Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması

Yıl 2018, Cilt: 18 Sayı: 2, 718 - 744, 28.12.2018
https://doi.org/10.30627/cuilah.504960

Öz

Bu araştırmada Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
(DKAB) öğretmenlerinin DKAB derslerini din öğretimi modelleri çerçevesinde
nasıl konumlandırdıklarının tespit edilmesi ve bazı değişkenler açısından
incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma betimsel tarama ve karşılaştırmalı
ilişkisel tarama modellerinde tasarlanmıştır. Araştırmanın örneklemini, Malatya
ili merkez ilçelerinde 2017-2018 öğretim yılında görev yapan 187 Din Kültürü ve
Ahlak Bilgisi öğretmeni oluşturmuştur. Araştırmada veri toplama aracı olarak
araştırmacı tarafından geliştirilen 16 maddelik “Öğretmen DKAB Algı Ölçeği”
kullanılmıştır. Araştırma sonucunda Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi
öğretmenlerinin büyük çoğunluğunun DKAB derslerini dini öğrenme yaklaşımına
uygun bir ders olarak konumlandırdıkları tespit edilmiştir.

Kaynakça

  • Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi. Hasan ve Eylem Zengin v. Türkiye. 9 E k i m 2007. 1448/04. Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi. Mansur Yalçın ve diğerleri Türkiye. 16 Eylül 2014. 21163/11. Bazarkulov, Seyfullah. Değer Öğretimi ve Dinden Öğrenme. Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi, 2008. COUNCİL of Europe, Religious Diversitiy and Intercultural Education: A Reference Book For Schools Doğan, Recai. “Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi: Almanya Modeli”. Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi Uluslararası Sempozyum, (İstanbul 17-19 Kasım 2006), İstanbul, Dem Yayınları, 2007: 255-299. Ferrari, Alessandro. “Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi: İtalya Modeli”. Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi Uluslararası Sempozyum, (İstanbul 17-19 Kasım 2006), İstanbul, Dem Yayınları, 2007: 461-480. Grimmit, Michael. “Contemporary Pedagogies of Religious Education: What are they?”, Pedagogies of Religious Education, UK, McCrimmons, 2000: 24-52. Hull, John M. “Demokratik Çoğulcu Toplumlarda Din Eğitimi Üzerine Genel Değerlendirme”, Din Öğretiminde Yeni Yöntem Arayışları, Uluslar arası Sempozyum Bildiri ve Tartışmalar (İstanbul, 28-30 Mart 2001). Ankara, MEB Yayınları, 2003. 33-51. Işıkdoğan, Davut ve Korukcu, Adem. “İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programı ve Öğretmenlerin Programa Yönelik Görüşleri”. Dini Araştırmalar 11/32 (Eylül-Aralık 2008): 237-258. Jackson, Robert. “Avrupa’da Kurumlar ve Din Öğretimi-Öğreniminin Kamusal alandaki Genel Eğitime Katkısı”. Avrupa Birliği Sürecinde Dini Kurumlar ve Din Eğitimi Uluslararası Sempozyum. (İstanbul 17-19 Kasım 2006). İstanbul, Dem Yayınları, 2007:119-158. Jackson, Robert. “Devlet Okullarında Din Eğitimi ve Değerler Eğitimine Yorumcu Yaklaşımın Katkısı”, Değerler ve Eğitimi. İstanbul, 26-28-Kasım 2004. ed. Recep Kaymakcan vd. 467-488. İstanbul: Dem Yayınları, 2007. Jackson, Robert. Rethinking Religious Education and Plurality. London and Newyork: Routledge Falmer, 2004. Karasar, Niyazi. Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayınları, 1999. Kaymakcan, Recep. Gençlerin Dine Bakışı: Karşılaştırmalı Türkiye ve Avrupa Araştırması. İstanbul: Dem Yayınları, 2007. Kaymakcan, Recep. “Türkiye’de Din Eğitiminde Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık: Yeni Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Programı Bağlamında Bir Değerlendirme”. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri. 7:1, 2007:177-210. Kaymakcan, Recep. Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersleri Yeni Eğilimler: Çoğulculuk ve Yapılandırmacılık. İstanbul: Dem Yayınları, 2009. Kızılabdullah, Yıldız “Dini Öğrenme Modelinin” Çok Dinli /Çokkültürlü Toplumlardaki Tezahürleri. Pegem Eğitim ve Öğretim Dergisi, 5(5): 721-732. Kızılabdullah, Yıldız ve Yürük, Tuğrul. “Din Eğitimi Modelleri Çerçevesinde Türkiye’deki Din Eğitimi Üzerine Genel Bir Değerlendirme”. Dini Araştırmalar, 11/32, (Eylül-Aralık 2008): 107-129. Milli Eğitim Bakanlığı, Tebliğler Dergisi, 1990/2317. Milli Eğitim Bakanlığı. Ortaöğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Öğretim Programı. Ankara: MEB, 2018. Moulin, Daniel. “Religious Education in England After 9/11”. Religious Education. 107:2, 2012: 158-173. Okumuşlar, Muhittin. “Çokkültürlü Toplumlarda Din Hakkında ve Dinden Öğrenme Modeli”. Marife, 7/2, (Güz 2007): 251-264. OSCE, Toledo Guiding Principles on Teaching About Religions and Beliefs in Public Schools, Warsaw, 2007. OSCE (2007) http://www.osce.org/odihr/29154?download=true Tabachnick, Barbara. G. and Fidell, Linda S. Using Multivariate Statistics (sixth ed.). Boston: Pearson, 2013. Tavşancıl, Ezel. Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. Ankara: Nobel Yayıncılık, 2014. Tosun, Cemal. Din Eğitimi Bilimine Giriş. Ankara, Pegem A Yayıncılık, 2001. Yürük, Tuğrul. “Öğretmenlere Göre İlköğretim DKAB Dersi Öğretim Programının Eğitim Anlayışı (Adana Örneği), Dini Araştırmalar, 17/45, (Temmuz-Aralık 2014): 171-207. Yürük, Tuğrul. “Öğretmenlerin İlköğretim Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersi Öğretim Programının Din Anlayışına Yönelik Düşünceleri (Adana Örneği), Dini Araştırmalar, 18/46, (Ocak-Haziran 2015): 148- 170. Zengin, Mahmut. “Yeni İlköğretim DKAB Öğretim Programının Uygulamadaki Etkililiğinin Değerlendirilmesi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi, 12/22, 2010:121-160.
Toplam 1 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

İbrahim Aşlamacı

Yayımlanma Tarihi 28 Aralık 2018
Gönderilme Tarihi 28 Aralık 2018
Yayımlandığı Sayı Yıl 2018 Cilt: 18 Sayı: 2

Kaynak Göster

APA Aşlamacı, İ. (2018). Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), 18(2), 718-744. https://doi.org/10.30627/cuilah.504960
AMA Aşlamacı İ. Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). Aralık 2018;18(2):718-744. doi:10.30627/cuilah.504960
Chicago Aşlamacı, İbrahim. “Öğretmenlerine Göre Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 18, sy. 2 (Aralık 2018): 718-44. https://doi.org/10.30627/cuilah.504960.
EndNote Aşlamacı İ (01 Aralık 2018) Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 18 2 718–744.
IEEE İ. Aşlamacı, “Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması”, Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 18, sy. 2, ss. 718–744, 2018, doi: 10.30627/cuilah.504960.
ISNAD Aşlamacı, İbrahim. “Öğretmenlerine Göre Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD) 18/2 (Aralık 2018), 718-744. https://doi.org/10.30627/cuilah.504960.
JAMA Aşlamacı İ. Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2018;18:718–744.
MLA Aşlamacı, İbrahim. “Öğretmenlerine Göre Din Kültürü Ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması”. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD), c. 18, sy. 2, 2018, ss. 718-44, doi:10.30627/cuilah.504960.
Vancouver Aşlamacı İ. Öğretmenlerine Göre Din Kültürü ve Ahlak Bilgisi Dersinin Din Öğretimi Modelleri Çerçevesinde Konumlandırılması. Çukurova Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (ÇÜİFD). 2018;18(2):718-44.

Correspondence Address
Cukurova University, Faculty of Theology, Balcali Campus, 01330, Saricam/Adana.