Fen Bilgisi Öğretmen Adaylarının Astronominin Bazı Temel Kavramları Hakkındaki Düşünceleri
Yıl 2020,
Cilt: 49 Sayı: 2, 1025 - 1060, 28.10.2020
Ebru Ezberci Çevik
,
Hafife Bozdemir
Sevcan Candan Helvacı
,
Mehmet Altan Kurnaz
Öz
Bu çalışmanın amacı, Teknoloji Destekli Öğretim (TEDÖ) uygulamalarıyla öğrenim gören fen bilgisi öğretmen adaylarının astronominin bazı temel kavramları hakkındaki öğretim uygulamaları öncesi ve sonrası algılamalarını ortaya çıkarmaktır. Araştırma durum çalışması temelinde desenlenmiştir. Çalışma grubu, 2015-2016 öğretim yılı içerisinde Batı Karadeniz bölgesindeki bir üniversitenin Eğitim Fakültesi Fen Bilgisi Eğitimi programında öğrenim görmekte olan son sınıf toplam beş öğretmen adayından oluşmaktadır. Öğretmen adaylarıyla yarı yapılandırılmış görüşmeler gerçekleştirilmiş ve elde edilen verilerin değerlendirilmesinde içerik analizinden yararlanılmıştır. Sonuçta, TEDÖ uygulamaları sonrasında öğretmen adaylarında belirgin farklılıklar olduğu ve verilen sorulara daha açıklayıcı ve bilimsel yanıtlar verdikleri görülmüştür. Teknoloji, öğretmen adaylarının temel astronomi kavramları hakkında sahip oldukları alternatif fikirlerin sayısını azaltmada etkili bir yöntem olmuştur. Bu bağlamda, astronomi dersi kapsamında öğrenme ortamlarının TEDÖ uygulamaları temelinde yapılandırılması önerilmektedir.
Kaynakça
- Akoglu, A. (2014). Gök atlası. TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları. Ankara: Salmat Basım Yayıncılık.
- Aktamis H., & Arici, V. A. (2013). Sanal gerçeklik programlarının astronomi konularının öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 58-70.
- Baloglu Ugurlu, N. (2005). İlköğretim 6.sınıf öğrencilerinin dünya ve evren konusu ile ilgili kavram Yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-249.
- Baleisis, A., Dokter, E., & Magee, M. 2007. Programming the universe: stellarium scripting as an inquiry tool in introductory college astronomy. American Astronomical Society, 39, 737-741.
- Bektasli, B. (2013). The development of astronomy concept test for determining preservice science teachers’ misconceptions about astronomy. Education and Science, 38(168), 362-372.
- Bisard, W. J., Aron, R. H., Francek, M. A., & Nelson, B. D. (1994). Assessing selected physical science and earth science misconceptions of middle school through university preservice teachers: Breaking the science'misconception cycle. Journal of College Science Teaching, 24(1), 38-42.
- Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active learning: creating excitement in the classroom. Washington, DC: The George Washington University (ERIC Clearinghouse on Higher Education).
- Bostan, A. (2008). Farklı yaş grububulbul öğrencilerinin astronominin bazı temel kavramlarına ilişkin düşünceleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Calik, T., & Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.
- Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 349-363.
- Furness T.A., Winn W., & Yu R. (1997). The impact of three dimensional immersive virtual environments on modern pedagogy: global change, VR and learning. Retrieved August 30, 2020 from http://vcell.ndsu.nodak.edu/~ganesh/seminar/1997_The%20Impact%20of%20Three%20Dimensional%20Immersive%20Virtual%20Environments%20on%20Modern%20Pedagogy.htm
- Gurbuz, F. (2016). Physics education: effect of micro-teaching method supported by educational technologies on pre-service science teachers’ misconceptions on basic astronomy subjects. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 27-41.
- Isman, A., Baytekin, C., Balkan, F., Horzum, B., & Kiyici, M. (2002). Fen bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 41-47.
- Kurnaz, M.A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 251-264.
- Kucukozer, H. (2008). The effects of 3D computer modelling on conceptual change about seasons and phases of the moon. Physics Education, 43(6), 632-636.
- Kucukozer, H., Korkusuz, M. E., Kucukozer, H. A., & Yurumezoglu, K. (2009). The effect of 3D computer modeling and observation-based instruction on the conceptual change regarding basic concepts of astronomy in elementary school students. Astronomy Education Review, 8(1), 010104.
- Ministry of National Education (2013). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Retrieved March 13, 2015, from http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151
- Ogan-Bekiroglu, F. (2007). Effects of model-based teaching on preservice physics teachers’ conceptions of the Moon, Moon phases, and other lunar phenomena. International Journal of Science Education, 29(5), 555-593.
