Meslek Etiği Dersinin Öğrencilerin Hile Karşısındaki Tutumları ve Raporlama Eğilimleri Üzerindeki Etkisi
Yıl 2018,
, 137 - 155, 29.12.2018
Hüseyin Temiz
,
Tansel Hacıhasanoğlu
,
Nurettin Özdemir
Öz
Meslek etiği dersi ve dersi alan öğrenciler üzerindeki etkileri farklı
disiplinler açısından literatürde incelenen bir konudur. Yaşanan ekonomik
skandallar meslek etiğinin güncelliğini korumasına neden olmaktadır. Bu
çalışmanın amacı, meslek etiği dersinin öğrencilerin belirli senaryolar
karşısındaki etik değerlendirme ve raporlama eğilimleri üzerindeki etkilerinin
incelenmesidir. Bu kapsamda 170 işletme bölümü öğrencisine anket uygulanmıştır.
Öğrenciler meslek etiği dersi alan ve almayan öğrencilerden oluşmaktadır. Elde
edilen bulgular üç başlık altında ifade edilebilir. Birincisi, meslek etiği
dersi alan öğrencilerin almayan öğrencilere göre etik değerlendirmeleri ve
raporlama eğilimleri daha yüksektir. İkincisi, kız öğrencilerin belirli
senaryolarda erkek öğrencilere göre etik değerlendirmeleri ve raporlama
eğilimleri daha yüksektir. Üçüncü ve son olarak, öğrencilerin bir senaryoyu
etik dışı değerlendirmeleri ve bu senaryoları raporlama eğilimleri arasında
anlamlı ilişkiler tespit edilmiştir.
Kaynakça
- Adkins, N., & Radtke, R. R. (2004). Students' and faculty members' perceptions of the importance of business ethics and accounting ethics education: Is there an expectations gap? Journal of Business Ethics, 51(3), 279-300.
- Ahmed, M. M., Chung, K. Y., & Eichenseher, J. W. (2003). Business students' perception of ethics and moral judgment: A cross-cultural study. Journal of Business Ethics, 43(1), 89-102.
- Ahmad, N. L., & Ahmed, H. (2017). The Acceptability and Impact of Sharia Foundation of Islamic Ethics in Accounting Education. International Journal of Academic Research in Business and Social Sciences, 7(2), 494-506.
- Baird, J. E. Ve Zelin, R. (2008), Understanding Employee Perceptions of Fradulent Activitiesand Their Propensity to Report Those Activities Using Anonymous Tip Lines: The Influence of Fraud Type, Propetrator Gender, and Observer Demographics, Southern Business Review, 33, 1-14.
- Cameron, R. A., & O'leary, C. (2015). Improving ethical attitudes or simply teaching ethical codes? The reality of accounting ethics education. Accounting Education, 24(4), 275-290.
- Dellaportas, S., Cooper, B. J., & Leung, P. (2006). Measuring moral judgement and the implications of cooperative education and rule-based learning. Accounting & Finance, 46(1), 53-70.
- Dönmez, A. & Karausta, T. (2011). Çalışanların Mesleki Hile Algısı Ve İhbar Hattı Kullanarak Rapor Etme Eğilimleri Üzerine Akdeniz Üniversitesi İktisadi İdari Bilimler Fakültesinde Yapılan Bir Araştırma, Mali Çözüm Dergisi, 104, 17-41.
- Eweje, G., & Brunton, M. (2010). Ethical perceptions of business students in a New Zealand university: do gender, age and work experience matter? Business Ethics: A European Review, 19(1), 95-111.
- Gill, S. (2010). Is gender inclusivity an answer to ethical issues in business? An Indian stance. Gender in Management: An International Journal, 25(1), 37-63.
- Hacıhasanoğlu, T. & Karaca N. (2015). Potansiyel Muhasebe Meslek Mensuplarının Hile Algısı Üzerine Bozok Üniversitesi’nde Yapılan Bir Araştırma. Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 117-130.
- Hiltebeitel, K. M., & Jones, S. K. (1992). An assessment of ethics instruction in accounting education. Journal of Business Ethics, 11(1), 37-46.
- Jennings, P., & Marriott, N. (2013) Ethics in Accounting. https://www.heacademy.ac.uk/system/files/ethics_in_accounting_report.pdf (Erişim tarihi: 13/01/2018)
- Klimek, J., & Wenell, K. (2011). Ethics in accounting: an indispensable course? Academy of Educational Leadership Journal, 15(4), 107.
- Kurnaz, N. & Gümüş, Y. (2010). Muhasebe Bölümü Öğrencilerinin Muhasebe Mesleği İle İlgili Etik Dışı Davranışlara İlişkin Algı Analizi: Dumlupınar Üniversitesi Uygulamalı Bilimler Yüksekokulu Örneği, Muhasebeve Finansman Dergisi, 46, 157-174.
- Liu, C., Yao, L. J., & Hu, N. (2012). Improving ethics education in accounting: Lessons from medicine and law. Issues in Accounting Education, 27(3), 671-690.
- Mcphail, K., & Walters, D. (2009). Accounting and business ethics: An introduction: Routledge.
- Şımga-Mugan, C. & Önkal-Atay, D. (2003). Contextual Effects on Ethical Sensitivity and Penalty Judgments, Teaching Business Ethics, 7(4), 341-363.
- Uyar, S., Kahveci, A. & Yetkin M. (2015). Öğrencilerin Muhasebe Meslek Etiği Algısı: ALTSO Meslek Yüksekokulu Örneği, Niğde Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(2), 237-247.
- Yarahmadi, H., & Bohloli, A. (2015). Ethics in Accounting. International Journal of Accounting and Financial Reporting, 5(1), 356-360.
- Yıldız, G. (2011). Muhasebe Mesleğinde Meslek Etiği ve Kayseri İl Merkezinde Bir Uygulama. Erciyes Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi,36, 155-178.
- http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_bts&view=bts&kategori1=veritbn&kelimesec=118065 (TDK, Erişim tarihi: 10.01.2018)
- http://www.tdk.gov.tr/index.php?option=com_gts&arama=gts&guid=TDK.GTS.5a6c8d4a4b15e1.27366686 (TDK, Erişim Tarihi: 10.01.2018)
- ACFE, 2016 https://www.acfe.com/rttn2016/docs/2016-report-to-the-nations.pdf (Erişim Tarihi: 07.01.2018)