Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

EXAMINATION OF THE THEORY OF BROKEN WINDOWS IN THE BANKING SECTOR: THE CASE OF ÇANKIRI PROVINCE

Yıl 2024, , 2470 - 2494, 15.10.2024
https://doi.org/10.35408/comuybd.1511812

Öz

The broken windows theory is a theory based on the idea that when trivial issues and events that are thought not to cause problems in an environment are not intervened and prevented; bigger events may occur. Failure to intervene in seemingly insignificant events in societies will turn those events into bigger events and cause more important problems. Because individuals, who are the basic building blocks of societies, have the potential to normalize that event and carry it to different dimensions when they do not receive any reaction or intervention in a problematic event. In organizations, as in societies, if no intervention and sanctions are applied by the organizational management to the mistakes made by the employees and their contrary behaviors within the organization, shirking will naturally begin among those employees and these misbehaviors will be carried out at higher levels, this situation will be reflected on other employees and important problems will arise within the organization. Here, it is an important negligence for organizational managers not to intervene in employees' misconduct. This study was conducted to reveal the results of the broken glass theory in organizations and to evaluate the negative situations that occur. In order to concretize the research, bank employees in Çankırı province were taken into consideration. In the research, survey technique was applied to collect data through simple random method, which is one of the quantitative research methods. As a result of the research, it was determined that there were significant differences and relationships between the demographic characteristics of the participants and their perception of broken windows.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. (2023). Kırık Camlar Teorisinin Erdemli Raporlama (Whistleblowing) Davranışına Etkisi: Yükseköğretim Çalışanları Üzerinde Bir Uygulama, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, s.240-257.
  • Bektaş, M., Erkal, P., Çetin, D. T. (2019). Kırık Camlar Teorisinin İşletmelere Uyarlanması: Ölçek Geliştirme Çalışması, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 21, Sayı 3, s.596-617.
  • Ece, S. (2023). Örgütlerde Kırık Camlar, European Journal of Managerial Research (EUJMR), Cilt 7, Sayı 13, s.11-23.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayınevi, İstanbul.
  • Güven, M., Akmeşe, A. (2021). Kırık Camlar Teorisi Bağlamında Yönetim Tarzlarının Değerlendirilmesi: Bir Alan Araştırması, İşletmelerde Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri (s.75-86), İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Kayral, İ. H. (2019). Kırık Pencereler Teorisi, Şehir Hastaneleri Yönetim Modelinde Hasta Güvenliği İçin Kullanılabilir Mi?, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt 22, Sayı 3, s.677-694.
  • Özdoğru, M., Aydın, B. (2016). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Karara Katılma Durumları Ve İstekleri İle Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 2, s.357-367.
  • Şenol, L. (2022). Örgütsel Kırık Camların Üretim Karşıtı İş Davranışları Üzerine Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Araştırma, International Social Sciences Studies Journal, Cilt 8, Sayı 97, s.1518-1526.
  • Temir, E. (2020). Kırık Camlar Teorisinin Kurum Kültürüne Uyarlanabilirliği. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, Sayı 4, s.133-144.
  • Üzüm, B., Özkan, O. S., Çakan, S. (2022). Moral Disengagement, Organizational Broken Window, Personorganization Fit As An Antecedent: Machiavellian Leadership. Journal Of Organizational Behavior Research, Cilt 7, Sayı 1, s.29-41.
  • Williams, M. (2019). Broken Windows Theory in Workplace Management & Business Strategy, https://www.rancord.org/broken-windows-theory-businessmanagement-strategy, Erişim Tarihi: 28.03.2024.
  • Wilson, J. R. (2017). When Evil Deeds Have Their Permissive Pass: Broken Windows İn William Shakespeare’s Measure For Measure. Law And Humanities, 11(2), s.160-183, DOI: 10.1080/17521483.2017.1371953.
  • Wilson, J.Q. ve Kelling, G. L. (1982). Broken windows. Atlantic Monthly, Cilt 249,Sayı 3, s.29-38.
  • Yazıcı, N. (2018). Hile Üçgeni: Fırsatların Önlenmesinde Kırık Camlar Teorisi, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, Cilt 53, Sayı 3, s.843-851.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S., SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık, 2004.
  • Zimbardo, P. G. (1969). The Human Choice: Individuation, Reason, And Order Versus Deindividuation, İmpulse, And Chaos. Nebraska Symposium On Motivation (S. 237-307). Nebraska: University Of Nebraska Press.

