Vocabulary Morpheme teaching Derivational morpheme Teaching Turkish as foreign language
Yapım eki öğretiminin Türkçeyi yabancı dil olarak
öğrenenlerin kelime hazinesi üzerindeki etkisini ortaya çıkarmak amacıyla
gerçekleştirilen bu araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden öntest–sontest
kontrol gruplu yarı deneysel desen tercih edilmiştir. Araştırmanın çalışma
grubunu 2016-2017 eğitim-öğretim yılında Ondokuz Mayıs Üniversitesinde Türkçe
öğrenen B2 düzeyindeki 26 yabancı öğrenci oluşturmaktadır. Araştırmanın
uygulama süreci Ondokuz Mayıs Üniversitesi Türkçe Öğretimi Uygulama ve
Araştırma Merkezi’nde 03.04.2017 tarihinde başlayan B2 kurundaki öğrencilerle
bu kur tamamlanana kadar geçen 8 hafta içerisinde gerçekleştirilmiştir.
Uygulama kapsamında seçilen 25 yapım ekinin her birine 2 şer ders saati
ayrılmış, bu saatlerden ilk saat öğretim ikinci saat ise alıştırma-pekiştirme
çalışmaları için kullanılmıştır. Toplanan veriler ve analizler, yabancı dil
olarak Türkçe öğrenenlerin yapım eki öğretiminden önemli ölçüde istifade
ettiklerini ve bu öğretimi alan grubun kelime hazinesinin daha fazla
geliştiğini ortaya çıkarmıştır. Ayrıca kelime hazinesi bakımından elde edilen başarıda
öğrenenlerin ana dillerinin kökeni ve yapısının da etkisinin bulunduğu
belirlenmiştir. Veriler üzerinde yapılan detaylı inceleme sonucunda 284 kelime
üzerinden yapılan değerlendirmeye göre yapım eki öğretimini alan öğrenenlerin
kelime hazinesindeki ilerlemenin ortalama 88 kelime olduğu (%30.98), deneysel
uygulamanın bu gelişimdeki payının 62.4 kelime (%21.97) olduğu ve yapım eki
öğretiminin kelime hazinesine yapım eki başına % 1.06 oranında katkı sağladığı
tespit edilmiştir.
Kelime hazinesi Ek öğretimi Yapım eki Yabancı dil olarak Türkçe öğretimi
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 1 Ekim 2018 |
Gönderilme Tarihi | 27 Şubat 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2018 Cilt: 47 Sayı: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved