Araştırma Makalesi
BibTex RIS Kaynak Göster

Modeling Intercity Car Travels in Turkey with the Gravity Method and Analyzing them in GIS Environment

Yıl 2019, Cilt: 34 Sayı: 4, 91 - 104, 31.12.2019
https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.702083

Öz

Although there are many models for obtaining origin-destination (O-D) matrices in the literature, using approaches based on home surveys or roadside conservations is expensive. Thus, various methods that are cheaper have been developed to obtain O-D matrices. One of these methods has been developed by Bell, and obtains travel matrices from vehicle counts. After this model was used for finding the intercity car travel matrix, a gravity based travel distribution model was developed. The matrix obtained was then transferred to Geographic Information Systems (GIS) environment for realizing spatial analyses.

Kaynakça

  • 1. Bell, M.G.H., 1983. The Estimation of Origin-Destination Flows and their Confidence Intervals from Measurements of Link Volumes: a Computer Program, Traffic Engineering and Control 24, 202-205.
  • 2. Bell, M.G.H., 1983. The Estimation of an Origin-Destination Matrix from Traffic Counts, Transportation Science 17, 198-217.
  • 3. Ortuzar, J. de D., Willumsen, L.G., 2011. Modelling Transport (Third Edition), John Wiley and Sons Inc., New York, 607.
  • 4. Robillard, P., 1975. Estimating the O-D Matrix from Observed Link Volumes, Transportation Research 9, 123-128.
  • 5. Hogberg, P., 1976. Estimation of Parameters in Models for Traffic Prediction: a Non-linear Approach, Transportation Research 10, 263-265.
  • 6. LeBlanc, L.J., 1982. Selection of a Trip Table Which Reproduces Observed Link Flows, Transportation Research (B) 16, 83-88.
  • 7. Wilson, A.G., 1970. Interregional Commodity Flows: Entropy Maximizing Procedures, Geographical Analysis 2, 255-282.
  • 8. Van Zuylen, H.J., Willumsen, L.G., 1980. The Most Likely Trip Matrix Estimated from Traffic Counts, Transportation Research (B) 14, 281-293.
  • 9. McNeil, S., Hendrickson, C., 1985. A Note on Alternative Matrix Entry Estimation Techniques, Transportation Research (B) 19, 509-519.
  • 10. Cascetta, E., 1984. Estimation of Trip Matrices from Traffic Counts and Survey Data: A Generalized Least Squares Estimator, Transportation Research (B) 18, 289-299.
  • 11. Mahmassani, H.S., Sinha, K., 1981. A Bayesian Updating of Trip Generation Parameters, Journal of Transportation Engineering 107, 581-589.
  • 12. Yang, H., 1995. Heuristic Algorithms for the Bi-Level Origin-Destination Matrix Estimation Problem, Transportation Research (B) 29, 231-242.
  • 13. Ashok, K., Ben-Akiva, M.E., 2000. Alternative Approaches for Real-Time Estimation and Prediction of Time-Dependent Origin-Destination Flows, Transportation Science 34(1), 21-36.
  • 14. Zhou, X., Qin, X., Mahmassani, H.S., 2003. Dynamic Origin-Destination Demand Estimation Using Multi-Day Link Traffic Counts for Planning Applications, Transportation Research Record 1831, 30-38.
  • 15. Cheung, W.M., Wong, S.C., Tong, C. O., 2006. Estimation of a Time-Dependent Origin-Destination Matrix for Congested Highway Networks, Journal of Advanced Transportation 40, 95-117.
  • 16. Lu, Z., Rao, W., Wu, Y.J., Guo, L., Xia, J., 2015. A Kalman Filter Approach to Dynamic of Flow Estimation for Urban Road Networks Using Multi-Sensor Data, Journal of Advanced Transportation 49, 210-227.
  • 17. http://www.tuik.gov.tr.
  • 18. http://www.kgm.gov.tr.
  • 19. Transport User Guide, 1986. Micro Computer Transportation Planning Package, Halcrow Fox and Associates, London, England.
  • 20. 2015 Trafik ve Ulaşım Bilgileri, 2016. Ulaşım Etütleri Şubesi Müdürlüğü, Türkiye Cumhuriyeti Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), Ankara, Türkiye.
  • 21. Özdamar, K., 1999. Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi (İkinci Baskı), Kaan Yayın Evi, Eskişehir, 423-446.
  • 22. Yomralıoğlu, T., 2000. Coğrafi Bilgi Sistemleri (İkinci Baskı), Secil Ofset, Istanbul, 45-58.
  • 23. Ulaştırma Ana Planı Stratejisi Sonuç Raporu, 2005. T.C. Ulaştırma Bakanlığı ve İstanbul Teknik Üniversitesi Ulaştırma ve Ulaşım Araçları Uyg-Ar Merkezi, Türkiye.

Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi ile Modellenmesi ve CBS Ortamında İncelenmesi

Yıl 2019, Cilt: 34 Sayı: 4, 91 - 104, 31.12.2019
https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.702083

Öz

Literatürde başlangıç-son (O-D) matrislerini elde etmek için birçok model olmasına rağmen, ev anketlerini veya yol kenarı görüşmelerini esas alan yaklaşımların kullanılması pahalıdır. Bu nedenle, O-D matrislerini elde etmek için daha ucuz olan yöntemler geliştirilmiştir. Bu yöntemlerden birisi Bell tarafından geliştirilmiş olup, yolculuk matrislerini taşıt sayımlarından elde etmektedir. İller arası otomobil yolculuk matrisini bulmak için bu model kullanıldıktan sonra, çekim esaslı bir yolculuk dağıtımı modeli geliştirilmiştir. Elde edilen matris, daha sonra mekânsal analizleri gerçekleştirmek için Coğrafi Bilgi Sistemleri (CBS) ortamına aktarılmıştır.

Kaynakça

  • 1. Bell, M.G.H., 1983. The Estimation of Origin-Destination Flows and their Confidence Intervals from Measurements of Link Volumes: a Computer Program, Traffic Engineering and Control 24, 202-205.
  • 2. Bell, M.G.H., 1983. The Estimation of an Origin-Destination Matrix from Traffic Counts, Transportation Science 17, 198-217.
  • 3. Ortuzar, J. de D., Willumsen, L.G., 2011. Modelling Transport (Third Edition), John Wiley and Sons Inc., New York, 607.
  • 4. Robillard, P., 1975. Estimating the O-D Matrix from Observed Link Volumes, Transportation Research 9, 123-128.
  • 5. Hogberg, P., 1976. Estimation of Parameters in Models for Traffic Prediction: a Non-linear Approach, Transportation Research 10, 263-265.
  • 6. LeBlanc, L.J., 1982. Selection of a Trip Table Which Reproduces Observed Link Flows, Transportation Research (B) 16, 83-88.
  • 7. Wilson, A.G., 1970. Interregional Commodity Flows: Entropy Maximizing Procedures, Geographical Analysis 2, 255-282.
  • 8. Van Zuylen, H.J., Willumsen, L.G., 1980. The Most Likely Trip Matrix Estimated from Traffic Counts, Transportation Research (B) 14, 281-293.
  • 9. McNeil, S., Hendrickson, C., 1985. A Note on Alternative Matrix Entry Estimation Techniques, Transportation Research (B) 19, 509-519.
  • 10. Cascetta, E., 1984. Estimation of Trip Matrices from Traffic Counts and Survey Data: A Generalized Least Squares Estimator, Transportation Research (B) 18, 289-299.
  • 11. Mahmassani, H.S., Sinha, K., 1981. A Bayesian Updating of Trip Generation Parameters, Journal of Transportation Engineering 107, 581-589.
  • 12. Yang, H., 1995. Heuristic Algorithms for the Bi-Level Origin-Destination Matrix Estimation Problem, Transportation Research (B) 29, 231-242.
  • 13. Ashok, K., Ben-Akiva, M.E., 2000. Alternative Approaches for Real-Time Estimation and Prediction of Time-Dependent Origin-Destination Flows, Transportation Science 34(1), 21-36.
  • 14. Zhou, X., Qin, X., Mahmassani, H.S., 2003. Dynamic Origin-Destination Demand Estimation Using Multi-Day Link Traffic Counts for Planning Applications, Transportation Research Record 1831, 30-38.
  • 15. Cheung, W.M., Wong, S.C., Tong, C. O., 2006. Estimation of a Time-Dependent Origin-Destination Matrix for Congested Highway Networks, Journal of Advanced Transportation 40, 95-117.
  • 16. Lu, Z., Rao, W., Wu, Y.J., Guo, L., Xia, J., 2015. A Kalman Filter Approach to Dynamic of Flow Estimation for Urban Road Networks Using Multi-Sensor Data, Journal of Advanced Transportation 49, 210-227.
  • 17. http://www.tuik.gov.tr.
  • 18. http://www.kgm.gov.tr.
  • 19. Transport User Guide, 1986. Micro Computer Transportation Planning Package, Halcrow Fox and Associates, London, England.
  • 20. 2015 Trafik ve Ulaşım Bilgileri, 2016. Ulaşım Etütleri Şubesi Müdürlüğü, Türkiye Cumhuriyeti Karayolları Genel Müdürlüğü (KGM), Ankara, Türkiye.
  • 21. Özdamar, K., 1999. Paket Programlarla İstatistiksel Veri Analizi (İkinci Baskı), Kaan Yayın Evi, Eskişehir, 423-446.
  • 22. Yomralıoğlu, T., 2000. Coğrafi Bilgi Sistemleri (İkinci Baskı), Secil Ofset, Istanbul, 45-58.
  • 23. Ulaştırma Ana Planı Stratejisi Sonuç Raporu, 2005. T.C. Ulaştırma Bakanlığı ve İstanbul Teknik Üniversitesi Ulaştırma ve Ulaşım Araçları Uyg-Ar Merkezi, Türkiye.
Toplam 23 adet kaynakça vardır.

Ayrıntılar

Birincil Dil Türkçe
Bölüm Makaleler
Yazarlar

Yaşar Vitoşoğlu Bu kişi benim

H. Canan Güngör Bu kişi benim

Polat Yalınız Bu kişi benim

Yayımlanma Tarihi 31 Aralık 2019
Yayımlandığı Sayı Yıl 2019 Cilt: 34 Sayı: 4

Kaynak Göster

APA Vitoşoğlu, Y., Güngör, H. C., & Yalınız, P. (2019). Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi ile Modellenmesi ve CBS Ortamında İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, 34(4), 91-104. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.702083
AMA Vitoşoğlu Y, Güngör HC, Yalınız P. Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi ile Modellenmesi ve CBS Ortamında İncelenmesi. cukurovaummfd. Aralık 2019;34(4):91-104. doi:10.21605/cukurovaummfd.702083
Chicago Vitoşoğlu, Yaşar, H. Canan Güngör, ve Polat Yalınız. “Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi Ile Modellenmesi Ve CBS Ortamında İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 34, sy. 4 (Aralık 2019): 91-104. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.702083.
EndNote Vitoşoğlu Y, Güngör HC, Yalınız P (01 Aralık 2019) Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi ile Modellenmesi ve CBS Ortamında İncelenmesi. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 34 4 91–104.
IEEE Y. Vitoşoğlu, H. C. Güngör, ve P. Yalınız, “Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi ile Modellenmesi ve CBS Ortamında İncelenmesi”, cukurovaummfd, c. 34, sy. 4, ss. 91–104, 2019, doi: 10.21605/cukurovaummfd.702083.
ISNAD Vitoşoğlu, Yaşar vd. “Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi Ile Modellenmesi Ve CBS Ortamında İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi 34/4 (Aralık 2019), 91-104. https://doi.org/10.21605/cukurovaummfd.702083.
JAMA Vitoşoğlu Y, Güngör HC, Yalınız P. Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi ile Modellenmesi ve CBS Ortamında İncelenmesi. cukurovaummfd. 2019;34:91–104.
MLA Vitoşoğlu, Yaşar vd. “Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi Ile Modellenmesi Ve CBS Ortamında İncelenmesi”. Çukurova Üniversitesi Mühendislik-Mimarlık Fakültesi Dergisi, c. 34, sy. 4, 2019, ss. 91-104, doi:10.21605/cukurovaummfd.702083.
Vancouver Vitoşoğlu Y, Güngör HC, Yalınız P. Türkiye’de İller Arası Otomobil Yolculuklarının Çekim Yöntemi ile Modellenmesi ve CBS Ortamında İncelenmesi. cukurovaummfd. 2019;34(4):91-104.