In this study investigated how much importance local governments attach to the opinions, thoughts and studies of academic staff working in the fields of administration and local governments at universities. In addition, the study aims to investigate the level of participation of academics in order to have a say in local governments and whether there are significant differences in terms of demographic differences. In the study, a literature review was conducted and then field research (survey) was applied within the scope of quantitative research methods. Within the scope of the survey, the survey questions were delivered electronically to academic staff working in the fields of management and local governments of universities in Turkiye, and the survey was answered by academic staff from at least one university in each province. The relational and survey designs of the quantitative research, were used to determine the views, attitudes and interests of the participants in the context of the relations between academics and local governments. The results of the questionnaire given by 428 academic staff were evaluated in the study conducted with the proportional cluster method, which is one of the random sampling methods according to the type of universities, titles of academic staff, gender and regional distribution of universities. As a result, it was concluded that the level of participation of academic staff working in fields such as administration and local governments in local decision-making and the participation opportunities provided by local governments to academics were evaluated.
Local Government Participation Administrative Participation Local Participation
Bu çalışmada, üniversitelerin yönetim ve yerel yönetimler gibi alanlarda görev yapan akademik personelin görüş, düşünce ve çalışmalarına yerel yönetimlerin ne kadar önem verdiği araştırılmıştır. Ayrıca çalışmada, akademisyenlerin de yerel yönetimlerde söz sahibi olabilmek adına ne düzeyde katılım sağladığının ve demografik farklılıklar bağlamında anlamlı farklılıkların olup olmadığının araştırılması amaçlanmıştır. Çalışmada, mevcut literatür taraması yapılmış ve sonrasında nicel araştırma yöntemleri kapsamında alan araştırması (anket) uygulanmıştır. Anket kapsamında Türkiye’deki üniversitelerin yönetim ve yerel yönetimler gibi alanlarında görev yapan akademik personele anket soruları elektronik ortamda ulaştırılmış olup her ilden en az bir üniversiteden olacak şekilde akademik personel tarafından ankete cevap verilmiştir. Nicel araştırmanın ilişkisel ve tarama desenleri kullanılarak akademisyenlerle yerel yönetimler arasındaki ilişkiler bağlamında katılımcıların görüş, tutum ve ilgileri tespit edilmeye çalışılmıştır. Üniversitelerin türü, akademik personelin unvanları, cinsiyetleri ve üniversitelerin bölgesel dağılımlarına göre tesadüfi örneklem alma yöntemlerinden oranlı küme yöntemi ile yapılan çalışmada 428 akademik personelin verdiği anket sonuçları değerlendirilmiştir. Sonuç olarak yönetim ve yerel yönetimler gibi alanlarda görev yapan akademik personelin yerel kararların alınmasındaki katılım düzeyinin ve yerel yönetimlerin akademisyenlere sağladığı katılım imkânlarının yeterli olmadığı sonucuna varılmıştır.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Kamu Yönetimi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 19 Mart 2025 |
Gönderilme Tarihi | 31 Ekim 2024 |
Kabul Tarihi | 5 Mart 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 56 |