Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Çocuk Gelişimci Adaylarının Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri ile Yaşam Boyu Öğrenme Motivasyonları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 14, 11 - 18, 31.12.2024
https://doi.org/10.36731/cg.1436987

Öz

Yaşam boyu öğrenme bireyin beceri ve bilgisini geliştirmesi, arttırması için yaşantısının her anında öğrenme faaliyetlerine katılma sürecidir. Bu kapsamda Türkiye’de Covid-19 Pandemisi ve 6 Şubat Depremi nedeniyle üniversitelerde eğitim bir süre çevrimiçi eğitim ile sürdürülmüştür. Bu çalışmada uzaktan eğitimle ders almış çocuk gelişimci adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri ile yaşam boyu öğrenme motivasyonları arasındaki ilişkinin ortaya konulması amaçlanmıştır. Çalışmaya üniversitelerin Çocuk Gelişimi bölümlerinde öğrenim gören 421 öğrenci dahil edilmiştir. Araştırma kapsamında Çevrimiçi Eğitim Değerlendirme Formu ve Hayat Boyu Öğrenme Motivasyon Ölçeği kullanılmıştır. Elde edilen bulgular doğrultusunda Çocuk Gelişimci adaylarının çevrimiçi eğitime ilişkin görüşleri ile hayat boyu motivasyon düzeyleri arasında istatistiksel olarak negatif yönlü anlamlı bir ilişki bulunmuştur. Diğer bir deyişle, çocuk gelişimci adaylarının uzaktan eğitime ilişkin görüşleri dezavantajlı olarak değerlendirildikçe hayat boyu öğrenme motivasyonlarının da arttığı söylenebilmektedir. Bununla birlikte Çocuk Gelişimci adaylarının cinsiyet, yaş, sınıf düzeyi ve çevrimiçi eğitim alma süresi değişkenlerinin; katılımcıların çevrimiçi eğitime karşı görüşleri ile hayat boyu öğrenme motivasyon düzeyleri üzerinde anlamlı bir farklılığa yol açmadığı belirlenmiştir.

Etik Beyan

Araştırma etiği 29.11.2023 tarihinde Selçuk Üniversitesi Sağlık Bilimleri Fakültesi Girişimsel Olmayan Klinik Araştırmalar Kurulu kapsamında (2023/1203) alınmıştır.

