Bu
çalışma, anasınıfına devam eden beş-altı yaş grubu çocukların oyunlarının
içeriğinin betimsel olarak incelenmesi amacıyla yürütülmüştür. Bu amaç
doğrultusunda, çocukların kaç kişilik oyunlar oynadıkları, oyunlarında hangi
materyalleri kullandıkları, ne tür rolleri üstlendikleri, yaşadıkları sorunlar
ile sosyal ve bilişsel açıdan ne tür oyunlar oynadıkları araştırılmıştır. Nitel
araştırma yöntemlerinden durum çalışması desenindeki bu çalışma, 20’si kız ve
20’si erkek olmak üzere anasınıfına devam eden toplamda 40 çocuk üzerinde
yürütülmüştür. Çalışma verileri, yapılandırılmamış gözlem yoluyla toplanmış ve
verilerin analizinde, betimsel analize başvurulmuştur. Çalışma sonucunda; kız
ve erkek çocukların yaygın bir şekilde kullandığı öğrenme merkezlerinin dramatik
oyun ve blok merkezi olduğu ve ayrıca kız çocuklarında mutfak malzemeleri ile
bebeklerin, erkek çocuklarında ise arabalar ile topların oyunlarda en fazla
kullanılan malzemeler olduğu görülmüştür. Dramatik oyunlarda kız çocuklarında
anne-baba ile çocuk rollerinin ve erkek çocuklarında şoför ile polis rollerinin
öne çıktığı dikkat çekmiştir. Kız çocukların oyunlarında kısmen daha fazla
olmakla birlikte, kız ve erkek çocukların oyunlarında oyuncak paylaşmama, rolü paylaşmama,
oyun seçememe, oyunu bitirememe gibi sorunların yaşandığı gözlenmiştir.
Oyunlarda yaşanan sorunların kızlarda %30-% 35 oranında ve erkeklerde % 20-% 25
oranında olduğu saptanmıştır. Kız ve erkek çocukların ağırlıklı olarak grup
oyunları ile dramatik oyunları ve ardından da yapı-inşa oyunlarını oynadıkları
sonucuna ulaşılmıştır. Çocukların eşitlikçi bir yaklaşımla çeşitlendirilmiş
oyun deneyimlerini içeren oyun süreçleri ile buluşturulması konusunda ilgili
kişi ve kurumların bilgi ve deneyim sahibi olması gerektiği ortaya çıkmıştır.
Okul öncesi eğitim Bilişsel oyun Sosyal oyun Oyun içeriği Sosyal oyun
The
study was carried out for the purpose of making descriptively review over play
contents of children aged five-six attending kindergarten. In line with this purpose,
children’s plays were examined in terms of the number of the persons in the
play, the materials that they used in their play, the types of roles they took,
the problems that they faced and the kinds of play in cognitive and social
terms. This study, based on the case study design from qualitative research
methods, was conducted with 20 girls and 20 boys, and thus 40 kindergarten children
in total. Data was
collected through unstructured observation and descriptive analysis was used to
analyze the data. As a
result of the study, it was observed that the learning centers widely used by
girls and boys were the center of dramatic play and block center, and also the
most preferred toys were kitchen materials and baby dolls for girls while the
most preferred toys were cars and balls for boys. In dramatic plays, it was
noted that the mother-child roles in girls’ and drivers-police roles in boys’
were mostly chosen. Although it was seen partially more in girls’ play, it has
been observed that problems such as not to share toys, not sharing roles, not
choosing a play, and not ending play were experienced in boys’ and girls’
plays. It was stated that the problems experienced in the plays were 30% -35% among
girls and 20% -25% among boys. It has been concluded that girls and boys play
mostly group plays and dramatic plays, and then constructin-building plays. It
has emerged that relevant people and institutions should have the knowledge and
experience in bringing children together with play processes including
diversified play experiences with an egalitarian approach.
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 30 Ekim 2019 |
Gönderilme Tarihi | 19 Mayıs 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2019 Cilt: 48 Sayı: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved