Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Experimental Investigation of Scour Hole Geometry around Circular Bridge Piers

Yıl 2016, Cilt: 31 Sayı: ÖS2, 73 - 78, 15.10.2016
https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.315874

Öz

Failure of the bridges due to local scour around their piers can cause serious life losses and property damages and create significant environmental problems. In this experimental study, scour hole geometry around circular bridge piers were investigated. The experiments were carried out in a rectangular flume 80 cm wide, 18.6 m long and 75 cm high by using uniform sediment with a median diameter of 3.47 mm and geometric standard deviation of 1.39. The experiments were performed under steady state flow conditions, with four different constant discharges.

Kaynakça

  • 1. Landers, M.N., 1992. Bridge Scour Data Management, In: ASCE, Hydraulic Engineering: Saving a Threatened Resource-in Search of Solutions, Proceedings, Hydraulic Engineering Sessions at Water Forum '92, 2-6 August, Baltimore, Maryland.
  • 2. Laursen, E.M., 1958. Scour at Bridge Crossings, Bull. No.8, Iowa Hwy. Res. Board, Ames, Iowa.
  • 3. Breusers, H.N.C., Nicollet, G., Shen, H.W., 1977. Local Scour Around Cylindrical Piers, Journal of Hydraulic Resources, 15(3): 211-252.
  • 4. Gunyaktı, A., 1988. Köprü Ayakları Etrafında Oyulma Derinliğinin Grafik Yöntemle Tayini, Mühendislik ve Çevre Bilimleri Dergisi, TÜBİTAK, 12(1): 96-108.
  • 5. Yanmaz, A.M., 1989. Time Dependent Analysis of Clear Water Scour Around Bridge Piers, Thesis Presented to Middle East Technical Univ., Ankara, Turkey, in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
  • 6. Melville, B.W., 1997. Pier and Abutment Scour: Integrated Approach, Journal of Hydraulic Engineering, 123(2): 125-136.
  • 7. Richardson, E.V., Davis, S.R., 2001. Evaluating Scour at Bridges-Fourth Edition, Hydraulic Engineering Circular No.18, Federal Highway Administration Publication No. FHWA-NHI 01-001, Washington, DC, p. 376.
  • 8. Oliveto, G., Hager, W.H., 2002. Temporal Evolution of Clear-water Pier and Abutment Scour, Journal of Hydraulic Engineering, 128(9): 811–820.
  • 9. Mia, F., Nago, H., 2003. Design Method of Time-Dependent Local Scour at Circular Bridge Pier, Journal of Hydraulic Engineering, 129 (6): 420-427.
  • 10. Chang, W.Y., Lai J.S., Yen, C.L., 2004. Evolution of Scour Depth at Circular Bridge Piers, Journal of Hydraulic Engineering, 130(9): 905-913.
  • 11. Sheppard, D.M., Odeh, M., Glasser, T., 2004. Large Scale Clearwater Local Pier Scour Experiments, Journal of Hydraulic Engineering, 130(10): 957-963.
  • 12. Kothyari U.C., Hager, W.H., Oliveto, G., 2007. Generalized Approach for Clear-water Scour at Bridge Foundation Elements, Journal of Hydraulic Engineering, 133(11): 1229-1240.
  • 13. Sheppard, D.M., Demir, H., Melville, B., 2011. Scour at Wide Piers and Long Skewed Piers, National Cooperative Highway Research Program Rep. 682, Transportation Research Board, Washington, DC.
  • 14. Melville, B.W., Sutherland, A.J., 1988. Design Method for Local Scour at Bridge Piers, Journal of Hydraulic Engineering, 114(10): 1210–1226.

Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması

Yıl 2016, Cilt: 31 Sayı: ÖS2, 73 - 78, 15.10.2016
https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.315874

Öz

Köprü ayakları etrafındaki yerel oyulmalara bağlı oluşan sorunlar, köprülerin zarar görmesine ve buna bağlı ciddi çevresel etkilere sebep olmakta ve hatta can kayıpları yaşanabilmektedir. Sunulan bu deneysel çalışmada dairsel köprü ayakları etrafında oluşan oyulma çukuru geometrisi incelenmiştir. Deneyler, 80 cm genişlikli, 18,6 m uzunluklu ve 75 cm yükseklikli dikdörtgen kesitli bir kanalda, dane medyan çapı 3,47 mm ve geometrik standart sapması 1,39 olan üniform taban malzemesi ile gerçekleştirilmiştir. Dört farklı debi değeri ile kararlı akım şartlarında deneyler tamamlanmıştır.

