At the beginning of the Ottoman modernization period, economic regulations were introduced. Nevertheless, this period created awareness in the Ottoman government. Transformation is not only economic development. If there is no social progress, they cannot prove this development. Improving the nation's development is necessary for the social structure as well as the economic and administrative structure.
The 18th century saw the advent of the railway, which had a profound impact on the evolution of transportation and the economy. The advent of the railway system had a revitalising effect on the domestic market, engendering dynamism and mobility. It was proposed that this development had social implications that extended beyond mere economic factors, encompassing alterations in production and power relations. Given their integration into capitalist structures, railways exerted a significant influence on the spatial organisation of areas, with a corresponding impact on the distribution of capital. Furthermore, the construction of railways contributed to the alteration of cultural environments.
In order to gain a deeper understanding of these changes, the study employed the spatial autocorrelation method through Geographic Information Systems (GIS). By analysing the available data, the study examined the Western Anatolia region with the objective of understanding the historical processes of social change and the impact of changes in Ottoman transport on these processes. Through data analysis, a comprehensive dataset was created, which sheds light on the development and structuring of İzmir city around the railway. The aim of this analysis is to present a historical narrative on the post-railway outlook of Turkish modernization.
1919B012326222
Osmanlı modernleşmesi sürecinin başlangıcında bir dizi ekonomik düzenleme ile başlamaktadır. Ancak bu süreç Osmanlı yönetiminde önemli bir farkındalık yaratmıştır. Çünkü dönüşüm sadece ekonomik gelişme demek değildir. Sosyal ilerleme yoksa bu gelişmeyi ortaya koyamazlardı. Milletin kalkınması ekonomik ve idari yapı için olduğu kadar sosyal yapı için de elzemdir.
18. yüzyılda demiryolunun ortaya çıkışı ile ulaşım ve ekonominin gelişiminde derin bir etki bırakmıştı. Demiryolu teknolojisinin gelişimi iç pazarı canlandırıcı bir etki yaratmış, dinamizm ve hareketlilik getirmiştir. Bu gelişmenin salt ekonomik faktörlerin ötesine geçen, üretim ve güç ilişkilerindeki değişimleri kapsayacak şekilde sosyal yansımaları bulunduğu öne sürülmektedir. Kapitalist yapılara dâhil olmaları nedeniyle demiryolları, bölgelerin mekânsal örgütlenmesi üzerinde önemli bir etki yaratmış, bu da sermayenin dağılımı üzerinde karşılık gelen bir etki yaratmıştır. Ayrıca, demiryollarının inşası kültürel ortamların değişmesine de katkıda bulunmuştur.
Bu değişiklikleri daha iyi anlayabilmek için çalışmada Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) aracılığıyla mekânsal otokorelasyon yöntemi kullanılmıştır. Mevcut verileri analiz eden çalışma, toplumsal değişimin tarihsel süreçlerini ve Osmanlı ulaşımındaki değişimlerin bu süreçler üzerindeki etkisini anlamak amacıyla Batı Anadolu bölgesini incelemiştir. Veri analizi yoluyla, İzmir kentinin demiryolu çevresindeki gelişimine ve yapısındaki değişime ışık tutan nitelikli bir veri seti hazırlanmıştır. Bu analizin amacı, Türk modernleşmesinin demiryolu sonrası görünümüne ilişkin tarihsel bir anlatı sunabilmektir.
Bu çalışmanın hazırlanma sürecinde bilimsel ve etik ilkelere uyulduğu ve yararlanılan tüm çalışmaların kaynakçada belirtildiği beyan olunur (Emirhan KURTBOĞAN). It is declared that scientific and ethical principles have been followed while carrying out and writing this study and that all the sources used have been properly cited.
TÜBİTAK
1919B012326222
Bu çalışma, TÜBİTAK 2209-A kapsamında yürütülen 1919B012326222 numaralı projenin bulgularına dayanan araştırmanın bir ürünüdür.
| Birincil Dil | Türkçe |
|---|---|
| Konular | Türkiye Cumhuriyeti Tarihi, Yakınçağ Osmanlı Tarihi |
| Bölüm | Araştırma Makaleleri |
| Yazarlar | |
| Proje Numarası | 1919B012326222 |
| Yayımlanma Tarihi | 31 Temmuz 2025 |
| Gönderilme Tarihi | 7 Kasım 2024 |
| Kabul Tarihi | 6 Temmuz 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 25 Sayı: 50 |