Çocuk edebiyatı eserleri, çocukların bilişsel gelişimlerini
destekleyerek bakış açılarını zenginleştiren önemli unsurlardır. Bünyesinde
çeşitli türler barındıran çocuk edebiyatı eserlerinden masallar ise çocukların
hayal dünyalarını geliştirerek düşsel zenginliklerini açığa çıkarmalarını
sağlamalarıyla dikkat çekmektedir. Bu çalışmada, Oğuz Tansel'in Al'lı ile
Fırfırı adlı masal kitapları (I-II cilt) konuyu yapılandıran ögeler bağlamında
incelenmiştir. Al'lı ile Fırfırı adlı masal kitaplarında konu ve olay örgüsünün
nasıl oluşturulduğu incelenerek kurgulanan olaylardaki merak ögesini canlı
tutan çatışmaların türlerine yönelik çıkarımlarda bulunulmuştur. Çalışmada,
nitel araştırma yöntemlerinden birisi olan doküman incelemesi metodu
kullanılmış ve araştırma Oğuz Tansel’in söz konusu kitaplarının temininin
yapılması, okuma parçalarının taranması, elde edilen verilerin araştırmanın
problemleri kapsamında değerlendirilmesi çerçevesinde yapılandırılmıştır. Sonuç
olarak Al'lı ile Fırfırı adlı masal kitaplarında (I-II cilt) yer alan toplam 25
masalın çatışma türlerindeki frekans değerleri; kişi-kişi çatışması (f:55),
kişi-toplum çatışması (f:2), kişi-doğa çatışması (f:2) ve kişinin kendisiyle
çatışması (f:17) olmak üzere tespit edilmiştir. Dolayısıyla söz konusu masal
kitaplarında en çok kişi-kişi çatışmasına yer verildiği; bunu sırasıyla kişinin
kendisiyle olan çatışması, kişi-toplum ve kişi-doğa çatışmasının izlediği
gözlemlenmiştir. Bu verilere dayanarak yazar en çok kullandığı çatışma
türlerinden olan kişi-kişi çatışması ve kişinin kendisiyle çatışması
aracılığıyla masal kahramanları arasındaki iletişimi ve etkileşimi arttırmış
böylece bu çatışmalar aracılığıyla çocuklarda merak duygusunun sürekli üst
düzeyde tutulmasını sağlamıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Sanat ve Edebiyat |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Haziran 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 2 Sayı: 1 |
International Journal of Children's Literature and Education Researches