Endüstri 4.0, sanayi sektöründe önemli kırılma noktalarından birini oluşturan büyük bir dönüşüm sürecidir ve otomasyon sistemleri, veri yönetimi ile üretim teknolojilerini kapsayan bir platform, sistemler seti veya toplu bir terim olarak tanımlanmaktadır. Endüstri 4.0, diğer bir deyişle Dördüncü Sanayi Devrimi, üretim süreçlerini, iş modellerini, çeşitli sektörleri etkilediği gibi yaşanan dönüşümün lojistik sektöründeki yansımaları sonucu ortaya çıkan anlayış, Lojistik 4.0 olarak adlandırılmıştır. Lojistik 4.0'ın gelişmesinin nedenleri sadece teknolojik gelişmeler değil aynı zamanda e-lojistikte öngörülemeyen artış, uluslararası ticaretin inanılmaz gelişimi ve e-ticaretin yaygınlaşmasıdır. Bu araştırmada Türkiyedeki lojistik firmaları arasında Lojistik 4.0 algısını, hangi aşamada olduğunu, konuyla ilgili farkındalık düzeyini, bu konudaki önemli hususları ve başarı faktörlerini ortaya koymak amacıyla Lojistik 4.0 yaklaşımı ile iş süreçlerini yöneten bir lojistik şirketinde keşifsel ve tanımsal yöntemle bir örnek olay incelemesi gerçekleştirilmiştir. Yapılan derinlemesine görüşme kayıtları MAXQDA 2020 programı ile analiz edilerek veriler, arşiv kayıtları ve literatür ile karşılaştırılmıştır. Çalışmanın bulguları, lojistik şirketlerinin Lojistik 4.0 konusunda bilinçlenmeye başladığını, bu anlamda müşteri odağında teknolojik dönüşüm için çalışmalar yapıldığını, Ar-Ge merkezleri kurmaya başladıklarını ve teknolojik adaptasyon eğitimlerinin ne kadar önemli olduğunu göstermektedir. Sonuçların ilgili literatüre katkı sağlamasının yanı sıra lojistik firmalarına, Lojistik 4.0'a geçiş için fikir vermesi hedeflenmektedir.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Strateji, Yönetim ve Örgütsel Davranış (Diğer) |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Erken Görünüm Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Yayımlanma Tarihi | 30 Eylül 2024 |
Gönderilme Tarihi | 15 Temmuz 2024 |
Kabul Tarihi | 25 Eylül 2024 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2024 Cilt: 22 Sayı: Özel Sayı: Endüstri 4.0 ve Dijitalleşmenin Sosyal Bilimlerde Yansımaları |