Çalışanlara Verilen İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinde Klasik ve Alternatif Ölçme-Değerlendirme Sistemlerinin Karşılaştırılması
Yıl 2022,
Cilt: 1 , 114 - 129, 20.08.2022
Orkun Dalyan
,
Hatice Dalyan
,
Emre Ünal
,
Mehmet Pişkin
Öz
Çalışanlara verilen iş sağlığı ve güvenliği eğitimleri genellikle klasik yöntemlerden çoktan seçmeli testler ile değerlendirilmektedir. Çoktan seçmeli sınavlarda tesadüfi hatadan dolayı personellerin tehlike algısının gelişememesi ve eğitimlerin verimli olmaması ciddi tehlike oluşturmaktadır. Bu sebeple Çanakkale ilinde inşaat sektöründe görevli 174 personel ile iş sağlığı ve güvenliği alanında klasik ve alternatif ölçme ve değerlendirme sistemlerinin karşılaştırıldığı bir çalışma gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri SPSS 24.0 programı ile analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda alternatif sistem uygulanan personellerin klasik sistem uygulanan personellere göre hem bilgi seviyesinin hemde bilgi kalıcılık düzeyinin daha yüksek olduğu tespit edilmiştir. Bu çalışma ile İSG eğitimlerinde ölçme ve değerlendirme sistemlerine yeni bir bakış açısının kazandırılması mümkündür.
Kaynakça
- Açıkgöz, M. & Karslı, F. (2015). “Alternatif Ölçme-Değerlendirme Teknikleri Kullanılarak İş ve Enerji Konusunda Geliştirilen Başarı Testinin Geçerlilik ve Güvenilirlik Analizi”. Amasya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 4(1), 1-25. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/amauefd/issue/1732/21248
- Akaner, Ö. & Özdemir, V. (2022). “Kamu Kurumlarına Yönelik İş Sağlığı ve Güvenliği Yönetim Sistemi Model Önerisi”. Çalışma İlişkileri Dergisi, 13(1), 41-59. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/cider/issue/68803/1050172
- Bahar, M., Nartgün, Z., Durmuş, S. ve Bıçak, B. (2012). Geleneksel Tamamlayıcı Ölçme Değerlendirme Teknikleri. Ankara: Pegem Akademi.
- Cao, Z., Chen, T., ve Cao, Y. (2021). "Effect of Occupational Health and Safety Training for Chinese Construction Workers Based on the CHAID Decision Tree". Front. Public Health, 9, 623441. doi: https://doi.org/10.3389/fpubh.2021.623441
- Çalışanların İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinin Usul ve Esasları Hakkında Yönetmelik. (2013). T.C. Resmî Gazete (28648, 15 Mayıs 2013).
- Çokluk, Ö., Şekercioğlu, G. ve Büyüköztürk, Ş. (2012). Sosyal Bilimler İçin Çok Değişkenli İstatistik: SPSS ve Lisrel Uygulamaları, Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
- Dalyan, H., Dalyan, O., Öztürk, Ö. F., ve Pişkin, M. (2021). “İş Sağlığı ve Güvenliğinde Yüz Yüze ve Uzaktan Eğitim Sistemlerinin Karşılaştırılması”. Karaelmas Journal of Occupational Health and Safety, 5(3), 219-228. doi: https://doi.org/10.33720/kisgd.1009459
- Dalyan, O. & Pişkin, M. (2020). “İşyerlerinde Ramak Kala Bildirimlerinin İş Kazalarına Etkisi ve İnşaat Sektöründe Uygulama”. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 6(1), 133-143. doi: https://doi.org/10.28979/comufbed.609675
- Dalyan, O. ve Pişkin, M. (2021). İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimi ve Tehlike Algıları. İstanbul: Efe Akademi Yayınları.
- Dalyan, O., Canpolat, E., ve Pişkin, M. (2021). “İş Sağlığı ve Güvenliği Eğitimlerinde Tehlike Algılarının İncelenmesi”. International Journal of Advances in Engineering and Pure Sciences, 33(4), 670-676. doi: https://doi.org/10.7240/jeps.949112
- Ekinci, H. Y. & Köksal, E. A. (2011). “İlköğretim Fen ve Matematik Öğretmenleri İçin Ölçme ve Değerlendirme Yeterlikleri Ölçeğinin Geliştirilmesi”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 167-184. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49053/625830
- Erdin, Y. (2010). Tamamlayıcı ölçme ve değerlendirme yaklaşımının verimli çalışma alışkanlıkları ve öğrenmenin kalıcılığı üzerine etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
- Eymen, E. (2007). SPSS 15.0 Veri Analiz Yöntemleri, Ankara: İstatistik Merkezi.
