Bu deneysel çalışma, yaklaşmadan kaçınma duyguları olarak utanç ve suçluluk kullanarak CFM'yi test etmeyi amaçladı. İşsizlik sorununa yönelik bir çözüm planı, iki düzeyde güvence beklentisi altında ikna edici bir mesaj olarak kullanılmıştır. Bu çalışmaya Ankara Yıldırım Beyazıt Üniversitesi, Gazi Üniversitesi ve Hacettepe Üniversitesi'nden yüz yirmi dokuz Türk dördüncü sınıf öğrencisi katılmıştır. Yazılı bilgilendirilmiş onam alındıktan sonra, katılımcılar işsizliğe yönelik iki başlangıç tutum sorusunu yanıtladılar, ardından iki başlangıç mesajı aracılığıyla katılımcılar arasında utanç ve suçluluk başarılı bir şekilde simüle edildi. Katılımcılardan çözüm planını okumaları, ardından en fazla beş mesajla ilgili düşünceyi listeleme, argüman gücünü değerlendirme ve son olarak çözüm planını değerlendirme dahil olmak üzere bağımlı önlemleri tamamlamaları istendi. Sonuçlar önerdiğimiz altı hipotezden dördünü doğruladı. Suçluluk (utanca karşı) mesajla meşgul olma motivasyonunu artırdı ve güvence beklentileri kesin veya belirsiz olup olmadığına bakılmaksızın daha derin bilgi işleme ile sonuçlandı. Suçluluk durumunda mesajı kabul etmek veya reddetmek, güvence beklentilerine rağmen esas olarak argümanın gücüne dayanıyordu. Güvenin belirsizliği (kesinliğe karşı) mesajı derinlemesine işlemek için daha fazla motivasyon yarattı. Duygular ve güvence düzeyi arasındaki etkileşim etkisi, yalnızca suçluluk/belirsiz durumdaki katılımcılar lehine mesajla ilgili düşünce sayısı üzerinde anlamlıydı. Sonuçlar önceki literatür ışığında tartışılmış, mevcut çalışmanın sınırlılıkları ve gelecekteki çalışmalar için önerilere değinilmiştir.
This experimental study aimed at testing the CFM by employing shame and guilt as approach-avoidant emotions. A solution plan for unemployment problem was used as a persuasive message under two levels of reassurance expectations. A hundred and twenty-nine Turkish fourth-graders from Ankara Yıldırım Beyazit University, Gazi University, and Hacettepe University participated in this study. After obtaining the written informed consent, participants completed two initial attitude questions towards unemployment, then shame and guilt were successfully simulated among the participants via two induction messages. Participants were asked to read the solution plan, then to complete the dependent measures, including listing up to five message relevant thoughts, evaluating the argument strength, and finally evaluating the solution plan. The results confirmed four of six hypotheses we had proposed. Guilt (vs. shame) increased the motivation to be engaged with the message and resulted in deeper information processing regardless of the expectations of reassurance certain or uncertain. Accepting or rejecting the message in guilt condition relied mainly on the strength of the argument in spite of reassurance expectations. Uncertainty of reassurance (vs. certainty) generated more motivation to process the message deeply. The interaction effect between emotions and reassurance level was significant only on the number of message relevant thoughts in favor of participants in guilt/uncertain condition. The results were discussed in the light of the previous literature, limitations of the current study as well as suggestions for future work were addressed.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Psikoloji |
Bölüm | Araştırma Makaleleri |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 29 Aralık 2022 |
Gönderilme Tarihi | 4 Kasım 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2022 Cilt: 2 Sayı: 2 |