Kâşifülğıtâ, Muhammed Hüseyin, Aslu’s-Şîa ve Usûluhâ, Kum 1415.
Kummî, Ebü’l-Hasen Ali b. İbrahim, Tefsîru’l-Kummî, Beyrut 1991.
Kummî, Muhammed b. Hasen Saffâr, Besâiru’d-Derecât, Kum 1404.
Kurtubî, Ebû Abdillah, el-Câmi̔ li Ahkâmi’l-Kur’ân, Beyrut 1988.
Küleynî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Ya’kûb, el-Kâfî fî İlmi’d-Dîn, Tahran 1365hş.
Madelung, Wilferd, “Aspects of Isma‘ili Theology: The Prophetic Chain and God Beyond Being”, [Isma’ili Contributions to Islamic Culture içinde], ed. Seyyed Hossein Nasr, Imperial Iranian Academy of Philosophy, Tahran 1977.
……………, “Shiism: Isma‘iliyah”, The Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, London-New York 1987.
Mayer, Toby, “Shahrastani on the Arcana of the Qur’an: A Preliminary Evaluation”, Journal of Qur’anic Studies, 7/2 (2005).
……………, Keys to the Arcana: Shahrastani’s Esoteric Commentary on the Qur’an, Oxford & New York: Oxford University Press, 2009.
Meclisî, Muhammed Bâkır, Bihâru’l-Envâr, Beyrut 1404/1984.
Öztürk, Mustafa, Kur’an ve Aşırı Yorum: Tefsirde Bâtınîlik ve Bâtınî Te’vil Geleneği, Ankara 2003.
……………, Tefsirde Ehl-i Sünnet&Şia Polemikleri, Ankara 2009.
……………, “Şiî-İmâmî Tefsir Kültürünün Genel Karakteristikleri”, Tarihten Günümüze Kur’an’a Yaklaşımlar, İstanbul 2010.
Shihadeh, Ayman, Review of Keys to The Arcana: Shahrastani’s Esoteric Commentary on the Qur’an, by Toby Mayer, Islam and Christian-Muslim Relations 21/2 (2010).
Steigerwald, Diane, “The Divine Word (Kalima) in Shahrastani’s Majlis”, Studies in Religion/Sciences Religieues, 25/3 (1996).
Suheybânî, Muhammed b. Nâsır b. Sâlih, Mencehü’ş-Şehristânî fî Kitâbihi’l-Milel ve’nNihal, Riyad: Dâru’l-Vatan, trs.
Sübkî, Tâcüddîn Abdülvehhâb, Tabakâtü’ş-Şâfi‘iyyeti’l-Kübrâ, nşr. M. Muhammed etTanâhî-A. Muhammed el-Hulv, Kahire 1964-1976.
Şehristânî, Ebü’l-Feth Muhammed b. Abdilkerîm, Nihâyetü’l-İkdâm fî İlmi’l-Kelâm, nşr. Alfred Guillaume, London: Oxford University Press, 1934.
……………, Musâra’atü’l-Felâsife, nşr. Süheyr Muhammed Muhtar, Kahire 1396/1976.
……………, Livre des religions et des sectes, çev. Daniel Gimaret-G. Monnot), Leuven 1986, [D. Gimaret’in yazısı].
……………, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut 1996.
……………, Mefâtîhu’l-Esrâr ve Mesâbîhu’l-Ebrâr, nşr. Muhammed Âzerşeb, Mîrâs-ı Mektûb, Tahran 2008.
Ebü’l-Feth Muhammed b. Ebi’l-Kâsım Abdülkerîm eş-Şehristânî (ö. 548/1153) İslam ilim ve kültür tarihinde daha ziyade el-Milel ve’n-Nihal adlı eseriyle tanınan bir şahsiyettir. Bunun yanında bilhassa kelamla ilgili Nihâyetü’l-İkdâm (Nihâyetü’l-Akdâm) adlı eserindeki Eş’arîliğe paralel görüş ve değerlendirmelerinden ötürü Sünnî bir âlim olarak kabul edilir. Ne var ki yakın geçmişte Muhammed Ali Âzerşeb tarafından neşredilen Mefâtîhu’l-Esrâr ve Mesâbîhu’l-Ebrâr adlı Kur’an tefsiri, Şehristânî’nin itikadî mezhep kimliğiyle ilgili bu genel kabulü en azından tartışmaya açacak bir içeriğe sahiptir. Bu durum ilk bakışta Şehristânî’nin farklı eserlerinde farklı bir yüzünü gösterdiğini düşündürmektedir. Nitekim öteden beri Şehristânî’nin itikâdî mezhep kimliği hakkında çeşitli görüş ve iddialar ileri sürülmüştür. Mefâtîhu’l-Esrâr temelinde kaleme alınan bu makale Şehristânî’nin en azından bu eserinde itikâdî açıdan hangi mezhebe yakın durduğu meselesini vuzuha kavuşturmayı hedeflemektedir.
