Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu

Yıl 2010, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 40, 01.03.2010

Öz

Kültürel miras, bir şekilde asırlar öncesinden sonraki nesillerle intikal eder. Bir kısım fenomenler bu naklediliş esnasında bazı değişiklikler veya kültürel evrim yaşayabilir. İslâm dininin gelenkleri arasında yer alan, hastalıklardan korunma veya hasta tedavilerinde uygulanan mânevi yöntemlerden birisi olarak, sözlü ve yazılı örneklerine rastladığımız “rukye” de sayılabilir. Rukyenin tarihçesinin, İslâm’dan çok öncesine hatta Araplardan da öncesine dayandığını söyleyebiliriz. Ancak İslâm öncesindeki çok çeşitli uygulamalar Hz. Peygamber tarafından yasaklanırken sadece adının devam ettiğini görmekteyiz.

Kaynakça

  • AHMED B. HANBEL, Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed (241), Müsned, Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1991, I- X.
  • ATMACA, Veli, Tarih Boyunca İnanç ve Tıp, Ankara 2009.
  • BUHÂRÎ, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmâ’îl (256), el-Câmi’u’s- Sahîh, Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1991, I- VIII.
  • CÜBRÂN MES’ÛD, er- Râid, Beyrut, 1978, I- II.
  • EBÛ DAVUD, Süleymân b. Eş’as es- Sicistânî (275), Sünen, Kahire, 1988, I- IV.
  • HÂKİM, Ebû Abdullah Muhammed b. Abdullah en- Nîsâbûrî (405), el-Müstedrek ale’sSahîhayn, Beyrut, 1998, I- V.
  • HALÎL B. AHMED, (175), Kitâbu’l- A’yn, yrz., trz., I- VIII. HEYSEMÎ, Ebû’l- Hasan Ali b. Ebî Bekr, Mecme’u’z- Zevâid ve Menbeu’l- Fevâid, Kâhire 1987, I- X.
  • İBN ESÎR, Ebû’s- Se’âdât Mübârek b. Muhammed (606), Câmi’u’l- Usûl fî Ehâdîsi’r-Resûl, Mektebetü Hulvân, yrz., 1971, I- XII.
  • İBN MÂCE, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezîd (273), Sünen, Beyrut, 1987, I- II.
  • İBN MANZÛR, Ebû’l- Fazl Cemâluddin b. Muhammed, Lisânu’l- Arab, Beyrut, 1999, I-XVIII.
  • İBN SÎDE, Ali b. İsmâil (458), el- Muhkem ve’l- Muhîtu’l- A’zam, Riyâd, 1958, I- VII.
  • MA’LÛF, Luveys, Müncid, Beyrut, 1973.
  • MÜSLİM, Ebû Hüseyin Müslim b. Haccâc el- Kuşeyrî (261), Sahîh, Târihu’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut, trz., I- V.
  • MÜTERCİM ÂSIM, Kâmus, Cemal Efendi Matbaası, İstanbul, 1305.
  • MÜTTAKÎ EL- HİNDÎ, Kenzu’l-‘Ummâl fî Süneni’l-Akvâl ve’l-Ef’âl, Beyrut, 1989, elMevsû’âtu’ş- Şâmile, 1. 41.
  • NESÂÎ, Ebû Abdurrahman Ahmed b. Şu’ayb (309), Sünen, Beyrut, 1988, I- VIII.
  • TİRMİZÎ, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ (279), Sünen, Dâru’l- Fikr, Beyrut, trz., I- V.
  • ZEBÎDÎ, Muhammed Murtazâ, Tâcu’l- Arûs min Cevâhiri’l- Kâmus, Kuveyt, 1965.

Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu

Yıl 2010, Cilt: 10 Sayı: 1, 1 - 40, 01.03.2010

Öz

Kültürel miras, bir şekilde asırlar öncesinden sonraki nesillerle intikal eder. Bir kısım fenomenler bu naklediliş esnasında bazı değişiklikler veya kültürel evrim yaşayabilir. İslâm dininin gelenkleri arasında yer alan, hastalıklardan korunma veya hasta tedavilerinde uygulanan mânevi yöntemlerden birisi olarak, sözlü ve yazılı örneklerine rastladığımız “rukye” de sayılabilir. Rukyenin tarihçesinin, İslâm’dan çok öncesine hatta Araplardan da öncesine dayandığını söyleyebiliriz. Ancak İslâm öncesindeki çok çeşitli uygulamalar Hz. Peygamber tarafından yasaklanırken sadece adının devam ettiğini görmekteyiz.

