BibTex RIS Kaynak Göster

The Effect of Mathematics Instruction With Problem Posing Approach On Problem Solving Success, Problem Posing Ability And Views Towards Mathematics

Yıl 2014, , 217 - 234, 30.09.2014
https://doi.org/10.14812/cufej.2014.021

Öz

In this study the effects of mathematics teaching with problem posing approach on students’ problem solving approach on students’ problem solving success, problem posing abilities and views towards mathematics were researched. The pretest-posttest control group experimental model was used and qualitative data was gathered in order to find out students’ views towards mathematics. The students in the experimental group were taught mathematics using problem posing approach while the ongoing teaching-learning process by the book continued for the students in the control group in research. The research’s practice process continued within the “Decimal Fractions” unit for eight weeks. As a result of the research a significant difference was not found between experimental and control groups’ problem solving success posttest grades. When the posttest grades of the experimental and control groups regarding problem posing ability were compared, a significant difference between the groups was found. On the other hand, it was found that there were positive differences in the experimental group students’ views towards mathematics.

Kaynakça

  • Akay, H. & Boz, N. (2010). The effect of problem posing oriented analysis-II course on the attitudes toward mathematics and mathematics self-efficacy of elementary prospective mathematics teachers. Australian Journal of Teacher Education, 35 (1), 59-75.
  • Akay, H. (2006). Problem kurma yaklaşımı ile yapılan matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı, problem çözme becerisi ve yaratıcılığı üzerindeki etkisinin incelenmesi. Unpublished doctoral dissertation, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkan, Y., Çakıroğlu, Ü. ve Güven, B. (2009). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf öğrencilerinin denklem oluşturma ve problem kurma yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (17), 41-55.
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Brown, S.I. & Walter, M. I. (1990). The art of problem posing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Çakmak, M. (2005). İlköğretimde etkili matematik öğretimi ve öğretmen rolleri. In A. Altun ve S. Olkun, (Eds.), Güncel gelişmeler ışığında ilköğretim: matematik-fen-teknoloji-yönetim. (pp. 37-57). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demir, B. B. (2005). The effect of instruction with problem posing on tenth grade students’ probability achievement and attitudes toward probability. Unpublished master’s thesis, Middle Esast Technical University, Ankara.
  • English, L. D. & Halford, G. S. (1995). Mathematics education models and processes. USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Erbaş, A. K. (2005). Çoklu gösterimlerle problem çözme ve teknolojinin rolü. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (4), 88-92.
  • Fidan, S. (2008). İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde öğrencilerin problem kurma çalışmalarının problem çözme başarısına etkisi. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Grundmeier, T. A. (2003). The effects of providing mathematical problem posing experiences for K-8 pre-service teachers: investigating teachers’ beliefs’ and characteristics of posed problems. Unpublished doctoral dissertation, University of New Hampshire, USA.
  • Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. TOJET, 3 (1), 43-48.
  • Gür, H. ve Korkmaz, E. (2003). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin problem ortaya atma becerilerinin belirlenmesi. Matematikçiler Derneği Matematik Köşesi Makaleleri. Retrieved January 13, 2010, from http://www.matder.org.tr
  • Güven, M. ve Kürüm, D. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileri üzerinde bir araştırma). İlköğretim Online, 7 (1), 53-70.
  • Kilpatrick, J. (1987). Where do good problems come from?. In A. H. Schoenfeld, (Ed), Cognitive science and mathematics education, (pp. 123-148). USA: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Kojima, K., Miwa, K. & Matsui, T. (2009). Study on support of learning from examples in problem posing as a production task. Retrieved August 12, 2010, from http://www.apsce.net/ICCE2009/pdf/C1/proceedings075-082.pdf
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Olkun, S. (2003). Öğrencilere hacim formülü ne zaman anlamlı gelir?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 160-165.
  • Olkun, S. (2008). Matematik eğitiminde beceriler. In A. Özdaş, (Ed), Matematik, fen ve teknoloji öğretimi (pp. 31- 48). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özer, B. (1998). Öğrenmeyi öğretme. In A. Hakan, (Ed.), Eğitim bilimlerinde yenilikler (pp. 147 - 164). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Silver, E. A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM, 29 (3), 75-80.
  • Silver, E. A., Mamona-Downs, J., Leung, S. S. & Kenney, P. A. (1996). Posing mathematical problems: an exploratory study. Journal for Research in Mathematics, 27 (3), 293- 309.
  • Silver, E., A. & Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school. Journal For Research in Mathematics Education, 27, 521-539.