- Güven, E. (2007). Portfolyonun ilköğretim 6. sınıf fen ve teknoloji dersi "Vücudumuzda Sistemler" Ünitesi’nde öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
- Hancock, D. R. (2007). “Effects of performance assessment on the achievement and motivation of graduate students”, Active Learning in Higher Education, 8(3), 219- 231. doi: https://doi.org/10.1177/1469787407081888
- Hasançebi, B., Terzi, Y., ve Küçük, Z. (2020). “Madde Güçlük İndeksi ve Madde Ayırt Edicilik İndeksine Dayalı Çeldirici Analizi”. Gümüşhane Üniversitesi Fen Bilimleri Dergisi, 10(1), 224-240. doi: https://doi.org/10.17714/gumusfenbil.615465
- Kalaycı, Ş. (2008). SPSS Uygulamalı Çok Değişkenli İstatistik Teknikleri, Ankara: Asil Yayın Dağıtım.
- Karadağ, N. (2014). Açık ve uzaktan eğitimde ölçme ve değerlendirme: mega üniversitelerdeki uygulamalar. (Doktora Tezi, Anadolu Üniversitesi, Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
- Kılıç, S. (2014). “Etki büyüklüğü”. Journal of Mood Disorders, 4(1), 44-46. doi: https://doi.org/10.5455/jmood.20140228012836
- Kızılcık, H. Ş. & Tan, M. (2011). “İtme ve Momentum Konusunda Çoktan Seçmeli Bir Test Geliştirilmesi”. Kastamonu Eğitim Dergisi, 19(1), 185-198. Retrieved from https://dergipark.org.tr/tr/pub/kefdergi/issue/49053/625831
- Kline, P. (1994). An Easy Guide to Factor Analysis, New York: Routledge.
- Orhan, A. (2012). Alternatif ölçme ve değerlendirme etkinliklerinin 6. sınıf fen ve teknoloji dersi yaşamımızdaki elektrik ünitesindeki öğrenci başarısına etkisi. (Yüksek Lisans Tezi, Ahi Evran Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Kırşehir). https://tez.yok.gov.tr/UlusalTezMerkezi adresinden edinilmiştir.
- Özçelik, D.A. (1992). Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: ÖSYM yayınları.
- Özdamar, K., Odabaşı, Y., Hoşcan, Y., Bir, A. A., Kırcaali-İftar, G., Özmen, A. ve Uzuner, Y. (1999). Sosyal Bilimlerde Araştırma Yöntemleri, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
- Sokas, R. K., Jorgensen, E., Nickels, L., Gao, W., & Gittleman, J. K. (2009). "An Intervention Effectiveness Study of Hazard Awareness Training in the Construction Building Trades". Public Health Reports, 1(1), 160-168. doi: https://doi.org/10.1177/00333549091244S118
- Stears, M., & Gopal, N. (2010). “Exploring alternative assessment strategies in science classrooms”, South African Journal of Education, 30, 591-604. doi: https://doi.org/10.15700/saje.v30n4a390
- Tavşancıl, E. (2019). Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
- Tekin, H. (1994). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları.
- Turgut, M. F. ve Baykul, Y. (2012). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Pegem Akademi.
- Vignoli, M., Punnett, L., & Depolo, M. (2014). "How to Measure Safety Training Effectiveness? Towards a More Reliable Model to Overcome Evaluation Issues in Safety Training". Chemical Engineering Transactions, 36, 67-72. doi: https://doi.org/10.3303/CET1436012
- Yıldız, S. (2017). “Sosyal Bilimlerde Örnekleme Sorunu: Nicel ve Nitel Paradigmalardan Örnekleme Kuramına Bütüncül Bir Bakış”. Kesit Akademi Dergisi, 3(11), 421-442. doi: https://doi.org/10.18020/kesit.1279