Fen bilimleri öğretmenlerinin ve fen bilgisi öğretmen adaylarının epistemolojik inançları ve bilimin doğasına dair görüşlerini belirlemek için yapılan bu araştırmanın çalışma grubunu, 236 fen bilgisi öğretmen adayı ve ortaokullarda görev yapan, 61 fen bilimleri öğretmeni oluşturmaktadır. Karma araştırma deseniyle yapılan bu araştırmada veri toplama aracı olarak, “BilimselEpistemolojik İnançlar Ölçeği” ve “Bilimsel Epistemoloji Üzerine Görüşler Anketi” kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, “Bilimsel Epistemolojik İnanç Ölçeği” nden elde edilen bulgulara göre fen bilimleri öğretmenlerinin ve öğretmen adaylarının geleneksel bilim anlayışına sahip oldukları ve fen bilimleri öğretmenleri ile fen bilgisi öğretmen adaylarının bilimsel epistemolojik inançları arasında anlamlı bir farkın olmadığı sonucuna ulaşılmıştır. “Bilimsel Epistemoloji Üzerine Görüşler Anketi” nden elde edilen bulgulara göre ise, her iki grubun da “bilimsel bilginin kaynağı, bilimsel teoriler ve kanunlar” özelliklerine yönelik pozitivist paradigmaya dayanan geleneksel bilim anlayışına, “bilimsel bilginin değişebilirliği, bilimsel bilginin doğasının deney ve gözlemlerden elde edilen kanıtlara dayalı olması, gözlemler, çıkarımlar ve bilimde teorik başlıklar, bilimsel bilginin yaratıcı doğası, öznellik ve bilimsel bilginin sosyal ve kültürel yapısı” özelliklerine yönelik ise, post-pozitivist paradigmaya dayanan geleneksel olmayan (çağdaş) bilim anlayışına sahip oldukları tespit edilmiştir.
Bilimin doğası Bilimsel epistemolojik inanç Fen bilgisi öğretmen adayları Fen bilimleri öğretmenleri
In this
study that was conducted to determine science teachers’ and pre-service science
teachers’ epistemological beliefs and opinions about the nature of science, the
study group constituted of 236 pre-service science teachers and 61 science
teachers working in secondary schools. In this study conducted with mixed
research pattern, as data collection tools, “ScientificEpistemological
Beliefs Survey” and “Perspectives
on Scientific Epistemology Scale” were used. As a result of the research,
according to findings obtained from “Scientific Epistemological Beliefs Survey,” it was concluded that science
teachers and pre-service science teachers have a traditional understanding of
science and there was not significant differences between scientific
epistemological beliefs among science teachers and pre-service science
teachers. According to the findings obtained from “Perspectives on Scientific
Epistemology Scale,” it has been revealed that both groups have traditional
understanding of science based on positivist paradigm especially towards
“source of scientific knowledge, scientific theories and laws”, and
non-traditional (contemporary) scientific understanding based on
post-positivist paradigm towards “changeable nature of scientific knowledge;
nature of scientific knowledge to be based on evidences and observations;
observations, inferences and theoretical titles in science; creative nature of
scientific knowledge; subjectivity and social and cultural structure of
scientific knowledge”.
Nature of science Scientific epistemological belief Pre-service science teachers Science teachers
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 27 Nisan 2017 |
Gönderilme Tarihi | 27 Nisan 2017 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2017 Cilt: 46 Sayı: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved