Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme

Yıl 2020, Sayı: 59, 161 - 191, 18.01.2021
https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2020-0079

Öz

Sosyal medya bireylerin bilgilerini, fikirlerini, deneyimlerini paylaştığı ve bunları başkalarına aktardıkları platformlardır. Siyasi aktörler de hedef gruplarının bu mecralarda yer alması nedeniyle bu platformlarda seçmen kitlelerini artırmaya, siyasete katılımı sağlamaya yönelik çalışmalar yapmaktadırlar. Özellikle genç kuşakların televizyon, gazete gibi geleneksel medyalar yerine sosyal medya uygulamalarını kullanmaları siyasi aktörler için sosyal ağları daha da önemli kılmaktadır. Metin madenciliği ile bu ortamlarda farklı biçimlerde yer alan büyük miktardaki verinin analiz edilmesi ve anlamlandırılması mümkün olmaktadır. Bu çalışmada İstanbul Büyükşehir 23 Haziran 2019 seçimlerinde başı çeken iki aday Binali Yıldırım ve Ekrem İmamoğlu’nun yürütmüş olduğu siyasal iletişim stratejilerinde bir sosyal ağ uygulaması olan Twitter üzerinde söylemleri üzerinden liderlik özelliklerinin belirlenmesi ve başarı sağlayan liderin izlediği stratejideki hangi liderlik özelliklerini söylemlerinde kullandığı ve bunların siyasal iletişim bağlamında yansıması analiz edilmiştir. Çalışmada yöntem olarak betimsel araştırma modeli (Yıldırım & Şimşek, 2018, p. 239) karşılaştırma yaklaşımı esas alınmıştır. Nitel ve nicel yöntemler bir arada kullanılarak karma araştırma desenleri de araştırma içerisinde yer almaktadır. Aynı zamanda her iki adayın tweetleri üzerinden metin madenciliği yöntemleri kullanılarak söylem ve duygu analizleri gerçekleştirilmiştir. Yapılan “İddialılık-Duyarlılık Ölçümü” sonucunda Binali Yıldırım’ın literatürde bahsedilen “Başarı Odaklı Liderlik” özelliklerini gösterdiği, Ekrem İmamoğlu’nun ise “Destekleyici Liderlik” özelliklerini gösterdiği saptanmıştır. Liderlerin Twitter üzerindeki paylaşımlarından yola çıkılarak yapılan “İddialılık-Duyarlılık Ölçümü” sonucunda Ekrem İmamoğlu’nun her iki kategoride de Binali Yıldırım’a göre daha iddialı ve duyarlı olduğu sonucu ortaya çıkmıştır. Liderlerin sözlük tabanlı olarak yapılan duygu analizinde ise anlamlı bir farklılık olmadığını tespit edilmiştir.

Destekleyen Kurum

Yazarlar bu çalışma için finansal destek almadığını beyan etmiştir.

Kaynakça

  • Aktan, E. (2019). Büyük veri: Uygulama alanları, analitiği ve güvenlik boyutu. Bilgi Yönetimi, 1(1), 1-22. https://doi.org/10.33721/by.403010
  • Anderson, C. M., & Martin, M. M. (1995). Communication motives of assertive and responsive communicators. Communication Research Reports, 12(2), 186-191. https://doi.org/10.1080/08824099509362055
  • Arslan, S., & Seçim, H. (2015). Bir siyasal iletişim aracı olarak Facebook’un seçmenlerin oy verme kararı üzerindeki etkileri: KKTC 2013 milletvekilliği erken genel seçimleri örneği. Folklor/Edebiyat, 21(84), 9-32.
  • Bastem, K., & Şeker, Ş. E. (2017). Veri madenciliği yöntemleri ile Twitter üzerinden MBTI kişilik tipi analizi. Yönetim Bilişim Sistemleri Ansiklopedisi, 4(2), 3-10.
  • Bilgin, N. (2014). İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara, Turkey: Siyasal Kitabevi.
  • Bostancı, M. (2014). Siyasal İletişim 2.0. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 83-96.
  • Darling, J., & Heller, V. (2012). Effective organizational consulting across cultural boundaries: A case focusing on leadership styles and team-building. Organization Development Journal, 30(4), 54-72.
  • Duran Özcan, A. (2019). Sosyal medyada kanaat önderi olarak CEO’nun parasosyal etkisi: Twitter üzerine bir çalışma. (Unpublished doctoral dissertation). Istanbul University, Istanbul, Turkey.
  • Elgie, R. (1995). Political leadership in liberal democracies. Hampshire, UK: Macmillan Press Ltd.
  • Gahi, Y., Guennoun, M., & Mouftah, Hüseyin, T. (2016). Big data analytics for security and privacy challenges. 2016 International Conference on Computing, Communication and Automation (ICCCA), 50-53. https://doi.org/10.1109/CCAA.2016.7813688
  • Gandomi, A., & Haider, M. (2015). Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35(2), 137-144. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2014.10.007
  • Göksu, O. (2018). Siyasal iktidar inşasında lider olgusu: Lider tipolojileri bağlamında Recep Tayyip Erdoğan incelemesi. (Unpublished doctoral dissertation). Istanbul University, Istanbul, Turkey.
  • Güz, N., Yegen, C., & Aydın, B. O. (2019). Dijital propaganda ve politik başarı: 24 Haziran 2018 cumhurbaşkanlığı seçiminin Twitter analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1461-1482. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.522546
  • Hejres, S., Braganza, A., & Aldabi, T. (2017). Investigating the effectiveness of leadership styles on instructional leadership and teachers job expectancy in Kingdom of Bahrain. American Journal of Educational Research, 5(7), 694-709. https://doi.org/10.12691/education-5-7-2
  • Hikmet, T., & Sefa, S. C. (2019). Türkiye’de sosyal medya üzerinden siyasal propaganda yapmak: 2018 cumhurbaşkanı seçimi örneği. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 14(51), 61-89.
  • Jockers, M. (2020). Introduction to the Syuzhet Package. Retrieved from https://cran.r-project.org/web/packages/syuzhet/vignettes/syuzhet-vignette.html
  • Jungherr, A., & Theocharis, Y. (2017). The empiricist’s challenge: Asking meaningful questions in political science in the age of big data. Journal of Information Technology and Politics, 14(2), 97-109. https://doi.org/10.1080/19331681.2017.1312187
  • Kaid, L. L. (2008). Handbook of political communication research. London, UK: Taylor & Francis.
  • Karaçor, S. (2009). Yeni iletişim teknolojileri, siyasal katılım, demokrasi. Yönetim ve Ekonomi, 16(2), 121-131.
  • Kell, L. A. (2018). How to increase rates of engagement on Twitter. ITP Live. Retrieved from https://itp.live/content/3089-does-your-twitter-account-have-good-engagement
  • Kılınç, D., Borandağ, E., Yücalar, F., Tunalı, V., Şimşek, M., & Özçift, A. (2016). KNN algoritması ve R dili ile metin madenciliği kullanılarak bilimsel makale tasnifi. Marmara Fen Bilimleri Dergisi, 28(3), 89-94. https://doi.org/10.7240/mufbed.69674
  • Kültür. (n.d.). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Retrieved from https://sozluk.gov.tr/?kelime=kültür
  • Maireder, A., Weeks, B. E., Gil de Zúñiga, H., & Schlögl, S. (2017). Big data and political social networks: Introducing audience diversity and communication connector bridging measures in social network theory. Social Science Computer Review, 35(1), 126-141. https://doi.org/10.1177/0894439315617262
  • McHugh, M. L. (2012). Interrater reliability: The Kappa statistic. Biochemia Medica, 276-282.
  • Onan, A. (2017). Twitter mesajları üzerinde maki̇ne öğrenmesi̇ yöntemleri̇ne dayali duygu anali̇zi̇. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 3(2), 1-14.
  • Pal, J., & Gonawela, A. (2017). Studying political communication on Twitter: The case for small data. Current Opinion in Behavioral Sciences, 18, 97-102. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2017.09.009
  • Path-Goal theory of leadership. (n.d.). Retrieved from http://www.nwlink.com/~donclark/leader/lead_path_goal.html
  • Power BI ağaç haritaları. (n.d.). Retrieved from https://docs.microsoft.com/tr-tr/power-bi/visuals/power-bi-visualization-treemaps
  • Ravi, K., & Ravi, V. (2016). A survey on opinion mining and sentiment analysis: Tasks, approaches and applications. Knowledge-Based Systems, 89, 14-46. https://doi.org/10.1016/j.knosys.2015.06.015
  • Richmond, V. P., & McCroskey, J. C. (1990). Reliability and separation of factors on the assertiveness-responsiveness measure. Psychological Reports, 67(2), 449-450. https://doi.org/10.2466/pr0.1990.67.2.449
  • Salunkhe, P., & Deshmukh, S. (2017). Twitter based election prediction and analysis. International Research Journal of Engineering and Technology, 4(10), 539-544.
  • Thompson, C. A., & Satoshi, I. (1990). Japanese and Americans compared on assertiveness/responsiveness. Psychological Reports, 66, 829-830.
  • Tsai, W. H. S., & Men, L. R. (2017). Social CEOs: The effects of CEOs’ communication styles and parasocial interaction on social networking sites. New Media and Society, 19(11), 1848-1867. https://doi.org/10.1177/1461444816643922
  • Wang, L., & Gan, J. Q. (2017). Prediction of the 2017 French election based on Twitter data analysis. 2017 9th Computer Science and Electronic Engineering (CEEC) (pp. 89-93). Colchester, UK. https://doi.org/10.1109/CEEC.2017.8101605.
  • Xu, L. Da, & Duan, L. (2019). Big data for cyber physical systems in industry 4.0: A survey. 13(2), 148-169. https://doi.org/10.1080/17517575.2018.1442934
  • Yaklaşan veri fırtınasını nasıl karşılayacaksınız? (n.d.). Seagate. Retrieved from https://www.seagate.com/tr/tr/our-story/data-age-2025-weathering-a-data-storm/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. baskı). Eskişehir: seçkin.

