Bu çalışma, erken dönem İslâm düşünce tarihinde Sünnet kavramının, Hz. Peygamber’in pratiklerini ifade eden normatif bir çerçeveden, siyasî ve itikadî tartışmalar neticesinde Ehl-i Sünnet adıyla anılan kolektif bir mezhebî kimliğe dönüşüm sürecini tarihsel ve kavramsal bir perspektifle analiz etmektedir. Araştırma, Hicrî ilk üç asırda Emevî ve erken Abbâsî siyasetinde sünnetin meşruiyet aracı olarak nasıl araçsallaştırıldığını, bid’at ve cemaat kavramlarıyla eklemlenerek ideolojik bir söylem ürettiğini ve bu söylemin hadis musannefâtı üzerinden kurumsallaşma mekanizmalarını analiz etmektedir. Çalışmanın önemi, dinî bir kavramın siyasî, sosyal ve teolojik baskılar yoluyla toplumsal aidiyet belirleyen bir üst kimliğe evrilmesini ortaya koyarak İslam düşüncesinde kavramların tarihsel dönüşüm kapasitesine ışık tutmasıdır. Bu makalenin temel amacı, sünnetin bir kimlik inşasına dönüşmesinde siyasî otoritenin, ulemanın ve toplumsal muhalefetin rollerini somut verilerle ortaya koymak; Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat terkibinin ortaya çıkışına zemin hazırlayan tarihsel-entelektüel arka planı aydınlatmak ve siyasî-ilmî dinamikleri çok katmanlı bir perspektifle irdelemektir. Bu hedefe ulaşmak için nitel araştırma yöntemleri kapsamında tarihsel-kavramsal analiz benimsenmiş; erken dönem hadis koleksiyonları, fırak ve kelâm literatürü ile modern akademik araştırmalar mukayeseli olarak incelenmiştir. Araştırma sonucunda ulaşılan temel bulgulardan ilki Sünnet kavramının, Muâviye döneminde siyasî muhalefetin “bid’at” ile itham edilerek tecrit edilmesi ve merkezî otoriteye itaati/cemâat olmayı teşvik etme retoriğinin merkezine yerleşmesidir. İkinci olarak Ömer b. Abdülazîz’in hadisleri devlet eliyle tedvin etme projesinin sünnetin resmî bir referans kaynağı olarak kurumsallaşmasında kritik bir eşik olmasıdır. Üçüncü olarak Abbâsîler dönemindeki Mihne tecrübesinin, Ahmed b. Hanbel’in şahsında somutlaşan bir direnişle, sünneti savunmayı itikadî bir duruşun ve kimliğin temeli hâline getirmesidir. Son olarak hicrî üçüncü asırda ehl-i hadisin kendilerini cemâat ile özdeşleştirmesi neticesinde Ehl-i Sünnet ve’l-Cemaat adı altında sistematik bir doktrin ve aidiyet çerçevesinin teşekkül etmesidir. Sonuç olarak, sünnetin anlam haritası, sadece teolojik bir zorunluluktan değil, aynı zamanda siyasî meşruiyet mücadelesi ve kimlik inşası süreçlerinin bir ürünü olarak şekillenmiştir. Bu açıdan çalışma, dinî kavramların iktidar söylemleriyle yeniden şekillenmesine dair disiplinlerarası bir model sunması açısından metodolojik bir katkı sağlamaktadır.
This study examines the evolution of the concept of Sunna in the early history of Islamic thought, tracing its transformation from a normative framework representing the practices of the Prophet Ḥażrat Muḥammad to a collective sectarian identity known as Ahl al-Sunna. This transformation is analyzed from a historical and conceptual perspective, considering the impact of political and doctrinal debates. This research explores how the Sunna was utilized as a tool of legitimacy in Umayyad and early ʿAbbāsid politics during the first three centuries of the Hijri calendar, how it generated an ideological discourse through its association with the concepts of bid’a and jamāʿa, and how this discourse became institutionalized through the hadith muṣannafāt. The significance of this study lies in its illumination of the capacity for historical transformation within Islamic thought, demonstrating how a religious concept evolved into a superordinate identity that defined social belonging under political, social, and theological pressure. The primary objective of this article is to elucidate the roles of political authority, the ulema, and social opposition in the transformation of the Sunna into an identity-building force, using concrete data. It aims to shed light on the historical and intellectual background that facilitated the emergence of the Ahl al-Sunna wa al-Jamāʿa composition and examine the political-scientific dynamics from a multi-layered perspective. To achieve this goal, a historical-conceptual analysis was employed within the framework of qualitative research methods, and early hadith collections, firaq, and kalam literature, and modern academic studies were examined comparatively. The primary findings of this research indicate that during the Muʿāwiya period, the concept of Sunna became pivotal in the rhetoric used to isolate political opposition by labeling it as bid’a and promoting obedience to the central authority or community. Second, ‘Umar b. Abd al-’Abd al-’Aziz’s initiative to compile hadiths through state-sponsored efforts represented a significant milestone in the institutionalization of the Sunna as an official reference source. Thirdly, the experience of the Mihna during the ʿAbbāsid period, particularly as embodied by Aḥmad b. Ḥanbal, established the defense of the Sunna as the foundation of a doctrinal stance and identity. Finally, in the third century AH, the ahl al-ḥadīth identified themselves with the jamāʿa, leading to the development of a systematic doctrine and framework of belonging under the designation Ahl al-Sunna wa al-Jamāʿa. In conclusion, the semantic framework of the Sunna was influenced not only by theological imperatives but also by the dynamics of political legitimacy struggles and identity formation. From this perspective, this study offers a methodological contribution by presenting an interdisciplinary model that elucidates how religious concepts are transformed through discourses of power.
Hadith Sunna Ahl al-Sunna Ahl al-Sunna wa al-Jamāʿa Politics
| Birincil Dil | İngilizce |
|---|---|
| Konular | Hadis |
| Bölüm | Araştırma Makalesi |
| Yazarlar | |
| Gönderilme Tarihi | 16 Temmuz 2025 |
| Kabul Tarihi | 11 Aralık 2025 |
| Yayımlanma Tarihi | 15 Aralık 2025 |
| Yayımlandığı Sayı | Yıl 2025 Cilt: 29 Sayı: 3 |
Cumhuriyet İlahiyat Dergisi Creative Commons Atıf-GayriTicari 4.0 Uluslararası Lisansı (CC BY NC) ile lisanslanmıştır.