Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik

Yıl 2024, Cilt: 14 Sayı: 4, 903 - 925, 31.12.2024
https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1402615

Öz

Bu çalışmanın amacı, üniversitelerde stratejik liderliğe yönelik yönetici akademisyenlerin görüşlerini derinlemesine incelemektir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden olgu bilim kullanılmıştır. Çalışmaya Amasya Üniversitesi’nde görev yapan 12 yönetici akademisyen katılmıştır. Araştırmada veriler, yarı yapılandırılmış görüşme kullanılarak toplanmış ve içerik analiziyle analiz edilmiştir. Katılımcıların görüşlerinden elde edilen sonuçlara göre, katılımcıların her birinin stratejik liderliği birden fazla kavramla bağlantılandırdığı, özellikle stratejik liderliği misyonu ve vizyonu olan, geleceği göz önüne alan ve doğru karar verebilen kavramlarıyla ilişkilendirme oranlarının yüksek olduğu görülmektedir. Katılımcıların stratejik liderlik türlerini ise demokratik ve vizyonize kavramlarıyla ilişkilendirme oranlarının yüksek olduğu dikkat çekmektedir. Ayrıca katılımcılar stratejik liderlik uygulamalarını etkileyen özellikleri “iletişim becerileri” ve “kurumun yapısı” şeklinde ifade etmişlerdir. Yine katılımcılar kurumlarındaki yöneticileri stratejik liderlik yönünden ‘stratejik liderlik tanımını bilmeyen’ ,“eğitimi yetersiz” ve “gereksiz işlerle uğraşan” gibi kodlarla nitelemişlerdir. Bu bulgulara dayanarak katılımcılar, hakkaniyetli ve sorunlara çözüm bulan, iletişimi güçlü ve siyasi görüşünü ön planda tutmayan yöneticilerin iş başında olmaları gerektiği gibi birtakım önerilerde bulunmuşlardır.

