori eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocukların problem davranışlarının İncelenmesi. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8 (2), 215-226.
Yıl 2019,
Cilt: 2 Sayı: 4, 1 - 11, 25.12.2019
Arzu Özyürek
,
İsa Özkan
,
Zuhal Begde
Nadire Ferah Yavuz
Kaynakça
- Akın, A. & Akın, U. (2012). Turkish version of the perfectionistic self-presentation in children and adolescents scale. The International Counseling and Education Conference 2012 (ICEC 2012). May, 3-5, İstanbul, Turkey.
- Attili, G. Vermigli, P. & Roazzi, A. (2011). Rearing styles, parents’attachment mental state, and children’s social abilities the link to peer acceptance, Child Development Research. [Retrieved: http://www.hindawi.com/journals/cdr/2011/267186/, Haziran 10, 2014].
- Aydoğan, Y. (2012). Problem Çözme ve Problem Becerilerinin Desteklenmesi. (Ed. E. Ömeroğlu), 2. baskı, Ankara: Kök.
- Aydoğan, Y., Ömeroğlu, E., Büyüköztürk, Ş. & Özyürek, A. (2012). Problem Çözme Becerileri Ölçeği Rehber Kitap. Ankara: Koza. Begde, Z. & Özyürek, A. (2016). Öğretmen ve anne-baba tutumlarının okul öncesi dönem çocuklarının problem çözme becerilerine etkisi. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 5 (1), 204-232.
- Cenkseven Önder, F. & Kırdök, O. (2009). Ön ergenlerin olumlu-olumsuz mükemmelliyetçilik düzeylerinin anne-çocuk ilişkisini algılamaları açısından incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 5 (2), 263-274.
- Ceylan, A. (2017). Ergenlerde Mükemmelliyetçi Benlik Sunumunun Özgüven ile İlişkisi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Cook, L. C. (2012). The Influence of Parents Factors on Child Perfectionism: A Cross-Sectional Study. Phd Thesis. Las Vegas: University of Nevada.
- Çarkıt, E. & Yalçın, S. B. (2018). Üniversite öğrencilerinin düşünce hataları ve duyguları ifade etmelerinin mükemmelliyetçilik tutumlarını yordaması. Sakarya University Journal of Education. 8 (1), 195-210.
- Erdoğdu, M. (2007). Ana-baba tutumları ve öğretmen davranışları ile öğrencilerin akademik başarıları arasındaki ilişkiler. SAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi. 14, 33-46.
- Erol Öngen, D. (2009). The relationship between perfectionism and agression among adolescents. Procedia Social and Behavioral Sciences. 1, 1073-1077.
- Güngör, H. & Buluş, M. (2017). Ebeveyn mükemmeliyetçiliğinin 5-6 yaş okul öncesi çocuklarının algılanan kaygı düzeyini öngörmedeki rolü. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 39, 147-159.
- Hamarta, E. (2009). Ergenlerin sosyal kaygılarının kişilerarası problem çözme ve mükemmelliyetçilik açısından incelenmesi. İlköğretim Online. 8 (3), 729-740.
- Hewitt, P. L. & Flett, G. L. (2002). Perfectionism, stress, and coping in maladjustment. In G. L. Flett & P. L. Hewitt (Eds.), Perfectionism: Theory, Research And Treatment (pp. 253-285). Washington DC: APA.
- Imprachim, C. (2016). Üniversite Öğrencilerinin Gençlik Döneminde Yaşadıkları Aile Sorunları ile Depresif Belirtiler Arasındaki İlişkide Mükemmelliyetçiliğin Aracı Rolünün İncelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. Ankara: Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Kahraman, S. & Bulut Pedük, Ş. (2014). 6, 7, ve 8.sınıf üstün yetenekli öğrencilerin mükemmelliyetçilik düzeylerinin belirlenmesi. Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 16 (2), 17-150.
- Kanlı, E. (2011). Üstün zekalı ve normal ergenlerin mükemmelliyetçilik, depresyon ve kaygı düzeyleri arasındaki ilişkilerin incelenmesi. M.Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 33, 103-121.
- Kneeland, S. (2001). Problem çözme. (Çev.: N. Kalaycı). Ankara: Gazi.
- Ruggeri, A. (2018). Mükemmelliyetçiliğin tehlikeli yanları. BBC. Erişim: https://www.bbc.com/turkce/vert-fut-43160394, 08.08.2018.
- Saya, P. (2006). The Relationship Between Attachment Styles and Perfectionism in High School Students. A Thesis to The Graduate School of Social Sciences of METU.
- Sayışman, S. (2016). Ergenlerin Mükemmelliyetçilik Düzeyleri ile Özgüvenleri Arasındaki İlişki. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Nişantaşı Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
- Shafran, R. Egan, S. & Wade T. (2017). Mükemmelliyetçilik. İstanbul: Kuraldışı.
- Şahin, Ç. (2004). Problem çözme becerisinin temel felsefesi. Kazım Karabekir Eğitim Fakültesi Dergisi. 10, 160-171.
- TDK. (2017). Türk Dil Kurumu Sözlüğü. http//tdk.gov.tr. Erişim Tarihi:26.07.2018. Uzunel, A. (2016). Lise öğrencilerinin anne-baba tutumları ile mükemmelliyetçi öz-sunum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yüksek Lisans Tezi. İstanbul: Marmara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
- Verleijsdonk, M. (2014). Examining the Association Between Adolescents’perfectionism and Satisfaction with Life: Loneliness as A Moderator. Bachelor Thesis Psychology and Health, Tilburg University.
- Yaralı, K. T. & Özkan, H. K. (2016). Çocukların (60-72 aylık) sosyal problem çözme becerileri ile sosyal yetkinlik davranış durumları arasındaki ilişkinin incelenmesi. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi. 2, 345-361.
- Yılmaz Bingöl, T. (2018). Ergenlerin öz yeterlik ve mükemmelliyetçi öz-sunum düzeyleri arasındaki ilişkinin incelenmesi. Yaşam Becerileri Psikoloji Dergisi. 2 (4), 223-232.
- Yücesan, Y. & Özyürek, A. (2017). Montessori eğitimi alan ve almayan okul öncesi dönem çocukların problem davranışlarının İncelenmesi. Lefke Avrupa Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 8 (2), 215-226.