An Investigation of Candidate Leaders’ Tweet Campaigns Prior to the Istanbul Metropolitan Municipal Elections Using Big Data Text Mining

Yıl 2020, Sayı: 59, 161 - 191, 18.01.2021
https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2020-0079

Öz

Social media provide platforms where individuals share their knowledge, ideas, and experiences and then transfer them to others. Political actors are also working to increase their access to the electoral masses and to participate in politics on these platforms as the target groups are included in these channels. Younger generations' use of social media rather than traditional media such as television and newspapers make social networks more important for political actors. Using text mining, it is possible to analyze and make sense of a large amount of data in different formats in these environments. In this study, their leadership characteristics of two political candidates, Binali Yıldırım and Ekrem İmamoğlu, who were the leaders of the Istanbul Metropolitan 23 June 2019 elections, were determined by examining their discourses on Twitter. The leadership features of the discourse strategy followed by the successful leader and their political supporters were analyzed. The study deployed a descriptive research model (Yıldırım & Şimşek, 2018, p. 239) and a comparative method. A mixed research design was used which included both qualitative and quantitative methods. At the same time, discourse and emotion analyzes were conducted using text mining methods on the tweets of both candidates. The result of the “assertiveness‒sensitivity measurement” indicated that Binali Yıldırım demonstrated “success-oriented leadership” features, and Ekrem İmamoğlu demonstrated “supportive leadership” features. The result of the “assertiveness‒sensitivity measurement” made based on the leaders’ Twitter feed indicated that Ekrem İmamoğlu was both more assertive and sensitive than Binali Yıldırım. There was no significant difference in the dictionary-based analysis of the emotions expressed by leaders

