Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Özel Yetenekli Öğrencilerin Prof. Dr. Fuat Sezgin’in Kimya Prototiplerini Argümesi

Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 1187 - 1200, 20.12.2019

Öz

Bu araştırmada özel yetenekli öğrencilerin eleştirel
düşünmelerini geliştirmede İslam bilim dünyasında kullanılan Prof. Dr. Fuat
Sezgin’in hazırladığı kimya prototiplerini kille modelleyip argüme etmeleri
çalışılmıştır. Araştırma 2018-2019 öğretim yılında Ankara’da özel yetenekli
bireylerle öğretim yapan bir bilim ve sanat merkezinde on yaş grubu 17 özel
yetenekli öğrenciyle kendi araştırmacı rehber öğretmenlerinden ikisiyle nitel
araştırma desenlerinden durum çalışması temelinde yürütülmüştür. Özel yetenekli
öğrenciler önce Prof. Dr. Fuat Sezgin’in kimya prototiplerinden beş tanesini kille
modellemişler, daha sonra modellemelerini büyük grup tartışmalarıyla
tartışmışlar, en sonunda da prototiplere dair bireysel olarak argümanlarını
yapılandırmışlardır. Veri toplama aracı olarak öğrencilerin argümanlarını
yapılandırdıkları çalışma yaprakları, öğrenci gözünden sürecin etkililiğini
değerlendirildiği yarı yapılandırılmış çalışma yapraklarıdır. Veri toplama
araçlarının kapsam geçerliği alan eğitiminde uzman üç araştırmacı tarafından
kontrol edilerek güvenirliği ise verileri kodlama ve kategorilere
yerleştirmeler sırasında araştırmacılar arasındaki uyumla sağlanmıştır. Veriler
içerik analiziyle çözümlenmiştir. Araştırma sonucu özel yetenekli öğrencilerin
Prof. Dr. Fuat Sezgin’in kimya prototiplerini kille modelleyip argüme
etmelerinin, argüman yapılandırma başarısındaki artışla onların eleştirel
düşünmelerini geliştirdiği şeklindedir. Ayrıca öğrenci gözünden sürecin
değerlendirilmesi de eğlenerek öğrenme ve tarihi aygıtların öğrenilmesine vurgu
yapmaktadır. Bu araştırmada Prof. Dr. Fuat Sezgin’in kimya prototiplerinin
çalışılmasıyla hem ünlü bilim insanın eserlerinden bir çalışmaya yönelinmiş hem
de İslam bilim insanlarının eserleri okuyanlara tanıtılmaya çalışılmıştır.
İleriki araştırmalarda ünlü bilim insanının eserleri temelinde ve öğrencilerin
eleştirel düşünmelerinin geliştirilmesi de göz önüne alınarak farklı çalışmalar
önerilebilir.

Kaynakça

  • Cambridge International Examinations (CIE). (2011). Thinking Skills Syllabus 9694, http://www.cie.org.uk sayfasından erişilmiştir.
  • Demircioğlu, G., Demircioğlu, H., & Vural, S. (2016). 5E öğretim modelinin üstün yetenekli öğrencilerin buharlaşma ve yoğuşma kavramlarını anlamaları üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 821-838.
  • Demircioğlu, H., & Vural, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modelinin (OBYM), sekizinci sınıf düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumları üzerine etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 49-60.
  • Demircioğlu, H., Vural, S., & Demircioğlu, G. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin zihinsel modelleri: Maddenin tanecikli yapısı. Eğitim Bilimleri Dergisi, 38, 65-84.
  • Genç, M. E. (2014). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinlerarası öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi (Konya bilsem örneği). SED Sanat Eğitim Dergisi, 2(1), 142-168.
  • Gerring, J. (2004). What is a case study and what is it good for? American Political Science Review, 98(2), 341-354.
  • Jen, E., Moon, S., & Samarapungavan, A. (2015). Using design-based research in gifted education. Gifted Child Quarterly, 59(3), 190-200.
  • Kettler, T. (2014). Critical thinking skills among elementary school students: Comparing identified gifted and general education student performance. Gifted Child Quarterly, 58(2), 127-136.
  • Lang, Q., C., Wong, A. F. L., & Fraser, B. J. (2005). Teacher-student interaction and gifted students’ attitudes towards chemistry in laboratory classrooms in Singapore. Journal of Classroom Interaction, 40(1), 18-28.
  • Lim, L. (2011). Beyond logic and argument analysis: Critical thinking, everyday problems and democratic deliberation in Cambridge international examinations’ thinking skills curriculum. Journal of Curriculum Studies, 43(6), 783-807.
  • Netz, H. (2014). Gifted conversations: Discursive patterns in gifted classes. Gifted Child Quarterly, 58(2), 149-163.
  • Prof. Dr. Fuat Sezgin’in kimya prototiplerinin görselleri. http://www.ibtav.org sayfasından erişilmiştir.
  • Prof. Dr. Fuat Sezgin’in hayatı. http://www.ibtav.org sayfasından erişilmiştir.
  • Renzulli, J. S. (2012). Reexamining the role of gifted education and talent development for the 21st century: A four-part theoretical approach. Gifted Child Quarterly, 56(3), 150-159.
  • Stott, A., Hobden, P. A. (2016). Effective learning: A case study of the learning strategies used by a gifted high achiever in learning science. Gifted Child Quarterly, 60(1), 63-74.
  • Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12(1), 3-54.
  • Taber, K. S. (2010). Challenging gifted learners: general principles for science educators; and exemplification in the context of teaching chemistry. Science Education International, 21(1), 5-30.
  • Walton, D. (2006). Fundamentals of critical argumentation. New York USA: Cambridge University.
  • Ziegler, A., Stoeger, H., & Vialle, W. (2012). Giftedness and gifted education: The need for a paradigm change. Gifted Child Quarterly, 56(4), 194-197.
Yıl 2019, Cilt: 8 Sayı: 4, 1187 - 1200, 20.12.2019