Problem Kurma Yaklaşımıyla Gerçekleştirilen Matematik Öğretiminin Problem Çözme Başarısı, Problem Kurma Becerisi Ve Matematiğe Yönelik Görüşlere Etkisi

Yıl 2014, , 217 - 234, 30.09.2014
https://doi.org/10.14812/cufej.2014.021

Öz

Bu çalışmada, problem kurma yaklaşımı ile gerçekleştirilen matematik öğretiminin, öğrencilerin problem çözme başarıları, problem kurma becerileri ve matematiğe yönelik görüşlerine etkisi araştırılmıştır. Araştırmada,  ön test-son test kontrol gruplu deneysel model kullanılmıştır ve öğrencilerin matematiğe yönelik görüşlerini belirlemeye yönelik nitel veriler de toplanmıştır. Araştırmada, deney grubunda yer alan öğrencilere problem kurma yaklaşımı ile gerçekleştirilen matematik öğretimi uygulanırken, kontrol grubunda yer alan öğrenciler üzerinde ders kitabına bağlı kalınarak, süregelen öğretme-öğrenme süreçleri devam ettirilmiştir. Araştırmanın uygulama süreci “Ondalık Kesirler” ünitesi kapsamında sekiz hafta devam etmiştir. Araştırma sonunda grupların Problem Çözme Başarı Testi sontest puan ortalamaları arasında anlamlı bir farklılık belirlenememiştir. Problem Kurma Beceri Testi sontest puan ortalamaları arasında ise deney grubu lehine anlamlı bir farklılık olduğu belirlenmiştir. Diğer yandan, deney grubunda yer alan öğrencilerin matematiğe yönelik görüşlerinde olumlu yönde farklılıklar olduğu belirlenmiştir.