Kâşifülğıtâ, Muhammed Hüseyin, Aslu’s-Şîa ve Usûluhâ, Kum 1415.
Kummî, Ebü’l-Hasen Ali b. İbrahim, Tefsîru’l-Kummî, Beyrut 1991.
Kummî, Muhammed b. Hasen Saffâr, Besâiru’d-Derecât, Kum 1404.
Kurtubî, Ebû Abdillah, el-Câmi̔ li Ahkâmi’l-Kur’ân, Beyrut 1988.
Küleynî, Ebû Ca’fer Muhammed b. Ya’kûb, el-Kâfî fî İlmi’d-Dîn, Tahran 1365hş.
Madelung, Wilferd, “Aspects of Isma‘ili Theology: The Prophetic Chain and God Beyond Being”, [Isma’ili Contributions to Islamic Culture içinde], ed. Seyyed Hossein Nasr, Imperial Iranian Academy of Philosophy, Tahran 1977.
……………, “Shiism: Isma‘iliyah”, The Encyclopedia of Religion, ed. Mircea Eliade, London-New York 1987.
Mayer, Toby, “Shahrastani on the Arcana of the Qur’an: A Preliminary Evaluation”, Journal of Qur’anic Studies, 7/2 (2005).
……………, Keys to the Arcana: Shahrastani’s Esoteric Commentary on the Qur’an, Oxford & New York: Oxford University Press, 2009.
Meclisî, Muhammed Bâkır, Bihâru’l-Envâr, Beyrut 1404/1984.
Öztürk, Mustafa, Kur’an ve Aşırı Yorum: Tefsirde Bâtınîlik ve Bâtınî Te’vil Geleneği, Ankara 2003.
……………, Tefsirde Ehl-i Sünnet&Şia Polemikleri, Ankara 2009.
……………, “Şiî-İmâmî Tefsir Kültürünün Genel Karakteristikleri”, Tarihten Günümüze Kur’an’a Yaklaşımlar, İstanbul 2010.
Shihadeh, Ayman, Review of Keys to The Arcana: Shahrastani’s Esoteric Commentary on the Qur’an, by Toby Mayer, Islam and Christian-Muslim Relations 21/2 (2010).
Steigerwald, Diane, “The Divine Word (Kalima) in Shahrastani’s Majlis”, Studies in Religion/Sciences Religieues, 25/3 (1996).
Suheybânî, Muhammed b. Nâsır b. Sâlih, Mencehü’ş-Şehristânî fî Kitâbihi’l-Milel ve’nNihal, Riyad: Dâru’l-Vatan, trs.
Sübkî, Tâcüddîn Abdülvehhâb, Tabakâtü’ş-Şâfi‘iyyeti’l-Kübrâ, nşr. M. Muhammed etTanâhî-A. Muhammed el-Hulv, Kahire 1964-1976.
Şehristânî, Ebü’l-Feth Muhammed b. Abdilkerîm, Nihâyetü’l-İkdâm fî İlmi’l-Kelâm, nşr. Alfred Guillaume, London: Oxford University Press, 1934.
……………, Musâra’atü’l-Felâsife, nşr. Süheyr Muhammed Muhtar, Kahire 1396/1976.
……………, Livre des religions et des sectes, çev. Daniel Gimaret-G. Monnot), Leuven 1986, [D. Gimaret’in yazısı].
……………, el-Milel ve’n-Nihal, Beyrut 1996.
……………, Mefâtîhu’l-Esrâr ve Mesâbîhu’l-Ebrâr, nşr. Muhammed Âzerşeb, Mîrâs-ı Mektûb, Tahran 2008.
Öztürk, M. (2012). Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 12(1), 1-41.
AMA
Öztürk M. Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Mart 2012;12(1):1-41.
Chicago
Öztürk, Mustafa. “Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth Eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 12, sy. 1 (Mart 2012): 1-41.
EndNote
Öztürk M (01 Mart 2012) Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 12 1 1–41.
IEEE
M. Öztürk, “Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 12, sy. 1, ss. 1–41, 2012.
ISNAD
Öztürk, Mustafa. “Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth Eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 12/1 (Mart 2012), 1-41.
JAMA
Öztürk M. Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2012;12:1–41.
MLA
Öztürk, Mustafa. “Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth Eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 12, sy. 1, 2012, ss. 1-41.
Vancouver
Öztürk M. Mefâtîhu’l-Esrâr Adlı Kur’an Tefsiri Bağlamında Ebü’l-Feth eş-Şehristânî’nin Mezhebî Kimliği Üzerine Bir İnceleme. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2012;12(1):1-41.