Kaynakça

  • Abrosimova, G. A. (2020). Digital literacy and digital skills in university study. Int. J. High. Educ. 9, 52–58. doi: 10.5430/ijhe. v9n8p52.
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Avsheniuk, N., Seminikhyna, N., Svyrydiuk, T. & Lutsenko, O. (2021). ESP students’ satisfaction with online learning during the COVID-19 pandemic inukraine. Arab World Engl. J. 1, 222–234. doi: 10.24093/awej/covid.17.
  • Balaman, F. ve Bolat, Y. (2017). Yaşam becerileri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6, 22-39.
  • Balta, Y. ve Kılıç Türel, Y. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Journal of Turkish Studies. DOI:10.7827/TurkishStudies.4271.
  • Beycioğlu, K. ve Konan, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme ve Avrupa eğitim politikaları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 24.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayın: Ankara.
  • Candy, P.C. (2003). Lifelong learning and information literacy. Report for U.S. National Commission on libraries and information science and national forum on information literacy.
  • Çağıltay, K. (2002). Uzaktan eğitim: Başarıya giden yol teknolojide mi yoksa pedagojide mi?”, http://www.teknoturk.org/yazilar/UzaktanEğitim.html (erişim tarihi: 15.11.2023).
  • Cesur Coşkun, S., Sarı, İ., Harman, B., Üstündağ, O., Uyar, E., Torun Topçu, M. & Mutlu, B. (2023). Student Perspectives on the Impact of Distance Learning on Audiology Education in Türkiye: A Descriptive Study. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 8(4):660-7.
  • Coşkun, Y. D. & Demirel, M. (2012). Lıfelong learnıng tendencıes of unıversıty students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Hacettepe Unıversıty Journal Of Educatıon, 42, 108-120.
  • Çavuşoğlu, G., & Acar, K. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri ile Yaşam Boyu Öğrenme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 207-220.
  • Diker Coşkun, Y. & Demirel, M. (2010). Lifelong learning tendency scale: the study of validity and reliability. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 2343-2350.
  • Dunlap, J. C., & Grabinger, S. (2016). Preparing Students For Lifelong Learning: A Review of Instructional Features and Teaching Methodologies. Performance Improvement Quarterly, 6-25.
  • Eby, G. (2013). Uzaktan Eğitim (UZE) Ortamlarının Tasarımı: Yazılım Mühendisliği Yaşam Döngüsü Yaklaşımı, Ankara: Kültür.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. & Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 309-325.
  • Jung, I. (2012). Asian learners’ perception of quality in distance education and gender differences. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(2), 1–25. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i2.1159.
  • Kaban, A. (2021). University students' attitudes towards distance education. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 5(3), 311-322.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel yayın dağıtım: Ankara. Kulich, J. (1982). Lifelong education and the universities: a canadian perspevtive. International Journal of Lifelong Education, 1, 123-142.
  • Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
  • Mathew, V. N. & Chung, E. (2020). University students’ perspectives on open and distance learning (ODL) implementation amidst COVID-19. Asian J. Univ. Educ. 16, 152–160. doi: 10.24191/ajue. v16i4.11964.
  • Ozan, E. C., Korkmaz, Ö. & Karamustafaoğlu, S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin araştırma sorgulamaya dönük öz-yeterlilik algı ölçeği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20,679- 695.
  • Öneri Uzun, G., Çakıcı Eş, A. & Evram, G. (2020). Examination of attitudes of university students in distance education according to some variables. Near East University Online Journal of Education, 3(2), 104-115.
  • Özses, M., D! alessandro, H. D., Batuk, M. & Senneroğlu, G. (2021). Covid-19 pandemi döneminde odyoloji bölümlerinin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri: Hacettepe Üniversitesi Deneyimi. Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 4, 11-17.
  • Price, L. (2006). Gender differences and similarities in online courses: challenging stereotypical views of women. Journal of Computer Assisted Learning, 22(5), 349-359.
  • Razami, H. H. & Ibrahim, R. (2021). COVID-19 Pandemisi Sırasında Uzaktan Eğitim: Malezya'daki Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Algıları ve Tercihleri. Uluslararası İleri Bilgisayar Bilimi ve Uygulamaları Dergisi 12 (4), 118-126.
  • Sarikaya, B. & Șakiroğlu, Y. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının web tabanlı öğretime yönelik tutumları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 89-108.
  • Scheuch, K., Shouping, H. & Gaston, G. J. (2009). The influences of faculty on undergraduate student participation in research and creative activities. Innovative Higher Education, 34 (3), 173.
  • Unger, S. & Meiran, W. (2020). Student attitudes towards online education during the COVID-19 viral outbreak of 2020: distance learning in a time of social distance. Int. J. Technol. Educ. Sci. 4, 256–266. doi: 10.46328/ijtes. v4i4.107.
  • Usta, E. (2023). Lifelong Learning Motivation Scale (LLMS): Validity and Reliability Study. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5, 429-438.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim, 1.Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.11-21.
  • Uzunboylu, H. & Hürsen, Ç. (2011). Lifelong learning competence scale (LLLCS): The study of validity and reliability. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 449-460.
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış (Evaluation of distant learning's tools efficiency by university students during quarantine period within a perspective of uses and gratifications approach). Global Media Journal: Turkish Edition,11,206-33.
  • Tekinarslan, E. (2008). Attitudes of Turkish distance learners toward internet based learning: An investigation depending on demographical characteristics. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(1), 67-84.
  • Telli, S. G, & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3, 25-34.
  • Yakar, L. & Yıldırım Yakar, Z. (2021). Eğitim fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının ve e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1-21.
  • Yenilmez, K., Balbağ, M. Z. ve Turgut, M. (2017). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91–107.
  • Young, A., & Norgard, C. (2006). Assessing the quality of online courses from the students' perspective. The Internet and Higher Education, 9(2), 107-115.
  • West, R.E. (2011). Insights from research on distance education learners, learning, and learners support. American Journal of Distance Education, 25(3), 135-151.

Determination of the Relationship Between Child Development Candidates’ Views on Distance Education and Lifelong Learning Motivations

Yıl 2024, Cilt: 7 Sayı: 14, 11 - 18, 31.12.2024
https://doi.org/10.36731/cg.1436987

Öz

Lifelong learning is the process of participating in learning activities at every moment of one's life in order to develop and increase one’s skills and knowledge. In this context, due to the Covid-19 Pandemic and the February 6 Earthquake in Turkey, education in universities was continued with online education for a while. In this study, it is aimed to reveal the relationship between the views of child development candidates who have taken distance education courses and their lifelong learning motivation. The study included 421 students studying in Child Development departments of universities. Within the scope of the research, Online Education Evaluation Form and Lifelong Learning Motivation Scale were used. In line with the findings, a statistically significant negative relationship was found between the Child Development Candidates’ opinions about online education and their lifelong motivation levels. In other words, it can be said that as child development candidates’ opinions on distance education are evaluated as disadvantageous, their motivation for lifelong learning increases. However, it was determined that the variables of gender, age, grade level and duration of online education did not cause a significant difference in the participants’ opinions on online education and lifelong learning motivation levels.

Kaynakça

  • Abrosimova, G. A. (2020). Digital literacy and digital skills in university study. Int. J. High. Educ. 9, 52–58. doi: 10.5430/ijhe. v9n8p52.
  • Ateş, A. ve Altun, E. (2008). Bilgisayar öğretmeni adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının çeşitli değişkenler açısından incelenmesi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 28(3), 125-145.
  • Avsheniuk, N., Seminikhyna, N., Svyrydiuk, T. & Lutsenko, O. (2021). ESP students’ satisfaction with online learning during the COVID-19 pandemic inukraine. Arab World Engl. J. 1, 222–234. doi: 10.24093/awej/covid.17.
  • Balaman, F. ve Bolat, Y. (2017). Yaşam becerileri ölçeği: geçerlik ve güvenirlik çalışması. İnsan ve Toplum Bilimleri Araştırmaları Dergisi, 6, 22-39.
  • Balta, Y. ve Kılıç Türel, Y. (2013). Çevrimiçi uzaktan eğitimde kullanılan farklı ölçme değerlendirme yaklaşımlarına ilişkin bir inceleme. Journal of Turkish Studies. DOI:10.7827/TurkishStudies.4271.
  • Beycioğlu, K. ve Konan, N. (2008). Yaşam boyu öğrenme ve Avrupa eğitim politikaları, Elektronik Sosyal Bilimler Dergisi, 7, 24.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç-Çakmak, E., Akgün, Ö., Karadeniz, Ş., & Demirel, F., (2013). Bilimsel araştırma yöntemleri. Pegem Yayın: Ankara.
  • Candy, P.C. (2003). Lifelong learning and information literacy. Report for U.S. National Commission on libraries and information science and national forum on information literacy.
  • Çağıltay, K. (2002). Uzaktan eğitim: Başarıya giden yol teknolojide mi yoksa pedagojide mi?”, http://www.teknoturk.org/yazilar/UzaktanEğitim.html (erişim tarihi: 15.11.2023).
  • Cesur Coşkun, S., Sarı, İ., Harman, B., Üstündağ, O., Uyar, E., Torun Topçu, M. & Mutlu, B. (2023). Student Perspectives on the Impact of Distance Learning on Audiology Education in Türkiye: A Descriptive Study. Türkiye Klinikleri Journal of Health Sciences. 8(4):660-7.
  • Coşkun, Y. D. & Demirel, M. (2012). Lıfelong learnıng tendencıes of unıversıty students. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi-Hacettepe Unıversıty Journal Of Educatıon, 42, 108-120.
  • Çavuşoğlu, G., & Acar, K. (2020). Üniversite Öğrencilerinin Uzaktan Eğitime Yönelik Görüşleri ile Yaşam Boyu Öğrenme Düzeyleri Arasındaki İlişki. Spor ve Performans Araştırmaları Dergisi, 207-220.
  • Diker Coşkun, Y. & Demirel, M. (2010). Lifelong learning tendency scale: the study of validity and reliability. Procedia Social and Behavioral Sciences, 5, 2343-2350.
  • Dunlap, J. C., & Grabinger, S. (2016). Preparing Students For Lifelong Learning: A Review of Instructional Features and Teaching Methodologies. Performance Improvement Quarterly, 6-25.
  • Eby, G. (2013). Uzaktan Eğitim (UZE) Ortamlarının Tasarımı: Yazılım Mühendisliği Yaşam Döngüsü Yaklaşımı, Ankara: Kültür.
  • Günüç, S., Odabaşı, H. & Kuzu, A. (2012). Yaşam boyu öğrenmeyi etkileyen faktörler. Gaziantep Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 11, 309-325.
  • Jung, I. (2012). Asian learners’ perception of quality in distance education and gender differences. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 13(2), 1–25. https://doi.org/10.19173/irrodl.v13i2.1159.
  • Kaban, A. (2021). University students' attitudes towards distance education. International Journal of Technology in Education and Science (IJTES), 5(3), 311-322.
  • Karasar, N. (2017). Bilimsel araştırma yöntemi: kavramlar, ilkeler, teknikler. Nobel yayın dağıtım: Ankara. Kulich, J. (1982). Lifelong education and the universities: a canadian perspevtive. International Journal of Lifelong Education, 1, 123-142.
  • Krejcie, R. V. & Morgan, D. W. (1970). Determining sample size for research activities. Educational and psychological measurement, 30(3), 607-610.
  • Mathew, V. N. & Chung, E. (2020). University students’ perspectives on open and distance learning (ODL) implementation amidst COVID-19. Asian J. Univ. Educ. 16, 152–160. doi: 10.24191/ajue. v16i4.11964.
  • Ozan, E. C., Korkmaz, Ö. & Karamustafaoğlu, S. (2016). Ortaokul öğrencilerinin araştırma sorgulamaya dönük öz-yeterlilik algı ölçeği. Türkiye Sosyal Araştırmalar Dergisi, 20,679- 695.
  • Öneri Uzun, G., Çakıcı Eş, A. & Evram, G. (2020). Examination of attitudes of university students in distance education according to some variables. Near East University Online Journal of Education, 3(2), 104-115.
  • Özses, M., D! alessandro, H. D., Batuk, M. & Senneroğlu, G. (2021). Covid-19 pandemi döneminde odyoloji bölümlerinin uzaktan eğitim hakkındaki görüşleri: Hacettepe Üniversitesi Deneyimi. Türk Odyoloji ve İşitme Araştırmaları Dergisi, 4, 11-17.
  • Price, L. (2006). Gender differences and similarities in online courses: challenging stereotypical views of women. Journal of Computer Assisted Learning, 22(5), 349-359.
  • Razami, H. H. & Ibrahim, R. (2021). COVID-19 Pandemisi Sırasında Uzaktan Eğitim: Malezya'daki Üniversite Öğrencilerinin Çevrimiçi Öğrenmeye Yönelik Algıları ve Tercihleri. Uluslararası İleri Bilgisayar Bilimi ve Uygulamaları Dergisi 12 (4), 118-126.
  • Sarikaya, B. & Șakiroğlu, Y. (2021). Türkçe öğretmeni adaylarının web tabanlı öğretime yönelik tutumları. Van Yüzüncü Yıl Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 51, 89-108.
  • Scheuch, K., Shouping, H. & Gaston, G. J. (2009). The influences of faculty on undergraduate student participation in research and creative activities. Innovative Higher Education, 34 (3), 173.
  • Unger, S. & Meiran, W. (2020). Student attitudes towards online education during the COVID-19 viral outbreak of 2020: distance learning in a time of social distance. Int. J. Technol. Educ. Sci. 4, 256–266. doi: 10.46328/ijtes. v4i4.107.
  • Usta, E. (2023). Lifelong Learning Motivation Scale (LLMS): Validity and Reliability Study. Journal of Teacher Education and Lifelong Learning, 5, 429-438.
  • Uşun, S. (2006). Uzaktan eğitim, 1.Basım, Ankara: Nobel Yayın Dağıtım, s.11-21.
  • Uzunboylu, H. & Hürsen, Ç. (2011). Lifelong learning competence scale (LLLCS): The study of validity and reliability. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41, 449-460.
  • Üçer, N. (2020). Pandemi (Covid-19) sürecinde uzaktan eğitim araçlarının etkinliğinin üniversite öğrencileri tarafından değerlendirilmesine kullanımlar ve doyumlar yaklaşımı açısından bir bakış (Evaluation of distant learning's tools efficiency by university students during quarantine period within a perspective of uses and gratifications approach). Global Media Journal: Turkish Edition,11,206-33.
  • Tekinarslan, E. (2008). Attitudes of Turkish distance learners toward internet based learning: An investigation depending on demographical characteristics. Turkish Online Journal of Distance Education, 9(1), 67-84.
  • Telli, S. G, & Altun, D. (2020). Coronavirüs ve çevrimiçi (online) eğitimin önlenemeyen yükselişi. Üniversite Araştırmaları Dergisi, 3, 25-34.
  • Yakar, L. & Yıldırım Yakar, Z. (2021). Eğitim fakültesi öğrencilerinin uzaktan eğitime karşı tutumlarının ve e-öğrenmeye hazır bulunuşluklarının incelenmesi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 17(1), 1-21.
  • Yenilmez, K., Balbağ, M. Z. ve Turgut, M. (2017). Öğretmen adaylarının uzaktan eğitime yönelik tutumlarının bazı değişkenler açısından incelenmesi. Erzincan Üniversitesi Erzincan Eğitim Fakültesi Dergisi, 19(2), 91–107.
  • Young, A., & Norgard, C. (2006). Assessing the quality of online courses from the students' perspective. The Internet and Higher Education, 9(2), 107-115.
  • West, R.E. (2011). Insights from research on distance education learners, learning, and learners support. American Journal of Distance Education, 25(3), 135-151.
Toplam 39 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Çocuk Gelişimi Eğitimi
Bölüm Araştırmalar
Yazarlar

Gökçe Hafızoğlu 0000-0001-6795-6611

Hilmi Tekin 0000-0002-2324-6631

Gökhan Kayılı 0000-0001-7959-4128

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 14 Şubat 2024
Kabul Tarihi 11 Kasım 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 7 Sayı: 14

Kaynak Göster

APA Hafızoğlu, G., Tekin, H., & Kayılı, G. (2024). Çocuk Gelişimci Adaylarının Uzaktan Eğitime İlişkin Görüşleri ile Yaşam Boyu Öğrenme Motivasyonları Arasındaki İlişkinin Belirlenmesi. Çocuk Ve Gelişim Dergisi, 7(14), 11-18. https://doi.org/10.36731/cg.1436987