Kaynakça

  • Akyüz, M. (2018). Stratejik liderlik. Stratejik Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(1), 45-66.
  • Akyüz, M. Y. (2002). Çağdaş okulda etkili liderlik. Ege Eğitim Dergisi, 2(1), 109-119.
  • Altınkurt, Y. (2015). Eğitim örgütlerinde stratejik liderlik ve okul müdürlerinin stratejik liderlik uygulamaları. Yayınlanmamış doktora tezi, Anadolu Üniversitesi, Eskişehir.
  • Bakan, İ. (2008). “Örgüt kültürü” ve “liderlik” türlerine ilişkin algılamalar ile yöneticilerin demografik özellikleri arasındaki ilişki: bir alan araştırması. Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi Sosyal ve Ekonomik Araştırmalar Dergisi, 2008(1), 13-40.
  • Baltacı, A. (2018). Nitel araştırmalarda örnekleme yöntemleri ve örnek hacmi sorunsalı üzerine kavramsal bir inceleme. Bitlis Eren Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 7(1), 231-274.
  • Baltacı, A. (2019). Nitel araştırma süreci: Nitel bir araştırma nasıl yapılır? Ahi Evran Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 5(2), 368-388.
  • Başkale, H. (2016). Nitel araştırmalarda geçerlik, güvenirlik ve örneklem büyüklüğünün belirlenmesi. Dokuz Eylül Üniversitesi Hemşirelik Fakültesi Elektronik Dergisi, 9(1), 23-28.
  • Besler, S. (2003). Stratejik Yönetimin Başarısında Stratejik Liderliğin Rolü. Anadolu Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 19(1), 75-86.
  • Bogdan, R. C. ve Biklen, S.K. (2007). Qualitative research for education (Fifth edition). Boston: Pearson education.
  • Büyüköztürk, Ş., Kılıç Çakmak, E., Akgün, Ö.E., Karadeniz, Ş. ve Demirel, F. (2008). Bilimsel araştırma yöntemleri. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Cinnioğlu, H. (2021). Covid 19 pandemi sürecinde otel yöneticilerinin sergiledikleri liderlik davranışları: İstanbul örneği. Türk Turizm Araştırmaları Dergisi, 5(1), 34-46.
  • Çepni, S. (2009). Araştırma ve proje çalışmalarına giriş. Genişletilmiş 4. baskı, Celepler Matbaacılık, Trabzon.
  • Çetinkaya, F. F., & Akkoca, Y. (2021). Stratejik Liderlik İle Örgütsel Çeviklik Arasındaki İlişkide Örgütsel İletişimin Araci Rolü. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 8(1), 66-84.
  • Doğan, S., & Özdemir, L. (2021). Stratejik Liderlik Kavramı, Özellikleri, Yetkinlikleri ve Stratejik Liderlik Davranışının İşletmelere Sağladığı Katkılar. Anlambilim MTÜ Sosyal ve Beşeri Bilimler Dergisi, 1(1), 1-13.
  • Dursun, İbrahim Taha. “Örgüt Kültürü ve Strateji İlişkisi: Hofstede’nin Boyutları Açısından Bir Değerlendirme”. Siyaset, Ekonomi ve Yönetim Araştırmaları Dergisi, 1(4), 43-56.
  • Elma, R. (2010). Kamu yönetiminde kurumsal dönüşüm ve stratejik liderlik, Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Karamanoğlu Mehmet Bey Üniversitesi, Konya.
  • Ergen, T. (2011). Stratejik Liderlik ve Takım Çalışmasındaki Rolü Erzurum İli 112 Acil Sağlık Hizmetlerinde Bir Uygulama, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Gedik, Y. (2020). Dönüşümsel ve işlemsel liderlik. Uluslararası Liderlik Çalışmaları Dergisi: Kuram ve Uygulama, 3(2), 19-34.
  • Göl, E. (2012). İlköğretim okul yöneticilerinin yenilik yönetimi yeterliklerine ilişkin öğretmen algıları (Kırklareli ili örneği), Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Trakya Üniversitesi, Edirne.
  • Hitt, M. A., Haynes, K. T., & Serpa, R. (2010). Strategic leadership for the 21st century. Business Horizons, 53, 437-444.
  • Karataş, Z. (2015). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Manevi Temelli Sosyal Hizmet Araştırmaları Dergisi, 1(1), 62-80.
  • Karip, E. (1998). Dönüşümcü liderlik. Kuram ve uygulamada eğitim yönetimi, 16(16), 443-465.
  • Kevser, M. (2007). Stratejik Planlama Ve Kobi’lerdeki Uygulamalar Üzerine Bir Araştırma. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Dokuz Eylül Üniversitesi, İzmir.
  • Kocabıyık, O. (2016). Olgu bilim ve gömülü kuram: Bazı özellikler açısından karşılaştırma. Trakya.
  • Küçüközkan, Y. (2015). Liderlik ve motivasyon teorileri: Kuramsal bir çerçeve. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 1(2), 85-116.
  • Marshall, C. ve Rossman, G.B. (2006). Designing qualitative research (Fourth edition). California: Sage Publications. Pani, A. (2017). Academic leadership: Concept, attributes and practices. University News, 55(49), 17-25.
  • Patton, M. Q. (2002). Qualitative research and evaluation methods (Third Edition). California: Sage Publications.
  • Porter, M. E. (1996). What is strategy?. Harvard Business Review,37-55.
  • Sert, Ş. (2015). Stratejik Liderlik-Çağ ve Nema Öğretim İşletmeleri AŞ Genel Müdürlüğü Stratejik Liderlik Uygulamaları, Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul Gelişim Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, İstanbul.
  • Sevencan, F., & Çilingiroğlu, N. (2007). Sağlık alanındaki araştırmalarda kullanılan niteliksel veri toplama yöntemleri. Toplum Hekimliği Bülteni, 26(1): 1-6.
  • Shahmandi, E., Silong, A. D., Ismail, I. A., Samah, B. B. A., & Othman, J. (2011). Competencies, roles and effective academic leadership in world class university. International Journal of Business Administration, 2(1), 44.
  • Spendlove, M. (2007). Competencies for effective leadership in higher education. International Journal of Educational Management, 21(5), 407-417.
  • Şağbanşua, L., & Bişkek, K. (2006). Strateji, rekabet ve rekabet gücü ilişkileri. Akademik Bakış, Uluslararası Hakemli Sosyal Bilimler E-Dergisi, 9, 1-14.
  • Uğurluoğlu, Ö., & Çelik, Y. (2009). Örgütlerde Stratejik Liderlik ve Özellikleri. Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, 12(2), 121-156.
  • Ülker, M. (2009). Okul yöneticilerinin stratejik liderlik özelliklerine ilişkin öğretmen algıları. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Kocaeli Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Kocaeli.
  • Yeşil, A. (2016). Liderlik ve motivasyon teorilerine yönelik kavramsal bir inceleme. Uluslararası Akademik Yönetim Bilimleri Dergisi, 2(3), 158-180
  • Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2013). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri. Seçkin Yayıncılık.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Yeliz Cankurtaran 0000-0003-0030-3354

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2024
Gönderilme Tarihi 9 Aralık 2023
Kabul Tarihi 22 Temmuz 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024 Cilt: 14 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Cankurtaran, Y. (2024). Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 14(4), 903-925. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1402615
AMA Cankurtaran Y. Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. Aralık 2024;14(4):903-925. doi:10.18074/ckuiibfd.1402615
Chicago Cankurtaran, Yeliz. “Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14, sy. 4 (Aralık 2024): 903-25. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1402615.
EndNote Cankurtaran Y (01 Aralık 2024) Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14 4 903–925.
IEEE Y. Cankurtaran, “Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik”, Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 14, sy. 4, ss. 903–925, 2024, doi: 10.18074/ckuiibfd.1402615.
ISNAD Cankurtaran, Yeliz. “Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi 14/4 (Aralık 2024), 903-925. https://doi.org/10.18074/ckuiibfd.1402615.
JAMA Cankurtaran Y. Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2024;14:903–925.
MLA Cankurtaran, Yeliz. “Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik”. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi Ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, c. 14, sy. 4, 2024, ss. 903-25, doi:10.18074/ckuiibfd.1402615.
Vancouver Cankurtaran Y. Üniversite Yöneticileri Perspektifinden Stratejik Liderlik. Çankırı Karatekin Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi. 2024;14(4):903-25.