Öz

Kaynakça

  • Cambridge International Examinations (CIE). (2011). Thinking Skills Syllabus 9694, http://www.cie.org.uk sayfasından erişilmiştir.
  • Demircioğlu, G., Demircioğlu, H., & Vural, S. (2016). 5E öğretim modelinin üstün yetenekli öğrencilerin buharlaşma ve yoğuşma kavramlarını anlamaları üzerine etkisi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 24(2), 821-838.
  • Demircioğlu, H., & Vural, S. (2016). Ortak bilgi yapılandırma modelinin (OBYM), sekizinci sınıf düzeyindeki üstün yetenekli öğrencilerin kimya dersine yönelik tutumları üzerine etkisi. Hasan Ali Yücel Eğitim Fakültesi Dergisi, 13(1), 49-60.
  • Demircioğlu, H., Vural, S., & Demircioğlu, G. (2013). Üstün yetenekli öğrencilerin zihinsel modelleri: Maddenin tanecikli yapısı. Eğitim Bilimleri Dergisi, 38, 65-84.
  • Genç, M. E. (2014). Üstün yetenekli öğrencilerin görsel sanatlar eğitiminde disiplinlerarası öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi (Konya bilsem örneği). SED Sanat Eğitim Dergisi, 2(1), 142-168.
  • Gerring, J. (2004). What is a case study and what is it good for? American Political Science Review, 98(2), 341-354.
  • Jen, E., Moon, S., & Samarapungavan, A. (2015). Using design-based research in gifted education. Gifted Child Quarterly, 59(3), 190-200.
  • Kettler, T. (2014). Critical thinking skills among elementary school students: Comparing identified gifted and general education student performance. Gifted Child Quarterly, 58(2), 127-136.
  • Lang, Q., C., Wong, A. F. L., & Fraser, B. J. (2005). Teacher-student interaction and gifted students’ attitudes towards chemistry in laboratory classrooms in Singapore. Journal of Classroom Interaction, 40(1), 18-28.
  • Lim, L. (2011). Beyond logic and argument analysis: Critical thinking, everyday problems and democratic deliberation in Cambridge international examinations’ thinking skills curriculum. Journal of Curriculum Studies, 43(6), 783-807.
  • Netz, H. (2014). Gifted conversations: Discursive patterns in gifted classes. Gifted Child Quarterly, 58(2), 149-163.
  • Prof. Dr. Fuat Sezgin’in kimya prototiplerinin görselleri. http://www.ibtav.org sayfasından erişilmiştir.
  • Prof. Dr. Fuat Sezgin’in hayatı. http://www.ibtav.org sayfasından erişilmiştir.
  • Renzulli, J. S. (2012). Reexamining the role of gifted education and talent development for the 21st century: A four-part theoretical approach. Gifted Child Quarterly, 56(3), 150-159.
  • Stott, A., Hobden, P. A. (2016). Effective learning: A case study of the learning strategies used by a gifted high achiever in learning science. Gifted Child Quarterly, 60(1), 63-74.
  • Subotnik, R. F., Olszewski-Kubilius, P., & Worrell, F. C. (2011). Rethinking giftedness and gifted education: A proposed direction forward based on psychological science. Psychological Science in the Public Interest, 12(1), 3-54.
  • Taber, K. S. (2010). Challenging gifted learners: general principles for science educators; and exemplification in the context of teaching chemistry. Science Education International, 21(1), 5-30.
  • Walton, D. (2006). Fundamentals of critical argumentation. New York USA: Cambridge University.
  • Ziegler, A., Stoeger, H., & Vialle, W. (2012). Giftedness and gifted education: The need for a paradigm change. Gifted Child Quarterly, 56(4), 194-197.
Toplam 19 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Seçil Buket Harut

Ümmüye Nur Tüzün 0000-0001-9114-0460

Gülseda Eyceyurt Türk 0000-0002-4757-3696

Yayımlanma Tarihi 20 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019Cilt: 8 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Harut, S. B., Tüzün, Ü. N., & Eyceyurt Türk, G. (2019). Özel Yetenekli Öğrencilerin Prof. Dr. Fuat Sezgin’in Kimya Prototiplerini Argümesi. Cumhuriyet Uluslararası Eğitim Dergisi, 8(4), 1187-1200.

e-ISSN: 2147-1606

14550        14551