BANKACILIK SEKTÖRÜNDE KIRIK CAMLAR TEORİSİNİN İNCELENMESİ: ÇANKIRI İLİ ÖRNEĞİ

Yıl 2024, , 2470 - 2494, 15.10.2024
https://doi.org/10.35408/comuybd.1511812

Öz

Kırık camlar teorisi; sorun olarak görünmeyen önemsiz konulara ve olaylara müdahale edilip engel olunmadığında; daha büyük olayların oluşabileceği fikrine dayanan bir teoridir. Toplumlarda önemsiz olduğu düşünülen olaylara müdahale edilmemesi, o olayların daha büyük olaylara dönüşmesine ve böylece daha önemli sıkıntıların ortaya çıkmasına sebep olacaktır. Çünkü toplumların temel yapıtaşı olan bireyler yaptıkları bir sorunlu olayda her hangi bir tepki ya da müdahale almadıklarında o olayı normalleştirerek daha farklı boyutlara taşıma potansiyeline sahiptir. Toplumlarda olduğu gibi örgütlerde de çalışanların yaptıkları hatalara, örgüt içindeki aykırı davranışlarına örgüt yönetimi tarafından her hangi bir müdahale edilerek yaptırım uygulanmaması haline doğal olarak o çalışanlar arasında kaytarmacılık başlayacak ve bu hatalı davranışlar daha üst boyutlarda gerçekleştirilecek, bu durum diğer çalışanlara yansıyacak ve örgüt içinde önemli sorunlar ortaya çıkacaktır. Burada örgüt yöneticilerinin çalışanların hatalı davranışlarına müdahale etmemesi önemli bir ihmalkârlıktır. Yapılmış olan bu çalışma örgütlerde kırık camlar teorisinin sonuçlarını ortaya koymak ve oluşan olumsuz durumları değerlendirmek amacıyla yapılmıştır. Araştırmayı somutlaştırmak için Çankırı ilindeki banka çalışanları ele alınmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden olan basit tesadüfi yöntem yoluyla veri toplamak için anket tekniği uygulanmıştır. Araştırma sonucunda katılımcıların sahip oldukları demografik özellikleriyle kırık camlar algısı arasında anlamlı farklılıklar ve ilişkiler olduğu tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Altıntaş, M. (2023). Kırık Camlar Teorisinin Erdemli Raporlama (Whistleblowing) Davranışına Etkisi: Yükseköğretim Çalışanları Üzerinde Bir Uygulama, Manas Sosyal Araştırmalar Dergisi, Cilt 12, Sayı 1, s.240-257.
  • Bektaş, M., Erkal, P., Çetin, D. T. (2019). Kırık Camlar Teorisinin İşletmelere Uyarlanması: Ölçek Geliştirme Çalışması, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, Cilt 21, Sayı 3, s.596-617.
  • Ece, S. (2023). Örgütlerde Kırık Camlar, European Journal of Managerial Research (EUJMR), Cilt 7, Sayı 13, s.11-23.
  • Eren, E. (2010). Örgütsel Davranış ve Yönetim Psikolojisi, Beta Yayınevi, İstanbul.
  • Güven, M., Akmeşe, A. (2021). Kırık Camlar Teorisi Bağlamında Yönetim Tarzlarının Değerlendirilmesi: Bir Alan Araştırması, İşletmelerde Güncel Sorunlar ve Çözüm Önerileri (s.75-86), İstanbul: Eğitim Yayınevi.
  • Kayral, İ. H. (2019). Kırık Pencereler Teorisi, Şehir Hastaneleri Yönetim Modelinde Hasta Güvenliği İçin Kullanılabilir Mi?, Hacettepe Sağlık İdaresi Dergisi, Cilt 22, Sayı 3, s.677-694.
  • Özdoğru, M., Aydın, B. (2016). İlköğretim Okulu Öğretmenlerinin Karara Katılma Durumları Ve İstekleri İle Motivasyon Düzeyleri Arasındaki İlişki. Abant İzzet Baysal Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 12, Sayı 2, s.357-367.
  • Şenol, L. (2022). Örgütsel Kırık Camların Üretim Karşıtı İş Davranışları Üzerine Etkisi: Hizmet Sektöründe Bir Araştırma, International Social Sciences Studies Journal, Cilt 8, Sayı 97, s.1518-1526.
  • Temir, E. (2020). Kırık Camlar Teorisinin Kurum Kültürüne Uyarlanabilirliği. Kastamonu İletişim Araştırmaları Dergisi, Sayı 4, s.133-144.
  • Üzüm, B., Özkan, O. S., Çakan, S. (2022). Moral Disengagement, Organizational Broken Window, Personorganization Fit As An Antecedent: Machiavellian Leadership. Journal Of Organizational Behavior Research, Cilt 7, Sayı 1, s.29-41.
  • Williams, M. (2019). Broken Windows Theory in Workplace Management & Business Strategy, https://www.rancord.org/broken-windows-theory-businessmanagement-strategy, Erişim Tarihi: 28.03.2024.
  • Wilson, J. R. (2017). When Evil Deeds Have Their Permissive Pass: Broken Windows İn William Shakespeare’s Measure For Measure. Law And Humanities, 11(2), s.160-183, DOI: 10.1080/17521483.2017.1371953.
  • Wilson, J.Q. ve Kelling, G. L. (1982). Broken windows. Atlantic Monthly, Cilt 249,Sayı 3, s.29-38.
  • Yazıcı, N. (2018). Hile Üçgeni: Fırsatların Önlenmesinde Kırık Camlar Teorisi, Üçüncü Sektör Sosyal Ekonomi, Cilt 53, Sayı 3, s.843-851.
  • Yazıcıoğlu, Y. ve Erdoğan, S., SPSS Uygulamalı Bilimsel Araştırma Yöntemleri, Ankara: Detay Yayıncılık, 2004.
  • Zimbardo, P. G. (1969). The Human Choice: Individuation, Reason, And Order Versus Deindividuation, İmpulse, And Chaos. Nebraska Symposium On Motivation (S. 237-307). Nebraska: University Of Nebraska Press.
Toplam 16 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer)
Bölüm Araştırma Makalesi
Yazarlar

