In this study, the purpose was to find out
and conduct comparisons among expectations of the gifted and non-gifted student
parents’ from mathematics education. This study was designed as a descriptive
study and conducted by using a descriptive research design. During 2017-2018
academic year, a total of 293 parents (126 parents of the gifted students and
167 parents of the non-gifted students) participated in this study. The information
on the expectations of gifted student parents’ were collected from two
different SACs, whereas the data on the non-gifted student parents were
collected from two middle schools. The collected data were analyzed using the
SPSS 18.00 package program. The findings inducated that the expectations of gifted
and non-gifted students’ parents did not differ according to the type of parent
(i.e., mother, father, other). Morever, in comparison to the parents of the
non-gifted students, the parents of the gifted students did not expect much of
the “Authority and Rule-Oriented Teaching” in terms of mathematics education. When
comparing the expectations of parents' in general, there is no statistically
significant difference identified between parents' expectations from the “Conceptual
Understanding and Active Student.”
Expectations from mathematics education Parents Gifted students Non-Gifted students
Yapılan bu çalışmada velilerin önemi
doğrultusunda üstün yetenekli ve üstün yetenekli tanısı konulmamış öğrenci
velilerinin matematik eğitiminden beklentileri ortaya çıkarılarak
karşılaştırılmaya çalışılmıştır. Araştırmada
genel tarama modellerinden betimsel araştırma modeli
kullanılmıştır. Araştırmaya
2017-2018 eğitim öğretim yılında 126’sı üstün yetenekli öğrencilerin, 167’si
üstün yetenekli tanısı konulmamış öğrencilerin velisi olmak üzere toplam 293
veli katılmıştır. Üstün yetenekli öğrenci velilerine ilişkin veriler iki farklı
Bilim Sanat Merkezi’nden, üstün yetenekli tanısı konulmamış öğrenci velilerine
ilişkin veriler ise iki ortaokuldan toplanmıştır. Araştırmanın verileri SPSS
18.00 paket programı kullanılarak analiz edilmiştir. Bulgular incelendiğinde;
beklentilerin hem üstün yetenekli öğrenci velilerinde hem de diğer velilerde
veli türüne (anne, baba, diğer) göre farklılık göstermediği bulunmuştur. Bir
diğer analizde ise üstün yetenekli öğrenci velilerinin diğer öğrenci
velilerinden daha düşük öğretmenin
otorite olduğu ve kural ağırlıklı bir öğretim beklentisine sahip olduğu
belirlenmiştir. Öğrenci velilerinin beklentileri genel
olarak karşılaştırıldığında velilerin kavramsal anlama ve öğrencinin aktif
olduğu öğretim beklentilerinde istatistiksel olarak anlamlı farklılığın olmadığı
görülmektedir.
Matematik eğitiminden beklentiler Veliler Üstün yetenekli öğrenciler Üstün yetenekli tanısı konulmamış öğrenciler
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 21 Nisan 2019 |
Gönderilme Tarihi | 12 Mart 2018 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 1 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved