With the recent developments in Generative AI (GenAI) applications, popular tools such as ChatGPT have gained potential not only for individual or commercial purposes but also for the marketing discipline. As an important process for the qualitative data analysis in marketing research, the task of coding texts is mostly performed by human experts, and this can cause loss of time and increase costs. These tools may also have the potential to perform the task of coding texts, which is mostly performed by human experts for the qualitative data analysis process in marketing research. Although there are techniques applied for coding qualitative data, no study has yet presented a systematic framework to use GenAI tools in coding tasks, especially for marketing research. To fill this research gap, the current study proposes a 6-step GenAI-based content coding framework. In the framework, firstly brand messages are collected, and the themes needed for classification are determined. Then, appropriate Gen-AI models are selected to separate brand messages according to the desired themes, prompts are prepared, classes with AI outputs are coded and finally, compatibility between coders is checked. In this respect, an application is carried out to test the proposed framework. Informational, entertaining and remunerative content strategies in consumer engagement literature were used as themes and the coding agreements between 3 Large Language Models (LLMs) and human experts were determined with Kappa statistics. According to the results, the level of agreement between Human and ChatGPT gave the best Inter-Rater Reliability (IRR) for informational and remunerative contents in the comparison of Human and AI coders, while Gemini performed better for entertaining messages. As a most important practical contributions, the framework of this study offers a useful and faster coding processes for marketing practitioners.
GenAI large language model inter-rater reliability marketing framework
Yapay zekâ (AI) alanındaki son gelişmelerle birlikte, üretken-AI (GenAI) uygulamaları arasında öne çıkan ChatGPT gibi popüler araçlar, bireysel veya ticari amaçların yanı sıra pazarlama disiplini için de potansiyel vadetmektedir. Pazarlama araştırmasında metin kodlama görevi, nitel veri analizi için önemli bir süreç olmakla birlikte çoğunlukla insanlar tarafından gerçekleştirilmektedir ve bu durum vakit kaybına ve maliyet artışına neden olabilmektedir. GenAI araçları, pazarlama araştırmasında nitel veri analizi süreci için çoğunlukla insan uzmanlar tarafından gerçekleştirilen metin kodlama görevini de gerçekleştirme yeteneğine sahip olabilir. Nitel verileri kodlamak için uygulanan teknikler bulunmasına rağmen, şimdiye kadar hiçbir çalışma, özellikle pazarlama araştırması için kodlama görevlerinde GenAI araçlarını kullanmak için sistematik bir çerçeve sunmamıştır. Bu araştırma boşluğunu doldurmak için, mevcut çalışma 6 adımlı GenAI tabanlı bir içerik kodlama çerçevesi önermektedir. Çerçevede öncelikle marka mesajları toplanmakta ve sınıflandırma için ihtiyaç duyulan temalar tespit edilmektedir. Ardından marka mesajlarını arzu edilen temalara göre ayırmak için uygun Gen-AI modelleri seçilmekte, prompt hazırlanmakta, AI çıktıları olan sınıflar kodlanmakta ve son olarak kodlayıcılar arası uyuma bakılmaktadır. Bu doğrultuda, önerilen çerçeveyi test etmek için bir uygulama gerçekleştirilmiştir. Tüketici katılımı literatüründeki bilgilendirici, eğlendirici ve ödüllü içerik stratejileri tema olarak kullanılmış ve 3 Büyük Dil Modeli (LLM) ile insan uzmanlar arasındaki kodlama uyumları Kappa istatistikleri ile belirlenmiştir. Ulaşılan sonuçlara göre, İnsan ve ChatGPT arasındaki uyuşma düzeyi, bilgilendirici ve ödüllü içerikler için en iyi Kodlayıcılar Arası Uyum (IRR) vermiş olup Gemini, eğlenceli mesajlar için daha iyi performans göstermiştir. Varılan sonuçların önemli pratik katkıları arasında, pazarlama uygulayıcıları için yararlı ve daha hızlı kodlama süreçleri sunan mevcut çalışmanın önerilen çerçevesi öne çıkmaktadır.
GenAI büyük dil modeli kodlayıcılar arası uyum pazarlama çerçeve
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | İletişim ve Medya Politikası, Organizasyonel Planlama ve Yönetim |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 23 Temmuz 2025 |
Gönderilme Tarihi | 2 Aralık 2024 |
Kabul Tarihi | 4 Nisan 2025 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 23 Sayı: 57 |