Gönül Gül Ekşi 0000-0002-7757-0437

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2024
Gönderilme Tarihi 6 Temmuz 2024
Kabul Tarihi 27 Eylül 2024
Yayımlandığı Sayı Yıl 2024

Kaynak Göster

APA Gül Ekşi, G. (2024). BANKACILIK SEKTÖRÜNDE KIRIK CAMLAR TEORİSİNİN İNCELENMESİ: ÇANKIRI İLİ ÖRNEĞİ. Yönetim Bilimleri Dergisi, 22(54), 2470-2494. https://doi.org/10.35408/comuybd.1511812

Sayın Araştırmacı;

Dergimize gelen yoğun talep nedeniyle Ekim 2024 sayısı için öngörülen kontenjan dolmuştur, gönderilen makaleler ilerleyen sayılarda değerlendirilebilecektir. Bu hususa dikkat ederek yeni makale gönderimi yapmanızı rica ederiz.

Yönetim Bilimler Dergisi Özel Sayı Çağrısı
Yönetim Bilimleri Dergisi 2024 yılının Eylül ayında “Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları” başlıklı bir özel sayı yayınlayacaktır.
Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Biga İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi tarafından 5-6 Temmuz 2024 tarihlerinde çevrimiçi olarak düzenlenecek olan 4. Uluslararası Sosyal Bilimler Konferansı’nda sunum gerçekleştiren yazarların dergi için ücret yatırmasına gerek olmayıp, dekont yerine Konferans Katılım Belgesini sisteme yüklemeleri yeterli olacaktır.
Gönderilen makalelerin derginin yazım kurallarına uygun olması ve DergiPark sistemi üzerinden sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı ana başlığı ile ilgisiz makaleler değerlendirmeye alınmayacaktır. Özel sayı için gönderilen makalelerin "Makalemi özel sayıya göndermek istiyorum" kutucuğu işaretlenerek sisteme yüklenmesi gerekmektedir. Özel sayı için gönderilmemiş makalelerin bu sayıya eklenmesi mümkün olmayacaktır.
Özel Sayı Çalışma Takvimi
Gönderim Başlangıcı: 15 Nisan 2024
Son Gönderim Tarihi: 15 Temmuz 2024
Özel Sayı Yayınlanma Tarihi: Eylül 2024

Dergimize göndereceğiniz çalışmalar linkte yer alan taslak dikkate alınarak hazırlanmalıdır. Çalışmanızı aktaracağınız taslak dergi yazım kurallarına göre düzenlenmiştir. Bu yüzden biçimlendirmeyi ve ana başlıkları değiştirmeden çalışmanızı bu taslağa aktarmanız gerekmektedir.
İngilizce Makale Şablonu için tıklayınız...

Saygılarımızla,