Through social media platforms, which are one of the elements that form the basis of new media, it is possible to interact about politics more easily and quickly regardless of time and place. In recent years, the number of studies on new media and political communication has been increasing. Examining the relationship between new media and political communication is important in terms of examining the participation of individuals in political processes, the role of new media in political processes and the effects of election campaigns, especially in election processes. The aim of this study is to reveal the effects of individuals' political participation in decision-making mechanisms through new media. The model of this research is the relational survey model and the survey method, one of the quantitative data collection methods, was used for the study. The sample of the study consists of 429 individuals over the age of 18 living in Istanbul. In the study, the demographic information form created by the researchers and the “Political Participation and New Media Scale” developed by Gürbüz (2022) were used. Within the scope of this study, the data were analyzed with descriptive and inferential statistical analyses, Exploratory Factor Analysis (EFA) and Confirmatory Factor Analysis (CFA). According to the results of the factor analysis, the data supported a three-factor structure: Political interest, Political action and political opinion. When the levels of political participation in new media are analyzed in terms of gender, the averages of female participants are higher than those of male participants. In terms of political interest, political action and political opinion, the averages of participants who are not interested in politics and those who are less interested in politics are significantly higher than those who are interested and very interested in politics. In terms of political action, it was found that people with secular political attitudes had the highest political action compared to all other political attitudes and in terms of political opinion, people with liberal political attitudes had the lowest political opinion compared to other political attitudes.
Communication Political communication Political participation New media Social Media Quantitative research
Yeni medyanın temelini oluşturan öğelerden biri olan sosyal medya platformları sayesinde zaman ve mekân farkı gözetilmeksizin daha kolay ve hızlı bir şekilde siyaset hakkında da etkileşim kurulabilmektedir. Son yıllarda yeni medya ve siyasal iletişimi konu edinen çalışmaların sayısı artmaktadır. Yeni medya ve siyasal iletişim arasındaki ilişkinin incelenmesi, bireylerin siyasi süreçlere katılımı, yeni medyanın siyasi süreçlerdeki rolü ve özellikle seçim süreçlerinde seçim kampanyalarının etkilerinin incelenmesi açısından önemlidir. Bu çalışmanın amacı, bireylerin yeni medya üzerinden karar alma mekanizmalarında siyasal katılımlarındaki etkilerini ortaya çıkarmaktır. Bu araştırmanın modeli ilişkisel tarama modeli olup, çalışma için nicel veri toplama yöntemlerinden anket yöntemi kullanılmıştır. Çalışmanın örneklemini İstanbul’da yaşayan18 yaş üstü 429 birey oluşturmaktadır. Çalışmada, araştırmacılar tarafından oluşturulan demografik bilgi formu ve Gürbüz (2022) tarafından geliştirilen “Siyasal Katılım ve Yeni Medya Ölçeği” kullanılmıştır. Bu çalışma kapsamında veriler, betimleyici ve çıkarımsal istatistik analizleri, Açımlayıcı Faktör Analizi (AFA) ve Doğrulayıcı Faktör Analizi (DFA) ile analiz edilmiştir. Faktör analizi sonuçlarına göre veriler üç faktörlü yapıyı desteklemiştir: Siyasal ilgi, Siyasal eylem ve siyasal kanaat. Yeni medyada siyasal katılım düzeyleri cinsiyet bakımından incelendiğinde kadın katılımcıların ortalamaları, erkek katılımcılara kıyasla fazladır. Siyasal ilgi, Siyasal eylem ve Siyasal kanaat bakımından, siyasete karşı ilgili olmayan ve az ilgili olan katılımcıların ortalamaları, siyasete karşı ilgili ve çok ilgili olan katılımcılara göre anlamlı olarak daha fazladır. Siyasal eylem açısından karşılaştırıldığında seküler politik tutuma sahip kişilerin diğer tüm politik tutumlara kıyasla en yüksek siyasal eyleme sahip olduğu ve siyasal kanaat açısından karşılaştırıldığında liberal politik tutuma sahip kişilerin diğer politik tutumlara kıyasla en düşük
İletişim Siyasal iletişim Siyasal katılım Yeni medya Sosyal medya Nicel çalışma
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Yeni Medya |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 13 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 12 Ocak 2025 |
Kabul Tarihi | 7 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Sayı: 29 |
Content of this journal is licensed under a Creative Commons Attribution NonCommercial 4.0 International License