- Okulu, H. Z. (2012). Geliştirilen astronomi etkinliklerinin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının astronomi bilgi ve tutum düzeylerine etkisi: Muğla örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
- Saban, A., & Celik, İ., (2018). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının eğitsel mobil uygulamalara yönelik algıları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(1), 14-26.
- Tascan, M., & Unal, İ. (2013). Temel astronomi bilgileri açsından fen bilgisi öğretmenlerinin ve fen bilgisi öğretmen adaylarının karşılaştırılması, International Symposium on Change and New Trends in Education, 3, 22-28.
- Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts—seasonal changes—at a time of reform in science education. Journal of Research in Science Teaching, 43(9), 879-906.
- Trundle, K. C., Atwood, R. K., & Christopher, J. E. (2002). Preservice elementary teachers' conceptions of moon phases before and after instruction. Journal of research in science teaching, 39(7), 633-658.
- Trundle, K. C., Atwood, R. K., & Christopher, J. E. (2007). A longitudinal study of conceptual change: Preservice elementary teachers' conceptions of moon phases. Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 303-326.
- Trundle, K. C., Troland, T. H., & Pritchard, T. G. (2008). Representations of the moon in children’s literature: An analysis of written and visual text. Journal of Elementary Science Education, 20(1), 17-28.
- Turnuklu, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
- Unsal, Y., Gunes, B., & Ergin, İ., 2001. Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeyinin tespitine yönelik bir çalışma, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
- Yildirim, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yilmaz, A. (2011). 2001-2010 yılları arasında gerçekleştirilen OKS ve SBS ile PISA uygulamasının karşılaştırılması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 134, 80-86.
The Opinions of Prospective Science Teachers about Some Basic Astronomy Concepts
Yıl 2020,
Cilt: 49 Sayı: 2, 1025 - 1060, 28.10.2020
Ebru Ezberci Çevik
,
Hafife Bozdemir
Sevcan Candan Helvacı
,
Mehmet Altan Kurnaz
Öz
The purpose of this study is to reveal prospective science teachers' opinions about some basic astronomy concepts before and after they participated in an instruction process about these concepts using a Technology Aided Instruction (TAI) in their courses. The working group consists a total of five science teaching program prospective teachers who were studying in the senior class of a university in the Western Black Sea region in the fall semester of 2015-2016 academic year. The study was designed on the basis of case study. These five teachers were then interviewed and the data was analyzed by means of content analysis. As a result, it was concluded that there were significant differences among prospective teachers and they gave more explanatory and scientifically acceptable responses to the interview questions after the TAI instruction practices ended. The technology was an effective means of reducing the number of alternative ideas the prospective teachers held about basic astronomy concepts. In view of the findings of the study, it is suggested that astronomy classes should involve the TAI practices.
Kaynakça
- Akoglu, A. (2014). Gök atlası. TÜBİTAK Popüler Bilim Kitapları. Ankara: Salmat Basım Yayıncılık.
- Aktamis H., & Arici, V. A. (2013). Sanal gerçeklik programlarının astronomi konularının öğretiminde kullanılmasının akademik başarı ve kalıcılığına etkisi. Mersin Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 9(2), 58-70.
- Baloglu Ugurlu, N. (2005). İlköğretim 6.sınıf öğrencilerinin dünya ve evren konusu ile ilgili kavram Yanılgıları. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 25(1), 229-249.
- Baleisis, A., Dokter, E., & Magee, M. 2007. Programming the universe: stellarium scripting as an inquiry tool in introductory college astronomy. American Astronomical Society, 39, 737-741.
- Bektasli, B. (2013). The development of astronomy concept test for determining preservice science teachers’ misconceptions about astronomy. Education and Science, 38(168), 362-372.
- Bisard, W. J., Aron, R. H., Francek, M. A., & Nelson, B. D. (1994). Assessing selected physical science and earth science misconceptions of middle school through university preservice teachers: Breaking the science'misconception cycle. Journal of College Science Teaching, 24(1), 38-42.
- Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active learning: creating excitement in the classroom. Washington, DC: The George Washington University (ERIC Clearinghouse on Higher Education).
- Bostan, A. (2008). Farklı yaş grububulbul öğrencilerinin astronominin bazı temel kavramlarına ilişkin düşünceleri. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Balıkesir Üniversitesi, Fen Bilimleri Enstitüsü, Balıkesir.
- Calik, T., & Sezgin, F. (2005). Küreselleşme, bilgi toplumu ve eğitim. Kastamonu Eğitim Dergisi, 13(1), 55-66.
- Can, N. (2006). Öğretmen liderliğinin geliştirilmesinde müdürün rol ve stratejileri. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 21, 349-363.
- Furness T.A., Winn W., & Yu R. (1997). The impact of three dimensional immersive virtual environments on modern pedagogy: global change, VR and learning. Retrieved August 30, 2020 from http://vcell.ndsu.nodak.edu/~ganesh/seminar/1997_The%20Impact%20of%20Three%20Dimensional%20Immersive%20Virtual%20Environments%20on%20Modern%20Pedagogy.htm
- Gurbuz, F. (2016). Physics education: effect of micro-teaching method supported by educational technologies on pre-service science teachers’ misconceptions on basic astronomy subjects. Journal of Education and Training Studies, 4(2), 27-41.
- Isman, A., Baytekin, C., Balkan, F., Horzum, B., & Kiyici, M. (2002). Fen bilgisi eğitimi ve yapısalcı yaklaşım. The Turkish Online Journal of Educational Technology, 1(1), 41-47.
- Kurnaz, M.A. (2012). Yıldız, kuyruklu yıldız ve takımyıldız kavramlarıyla ilgili öğrenci algılamalarının belirlenmesi. AİBÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 12(1), 251-264.
- Kucukozer, H. (2008). The effects of 3D computer modelling on conceptual change about seasons and phases of the moon. Physics Education, 43(6), 632-636.
- Kucukozer, H., Korkusuz, M. E., Kucukozer, H. A., & Yurumezoglu, K. (2009). The effect of 3D computer modeling and observation-based instruction on the conceptual change regarding basic concepts of astronomy in elementary school students. Astronomy Education Review, 8(1), 010104.
- Ministry of National Education (2013). İlköğretim Fen Bilimleri Dersi (3, 4, 5, 6, 7 ve 8. Sınıflar) Öğretim Programı. Retrieved March 13, 2015, from http://ttkb.meb.gov.tr/www/guncellenen-ogretim-programlari/icerik/151
- Ogan-Bekiroglu, F. (2007). Effects of model-based teaching on preservice physics teachers’ conceptions of the Moon, Moon phases, and other lunar phenomena. International Journal of Science Education, 29(5), 555-593.
- Okulu, H. Z. (2012). Geliştirilen astronomi etkinliklerinin fen ve teknoloji öğretmen adaylarının astronomi bilgi ve tutum düzeylerine etkisi: Muğla örneği. Yayınlanmamış yüksek lisans tezi, Muğla Sıtkı Koçman Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Muğla.
- Saban, A., & Celik, İ., (2018). Bilgisayar ve öğretim teknolojileri öğretmen adaylarının eğitsel mobil uygulamalara yönelik algıları. Eğitim Kuram ve Uygulama Araştırmaları Dergisi, 4(1), 14-26.
- Tascan, M., & Unal, İ. (2013). Temel astronomi bilgileri açsından fen bilgisi öğretmenlerinin ve fen bilgisi öğretmen adaylarının karşılaştırılması, International Symposium on Change and New Trends in Education, 3, 22-28.
- Trumper, R. (2006). Teaching future teachers basic astronomy concepts—seasonal changes—at a time of reform in science education. Journal of Research in Science Teaching, 43(9), 879-906.
- Trundle, K. C., Atwood, R. K., & Christopher, J. E. (2002). Preservice elementary teachers' conceptions of moon phases before and after instruction. Journal of research in science teaching, 39(7), 633-658.
- Trundle, K. C., Atwood, R. K., & Christopher, J. E. (2007). A longitudinal study of conceptual change: Preservice elementary teachers' conceptions of moon phases. Journal of Research in Science Teaching, 44(2), 303-326.
- Trundle, K. C., Troland, T. H., & Pritchard, T. G. (2008). Representations of the moon in children’s literature: An analysis of written and visual text. Journal of Elementary Science Education, 20(1), 17-28.
- Turnuklu, A. (2000). Eğitimbilim araştırmalarında etkin olarak kullanılabilecek nitel bir araştırma tekniği: Görüşme. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi Dergisi, 6(4), 543-559.
- Unsal, Y., Gunes, B., & Ergin, İ., 2001. Yükseköğretim öğrencilerinin temel astronomi konularındaki bilgi düzeyinin tespitine yönelik bir çalışma, Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 21(3), 47-60.
- Yildirim, A., & Şimşek, H. (2011). Sosyal Bilimlerde Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık
- Yilmaz, A. (2011). 2001-2010 yılları arasında gerçekleştirilen OKS ve SBS ile PISA uygulamasının karşılaştırılması. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim, 134, 80-86.