This study aimed to identify the importance of functional skills among students with intellectual disabilities as perceived by their special education teachers according to the teachers’ experience, academic qualification, and gender. One hundred teachers (28 males and 72 females) working in special education centers in Jordan participated in the study. To achieve the objectives of this study, the researchers developed a Functional Skills Questionnaire (FSQ) that contains 95 items covered twelve categories of functional skills to explore the importance of these skills as perceived by teachers. The findings showed a high degree of functional skills’ importance for the total score and across all of the scale dimension. The findings also presented that there were no significant differences attributed to years of experience and gender variables, while there was a significant difference attributed to the academic qualification variable in favor of the master’s degree holders.
Functional Skills Intellectual Disability Special Education Teachers Jordan
Bu çalışma, zihinsel engelli öğrencilerin deneyim, akademik yeterlilik ve cinsiyet değişkenlerine göre öğretmenleri tarafından algılanan işlevsel becerilerinin önemini belirlemeyi amaçlamaktadır. Araştırmaya Ürdün'deki özel eğitim merkezlerinde çalışan yüz erkek ve kadın öğretmen katıldı. Araştırmacılar, bu çalışmanın amaçlarına ulaşmak için öğretmenler tarafından algılanan işlevsel becerilerin önemini keşfetmek için bir ölçek geliştirdiler. Bulgular, toplam puan ve tüm ölçek boyutu için yüksek derecede işlevsel becerilerin önemini (M = 3.484) göstermiştir. Bulgular ayrıca, yüksek lisans derecesi sahipleri lehine akademik yeterlilik değişkenine atfedilen anlamlı bir farklılık varken, deneyim yılı ve cinsiyet değişkenlerine atfedilen anlamlı bir farklılık olmadığını da göstermiştir.
İşlevsel Beceriler Zihinsel Engellilik Özel Eğitim Öğretmenleri Ürdün
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Eğitim Üzerine Çalışmalar |
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 28 Ekim 2020 |
Gönderilme Tarihi | 29 Haziran 2019 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2020 Cilt: 49 Sayı: 2 |
Copyright © 2011
Cukurova University Faculty of Education
All rights reserved