Kaynakça

  • 1. Landers, M.N., 1992. Bridge Scour Data Management, In: ASCE, Hydraulic Engineering: Saving a Threatened Resource-in Search of Solutions, Proceedings, Hydraulic Engineering Sessions at Water Forum '92, 2-6 August, Baltimore, Maryland.
  • 2. Laursen, E.M., 1958. Scour at Bridge Crossings, Bull. No.8, Iowa Hwy. Res. Board, Ames, Iowa.
  • 3. Breusers, H.N.C., Nicollet, G., Shen, H.W., 1977. Local Scour Around Cylindrical Piers, Journal of Hydraulic Resources, 15(3): 211-252.
  • 4. Gunyaktı, A., 1988. Köprü Ayakları Etrafında Oyulma Derinliğinin Grafik Yöntemle Tayini, Mühendislik ve Çevre Bilimleri Dergisi, TÜBİTAK, 12(1): 96-108.
  • 5. Yanmaz, A.M., 1989. Time Dependent Analysis of Clear Water Scour Around Bridge Piers, Thesis Presented to Middle East Technical Univ., Ankara, Turkey, in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Philosophy.
  • 6. Melville, B.W., 1997. Pier and Abutment Scour: Integrated Approach, Journal of Hydraulic Engineering, 123(2): 125-136.
  • 7. Richardson, E.V., Davis, S.R., 2001. Evaluating Scour at Bridges-Fourth Edition, Hydraulic Engineering Circular No.18, Federal Highway Administration Publication No. FHWA-NHI 01-001, Washington, DC, p. 376.
  • 8. Oliveto, G., Hager, W.H., 2002. Temporal Evolution of Clear-water Pier and Abutment Scour, Journal of Hydraulic Engineering, 128(9): 811–820.
  • 9. Mia, F., Nago, H., 2003. Design Method of Time-Dependent Local Scour at Circular Bridge Pier, Journal of Hydraulic Engineering, 129 (6): 420-427.
  • 10. Chang, W.Y., Lai J.S., Yen, C.L., 2004. Evolution of Scour Depth at Circular Bridge Piers, Journal of Hydraulic Engineering, 130(9): 905-913.
  • 11. Sheppard, D.M., Odeh, M., Glasser, T., 2004. Large Scale Clearwater Local Pier Scour Experiments, Journal of Hydraulic Engineering, 130(10): 957-963.
  • 12. Kothyari U.C., Hager, W.H., Oliveto, G., 2007. Generalized Approach for Clear-water Scour at Bridge Foundation Elements, Journal of Hydraulic Engineering, 133(11): 1229-1240.
  • 13. Sheppard, D.M., Demir, H., Melville, B., 2011. Scour at Wide Piers and Long Skewed Piers, National Cooperative Highway Research Program Rep. 682, Transportation Research Board, Washington, DC.
  • 14. Melville, B.W., Sutherland, A.J., 1988. Design Method for Local Scour at Bridge Piers, Journal of Hydraulic Engineering, 114(10): 1210–1226.
Toplam 14 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Bölüm Makaleler
Yazarlar

Ayşegül Özgenç Aksoy Bu kişi benim

Mustafa Doğan Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 15 Ekim 2016
Yayımlandığı Sayı Yıl 2016 Cilt: 31 Sayı: ÖS2

Kaynak Göster

APA Özgenç Aksoy, A., & Doğan, M. (2016). Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 31(ÖS2), 73-78. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.315874
AMA Özgenç Aksoy A, Doğan M. Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması. cukurovaummfd. Eylül 2016;31(ÖS2):73-78. doi:10.21605/cukurovaummfd.315874
Chicago Özgenç Aksoy, Ayşegül, ve Mustafa Doğan. “Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 31, sy. ÖS2 (Eylül 2016): 73-78. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.315874.
EndNote Özgenç Aksoy A, Doğan M (01 Eylül 2016) Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 31 ÖS2 73–78.
IEEE A. Özgenç Aksoy ve M. Doğan, “Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması”, cukurovaummfd, c. 31, sy. ÖS2, ss. 73–78, 2016, doi: 10.21605/cukurovaummfd.315874.
ISNAD Özgenç Aksoy, Ayşegül - Doğan, Mustafa. “Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 31/ÖS2 (Eylül 2016), 73-78. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.315874.
JAMA Özgenç Aksoy A, Doğan M. Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması. cukurovaummfd. 2016;31:73–78.
MLA Özgenç Aksoy, Ayşegül ve Mustafa Doğan. “Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 31, sy. ÖS2, 2016, ss. 73-78, doi:10.21605/cukurovaummfd.315874.
Vancouver Özgenç Aksoy A, Doğan M. Dairesel Köprü Ayakları Etrafındaki Oyulma Çukuru Geometrisinin Deneysel Araştırılması. cukurovaummfd. 2016;31(ÖS2):73-8.