Amaç: Nullipar ve multipar bayanların, term dönemde kaç kez prenatal vizite başvurdukları, ve bu başvuruların hangi eğitim düzeyinde daha sık görülüğü karşılaştırılmaya çalışıldı.
Gereç ve Yöntem: Çalışmaya Gülhane Askeri Tıp Akademisi, Kadın Hastalıkları ve Doğum kliniğinde Aralık 2015 – Mayıs 2016 sezaryen ve/veya spontan vajinal doğum ile doğumunu gerçekleştirilen 341 hasta dahil edildi. Bunların 205’ini nullipar gebeler oluşturuken, 136’sı multipar gebeler idi.
Bulgular: Nullipar ve multipar bayanların, term dönem vizit sayıları karşılaştırıldığında, gruplar arasında anlamlı düzeyde fark bulundu. Bu anlam, nullipar bayanlar lehine tespit edildi. Term dönem vizit sayılarını, eğitim düzeyleri açısından karşılaştırdığımızda; bayanlar açısından istatistiksel olarak anlamsız iken, babalar açısından baktığımızda lise eğitim düzeyinde daha sık vizite gelindiği tespit edildi.
Sonuç: Toplumsal eğitim düzeylerinin arttırılması, gebelik sürecinin en başından itibaren anne ve baba adaylarının prenatal vizitlerin önemi ve sıklığı bakımından bilinçlendirilmesi ile prenatal bakımın daha efektif hale gelebileceği düşünülmektedir.
Purpose: In this study, the frequency of presentation of nulliparous and multiparous women to prenatal visit during their term period and the importance of educational level in the frequency of presentation were compared.
Materials and Methods: 341 patients giving birth with cesarean section or/and spontaneous vaginal delivery in Gülhane Military Medical Academy, Gynecology and Obstetrics department between December 2015 – May 2016, were included in the study. 205 of them were nulliparous while the rest was multiparous.
Results: When the number of term period visits of nulliparous and multiparous women were compared, a significant difference between two groups was determined. This significance was detected as in support of nulliparous women. When the number of term period visits were compared with according to the educational level was not statistically significant for women, while it was detected that the frequency of paternal visits with high school degree was significant.
Conclusion: Increasing the educational level of society, raising the awareness of parents in terms of the importance of prenatal visit and its frequency will increase the effectiveness of prenatal care.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Obstetrics and Gynaecology |
Journal Section | Research |
Authors | |
Publication Date | December 29, 2019 |
Acceptance Date | July 30, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 44 Issue: Supplement 1 |