Kaynakça

  • Aktan, E. (2019). Büyük veri: Uygulama alanları, analitiği ve güvenlik boyutu. Bilgi Yönetimi, 1(1), 1-22. https://doi.org/10.33721/by.403010
  • Anderson, C. M., & Martin, M. M. (1995). Communication motives of assertive and responsive communicators. Communication Research Reports, 12(2), 186-191. https://doi.org/10.1080/08824099509362055
  • Arslan, S., & Seçim, H. (2015). Bir siyasal iletişim aracı olarak Facebook’un seçmenlerin oy verme kararı üzerindeki etkileri: KKTC 2013 milletvekilliği erken genel seçimleri örneği. Folklor/Edebiyat, 21(84), 9-32.
  • Bastem, K., & Şeker, Ş. E. (2017). Veri madenciliği yöntemleri ile Twitter üzerinden MBTI kişilik tipi analizi. Yönetim Bilişim Sistemleri Ansiklopedisi, 4(2), 3-10.
  • Bilgin, N. (2014). İçerik Analizi Teknikler ve Örnek Çalışmalar. Ankara, Turkey: Siyasal Kitabevi.
  • Bostancı, M. (2014). Siyasal İletişim 2.0. Erciyes İletişim Dergisi, 3(3), 83-96.
  • Darling, J., & Heller, V. (2012). Effective organizational consulting across cultural boundaries: A case focusing on leadership styles and team-building. Organization Development Journal, 30(4), 54-72.
  • Duran Özcan, A. (2019). Sosyal medyada kanaat önderi olarak CEO’nun parasosyal etkisi: Twitter üzerine bir çalışma. (Unpublished doctoral dissertation). Istanbul University, Istanbul, Turkey.
  • Elgie, R. (1995). Political leadership in liberal democracies. Hampshire, UK: Macmillan Press Ltd.
  • Gahi, Y., Guennoun, M., & Mouftah, Hüseyin, T. (2016). Big data analytics for security and privacy challenges. 2016 International Conference on Computing, Communication and Automation (ICCCA), 50-53. https://doi.org/10.1109/CCAA.2016.7813688
  • Gandomi, A., & Haider, M. (2015). Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35(2), 137-144. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2014.10.007
  • Göksu, O. (2018). Siyasal iktidar inşasında lider olgusu: Lider tipolojileri bağlamında Recep Tayyip Erdoğan incelemesi. (Unpublished doctoral dissertation). Istanbul University, Istanbul, Turkey.
  • Güz, N., Yegen, C., & Aydın, B. O. (2019). Dijital propaganda ve politik başarı: 24 Haziran 2018 cumhurbaşkanlığı seçiminin Twitter analizi. Erciyes İletişim Dergisi, 6(2), 1461-1482. https://doi.org/10.17680/erciyesiletisim.522546
  • Hejres, S., Braganza, A., & Aldabi, T. (2017). Investigating the effectiveness of leadership styles on instructional leadership and teachers job expectancy in Kingdom of Bahrain. American Journal of Educational Research, 5(7), 694-709. https://doi.org/10.12691/education-5-7-2
  • Hikmet, T., & Sefa, S. C. (2019). Türkiye’de sosyal medya üzerinden siyasal propaganda yapmak: 2018 cumhurbaşkanı seçimi örneği. Marmara Üniversitesi Öneri Dergisi, 14(51), 61-89.
  • Jockers, M. (2020). Introduction to the Syuzhet Package. Retrieved from https://cran.r-project.org/web/packages/syuzhet/vignettes/syuzhet-vignette.html
  • Jungherr, A., & Theocharis, Y. (2017). The empiricist’s challenge: Asking meaningful questions in political science in the age of big data. Journal of Information Technology and Politics, 14(2), 97-109. https://doi.org/10.1080/19331681.2017.1312187
  • Kaid, L. L. (2008). Handbook of political communication research. London, UK: Taylor & Francis.
  • Karaçor, S. (2009). Yeni iletişim teknolojileri, siyasal katılım, demokrasi. Yönetim ve Ekonomi, 16(2), 121-131.
  • Kell, L. A. (2018). How to increase rates of engagement on Twitter. ITP Live. Retrieved from https://itp.live/content/3089-does-your-twitter-account-have-good-engagement
  • Kılınç, D., Borandağ, E., Yücalar, F., Tunalı, V., Şimşek, M., & Özçift, A. (2016). KNN algoritması ve R dili ile metin madenciliği kullanılarak bilimsel makale tasnifi. Marmara Fen Bilimleri Dergisi, 28(3), 89-94. https://doi.org/10.7240/mufbed.69674
  • Kültür. (n.d.). Türk Dil Kurumu Sözlükleri. Retrieved from https://sozluk.gov.tr/?kelime=kültür
  • Maireder, A., Weeks, B. E., Gil de Zúñiga, H., & Schlögl, S. (2017). Big data and political social networks: Introducing audience diversity and communication connector bridging measures in social network theory. Social Science Computer Review, 35(1), 126-141. https://doi.org/10.1177/0894439315617262
  • McHugh, M. L. (2012). Interrater reliability: The Kappa statistic. Biochemia Medica, 276-282.
  • Onan, A. (2017). Twitter mesajları üzerinde maki̇ne öğrenmesi̇ yöntemleri̇ne dayali duygu anali̇zi̇. Yönetim Bilişim Sistemleri Dergisi, 3(2), 1-14.
  • Pal, J., & Gonawela, A. (2017). Studying political communication on Twitter: The case for small data. Current Opinion in Behavioral Sciences, 18, 97-102. https://doi.org/10.1016/j.cobeha.2017.09.009
  • Path-Goal theory of leadership. (n.d.). Retrieved from http://www.nwlink.com/~donclark/leader/lead_path_goal.html
  • Power BI ağaç haritaları. (n.d.). Retrieved from https://docs.microsoft.com/tr-tr/power-bi/visuals/power-bi-visualization-treemaps
  • Ravi, K., & Ravi, V. (2016). A survey on opinion mining and sentiment analysis: Tasks, approaches and applications. Knowledge-Based Systems, 89, 14-46. https://doi.org/10.1016/j.knosys.2015.06.015
  • Richmond, V. P., & McCroskey, J. C. (1990). Reliability and separation of factors on the assertiveness-responsiveness measure. Psychological Reports, 67(2), 449-450. https://doi.org/10.2466/pr0.1990.67.2.449
  • Salunkhe, P., & Deshmukh, S. (2017). Twitter based election prediction and analysis. International Research Journal of Engineering and Technology, 4(10), 539-544.
  • Thompson, C. A., & Satoshi, I. (1990). Japanese and Americans compared on assertiveness/responsiveness. Psychological Reports, 66, 829-830.
  • Tsai, W. H. S., & Men, L. R. (2017). Social CEOs: The effects of CEOs’ communication styles and parasocial interaction on social networking sites. New Media and Society, 19(11), 1848-1867. https://doi.org/10.1177/1461444816643922
  • Wang, L., & Gan, J. Q. (2017). Prediction of the 2017 French election based on Twitter data analysis. 2017 9th Computer Science and Electronic Engineering (CEEC) (pp. 89-93). Colchester, UK. https://doi.org/10.1109/CEEC.2017.8101605.
  • Xu, L. Da, & Duan, L. (2019). Big data for cyber physical systems in industry 4.0: A survey. 13(2), 148-169. https://doi.org/10.1080/17517575.2018.1442934
  • Yaklaşan veri fırtınasını nasıl karşılayacaksınız? (n.d.). Seagate. Retrieved from https://www.seagate.com/tr/tr/our-story/data-age-2025-weathering-a-data-storm/
  • Yıldırım, A., & Şimşek, H. (2018). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri (11. baskı). Eskişehir: seçkin.
Toplam 37 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Konular İletişim ve Medya Çalışmaları
Bölüm Araştırma Makaleleri
Yazarlar

