Figured
ornaments have a special place in the development of Turkish art and
architectural decoration. Many researchers have studied the figurative
ornaments commonly used in Turkish art and architectural decoration as well as
their symbolic meanings found in Turkish culture of shamanism, Buddhism,
Manichaeism and finally Islam. These studies, however, replicate each other and
have very controversial opinions. This study analyzes the lion figured
ornaments seen in the Turkish-Islamic works in Azerbaijan and examines their
styles from a material and technical point of view. Thus, by focusing on the
context of geography of Turkish ornament art, it offers a perspective to
evaluate the nature and symbolic meanings of ornaments, which have often been
perceived as a part of other artistic worlds. By doing so, the study
scrutinizes the importance of these ornaments in art history and compares them
with similar examples of Turkish art in other geographies.
Türk
sanatının ve mimari süslemeciliğinin gelişmesinde figürlü bezemelerin ayrı bir
yeri vardır. Pek çok bilim adamı, Türk sanatında ve mimari süslemesinde yaygın
olarak kullanılan figürlü süslemeleri ve bunların içerdiği sembolik anlamları
Türkler arasında kabul gören Şamanizm, Budizm, Manihaizm ve son olarak da İslâm
çerçevesinde uzun uzun incelemiş; bazen birbirini tekrar eden bazen de
birbirinden çok farklı görüşler ileri sürmüşlerdir. Biz de bu kısa
çalışmamızda, Azerbaycan’daki Türk-İslâm eslerinde görülen arslan figürlü
bezemeleri malzeme ve teknik açıdan ele alarak etraflı bir şekilde tanıtmaya
çalışacağız. Böylece Türk süsleme sanatının bir coğrafyasında yer alan ve zaman
zaman yayınlarda başka bir yapıya aitmiş gibi tanıtılan kimi süslemelere dikkat
çekilmiş olmakla birlikte, bunların mahiyeti ve sembolik anlamları hakkında
değerlendirme imkânı sağlanacaktır. Ayrıca Türk sanatının diğer coğrafyalardaki
benzer örnekleri ile karşılaştırılarak sanat tarihi bakımından önemi ve yeri
tespit edilmeye çalışılacaktır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 11 Temmuz 2019 |
Gönderilme Tarihi | 21 Mart 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 |