Kaynakça

  • Akay, H. & Boz, N. (2010). The effect of problem posing oriented analysis-II course on the attitudes toward mathematics and mathematics self-efficacy of elementary prospective mathematics teachers. Australian Journal of Teacher Education, 35 (1), 59-75.
  • Akay, H. (2006). Problem kurma yaklaşımı ile yapılan matematik öğretiminin öğrencilerin akademik başarısı, problem çözme becerisi ve yaratıcılığı üzerindeki etkisinin incelenmesi. Unpublished doctoral dissertation, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Akkan, Y., Çakıroğlu, Ü. ve Güven, B. (2009). İlköğretim 6. ve 7. Sınıf öğrencilerinin denklem oluşturma ve problem kurma yeterlilikleri. Mehmet Akif Ersoy Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9 (17), 41-55.
  • Baykul, Y. (1999). İlköğretimde matematik öğretimi. Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Brown, S.I. & Walter, M. I. (1990). The art of problem posing. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Çakmak, M. (2005). İlköğretimde etkili matematik öğretimi ve öğretmen rolleri. In A. Altun ve S. Olkun, (Eds.), Güncel gelişmeler ışığında ilköğretim: matematik-fen-teknoloji-yönetim. (pp. 37-57). Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Demir, B. B. (2005). The effect of instruction with problem posing on tenth grade students’ probability achievement and attitudes toward probability. Unpublished master’s thesis, Middle Esast Technical University, Ankara.
  • English, L. D. & Halford, G. S. (1995). Mathematics education models and processes. USA: Lawrence Erlbaum Associates.
  • Erbaş, A. K. (2005). Çoklu gösterimlerle problem çözme ve teknolojinin rolü. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 4 (4), 88-92.
  • Fidan, S. (2008). İlköğretim 5. sınıf matematik dersinde öğrencilerin problem kurma çalışmalarının problem çözme başarısına etkisi. Unpublished master’s thesis, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Grundmeier, T. A. (2003). The effects of providing mathematical problem posing experiences for K-8 pre-service teachers: investigating teachers’ beliefs’ and characteristics of posed problems. Unpublished doctoral dissertation, University of New Hampshire, USA.
  • Gündüz, Ş. ve Odabaşı, F. (2004). Bilgi çağında öğretmen adaylarının eğitiminde öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme dersinin önemi. TOJET, 3 (1), 43-48.
  • Gür, H. ve Korkmaz, E. (2003). İlköğretim 7. Sınıf öğrencilerinin problem ortaya atma becerilerinin belirlenmesi. Matematikçiler Derneği Matematik Köşesi Makaleleri. Retrieved January 13, 2010, from http://www.matder.org.tr
  • Güven, M. ve Kürüm, D. (2008). Öğretmen adaylarının öğrenme stilleri ile eleştirel düşünme eğilimleri arasındaki ilişki (Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi öğrencileri üzerinde bir araştırma). İlköğretim Online, 7 (1), 53-70.
  • Kilpatrick, J. (1987). Where do good problems come from?. In A. H. Schoenfeld, (Ed), Cognitive science and mathematics education, (pp. 123-148). USA: Lawrence Erlbaum Associates, Inc., Publishers.
  • Kojima, K., Miwa, K. & Matsui, T. (2009). Study on support of learning from examples in problem posing as a production task. Retrieved August 12, 2010, from http://www.apsce.net/ICCE2009/pdf/C1/proceedings075-082.pdf
  • Miles, M. B. & Huberman, A. M. (1994). Qualitative data analysis. Thousand Oaks, CA: Sage Publications.
  • Olkun, S. (2003). Öğrencilere hacim formülü ne zaman anlamlı gelir?. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25, 160-165.
  • Olkun, S. (2008). Matematik eğitiminde beceriler. In A. Özdaş, (Ed), Matematik, fen ve teknoloji öğretimi (pp. 31- 48). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Olkun, S. ve Toluk, Z. (2003). İlköğretimde etkinlik temelli matematik öğretimi. Ankara: Anı Yayıncılık.
  • Özer, B. (1998). Öğrenmeyi öğretme. In A. Hakan, (Ed.), Eğitim bilimlerinde yenilikler (pp. 147 - 164). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Silver, E. A. (1997). Fostering creativity through instruction rich in mathematical problem solving and problem posing. ZDM, 29 (3), 75-80.
  • Silver, E. A., Mamona-Downs, J., Leung, S. S. & Kenney, P. A. (1996). Posing mathematical problems: an exploratory study. Journal for Research in Mathematics, 27 (3), 293- 309.
  • Silver, E., A. & Cai, J. (1996). An analysis of arithmetic problem posing by middle school. Journal For Research in Mathematics Education, 27, 521-539.
Toplam 24 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Buket Turhan

Meral Güven

Yayımlanma Tarihi 30 Eylül 2014
Gönderilme Tarihi 30 Eylül 2014
Yayımlandığı Sayı Yıl 2014

Kaynak Göster

APA Turhan, B., & Güven, M. (2014). Problem Kurma Yaklaşımıyla Gerçekleştirilen Matematik Öğretiminin Problem Çözme Başarısı, Problem Kurma Becerisi Ve Matematiğe Yönelik Görüşlere Etkisi. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 43(2), 217-234. https://doi.org/10.14812/cufej.2014.021

Copyright © 2011

Cukurova University Faculty of Education

All rights reserved