Yeşim Güçdemir Bu kişi benim 0000-0002-9404-245X

Seda Çakar Mengü Bu kişi benim 0000-0003-3659-2530

Kemal Günay 0000-0003-2665-1656

Yayımlanma Tarihi 18 Ocak 2021
Gönderilme Tarihi 31 Ocak 2020
Yayımlandığı Sayı Yıl 2020 Sayı: 59

Kaynak Göster

APA Güçdemir, Y., Çakar Mengü, S., & Günay, K. (2021). Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences(59), 161-191. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2020-0079
AMA Güçdemir Y, Çakar Mengü S, Günay K. Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. Ocak 2021;(59):161-191. doi:10.26650/CONNECTIST2020-0079
Chicago Güçdemir, Yeşim, Seda Çakar Mengü, ve Kemal Günay. “Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, sy. 59 (Ocak 2021): 161-91. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2020-0079.
EndNote Güçdemir Y, Çakar Mengü S, Günay K (01 Ocak 2021) Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 59 161–191.
IEEE Y. Güçdemir, S. Çakar Mengü, ve K. Günay, “Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme”, Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, sy. 59, ss. 161–191, Ocak 2021, doi: 10.26650/CONNECTIST2020-0079.
ISNAD Güçdemir, Yeşim vd. “Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences 59 (Ocak 2021), 161-191. https://doi.org/10.26650/CONNECTIST2020-0079.
JAMA Güçdemir Y, Çakar Mengü S, Günay K. Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2021;:161–191.
MLA Güçdemir, Yeşim vd. “Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme”. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences, sy. 59, 2021, ss. 161-9, doi:10.26650/CONNECTIST2020-0079.
Vancouver Güçdemir Y, Çakar Mengü S, Günay K. Büyük Veri Metin Madenciliği Bağlamında İstanbul Büyükşehir Belediyesi Seçimlerinde Aday Liderlerin Tweet Kullanımları Üzerine Bir İnceleme. Connectist: Istanbul University Journal of Communication Sciences. 2021(59):161-9.