Kaynakça

  • AHMED B. HANBEL, Ebû Abdullah Ahmed b. Muhammed (241), Müsned, Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1991, I- X.
  • ATMACA, Veli, Tarih Boyunca İnanç ve Tıp, Ankara 2009.
  • BUHÂRÎ, Ebû Abdullah Muhammed b. İsmâ’îl (256), el-Câmi’u’s- Sahîh, Dâru’l-Fikr, Beyrut, 1991, I- VIII.
  • CÜBRÂN MES’ÛD, er- Râid, Beyrut, 1978, I- II.
  • EBÛ DAVUD, Süleymân b. Eş’as es- Sicistânî (275), Sünen, Kahire, 1988, I- IV.
  • HÂKİM, Ebû Abdullah Muhammed b. Abdullah en- Nîsâbûrî (405), el-Müstedrek ale’sSahîhayn, Beyrut, 1998, I- V.
  • HALÎL B. AHMED, (175), Kitâbu’l- A’yn, yrz., trz., I- VIII. HEYSEMÎ, Ebû’l- Hasan Ali b. Ebî Bekr, Mecme’u’z- Zevâid ve Menbeu’l- Fevâid, Kâhire 1987, I- X.
  • İBN ESÎR, Ebû’s- Se’âdât Mübârek b. Muhammed (606), Câmi’u’l- Usûl fî Ehâdîsi’r-Resûl, Mektebetü Hulvân, yrz., 1971, I- XII.
  • İBN MÂCE, Ebû Abdullah Muhammed b. Yezîd (273), Sünen, Beyrut, 1987, I- II.
  • İBN MANZÛR, Ebû’l- Fazl Cemâluddin b. Muhammed, Lisânu’l- Arab, Beyrut, 1999, I-XVIII.
  • İBN SÎDE, Ali b. İsmâil (458), el- Muhkem ve’l- Muhîtu’l- A’zam, Riyâd, 1958, I- VII.
  • MA’LÛF, Luveys, Müncid, Beyrut, 1973.
  • MÜSLİM, Ebû Hüseyin Müslim b. Haccâc el- Kuşeyrî (261), Sahîh, Târihu’t-Türâsi’l-Arabî, Beyrut, trz., I- V.
  • MÜTERCİM ÂSIM, Kâmus, Cemal Efendi Matbaası, İstanbul, 1305.
  • MÜTTAKÎ EL- HİNDÎ, Kenzu’l-‘Ummâl fî Süneni’l-Akvâl ve’l-Ef’âl, Beyrut, 1989, elMevsû’âtu’ş- Şâmile, 1. 41.
  • NESÂÎ, Ebû Abdurrahman Ahmed b. Şu’ayb (309), Sünen, Beyrut, 1988, I- VIII.
  • TİRMİZÎ, Ebû Îsâ Muhammed b. Îsâ (279), Sünen, Dâru’l- Fikr, Beyrut, trz., I- V.
  • ZEBÎDÎ, Muhammed Murtazâ, Tâcu’l- Arûs min Cevâhiri’l- Kâmus, Kuveyt, 1965.
Toplam 18 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Veli Atmaca

Yayımlanma Tarihi 1 Mart 2010
Gönderilme Tarihi 29 Kasım 2015
Yayımlandığı Sayı Yıl 2010 Cilt: 10 Sayı: 1

Kaynak Göster

APA Atmaca, V. (2010). Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 10(1), 1-40.
AMA Atmaca V. Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Mart 2010;10(1):1-40.
Chicago Atmaca, Veli. “Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 10, sy. 1 (Mart 2010): 1-40.
EndNote Atmaca V (01 Mart 2010) Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 10 1 1–40.
IEEE V. Atmaca, “Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 10, sy. 1, ss. 1–40, 2010.
ISNAD Atmaca, Veli. “Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 10/1 (Mart 2010), 1-40.
JAMA Atmaca V. Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2010;10:1–40.
MLA Atmaca, Veli. “Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 10, sy. 1, 2010, ss. 1-40.
Vancouver Atmaca V. Hadisler Çerçevesinde Cahiliyyede Majik Tedavi Geleneği’nin Kavramsal Boyutu. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2010;10(1):1-40.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.