Objective: The aim of this study is to determine the perspectives of the third-, fourth-, and fifth- grade students in the faculty of dentistry on orthodontics specialty in career choices.
Methods: This epidemiological descriptive study was conducted by administering a 12-question questionnaire to 150 students (101 females and 49 males) enrolled in the third, fourth, and fifth grades of the faculty of dentistry. Out of the total of 150 students, 45 belonged to the third grade, 52 belonged to the fourth grade, and 53 belonged to the fifth grade. The collected data were sub- jected to the chi-square analysis.
Results: The mean age of 150 participants whose ages were between 20 and 27 years was 21.08 ±
1.98. It was observed that the opinions about orthodontic specialization did not differ according
to the age, gender, and education period of the students. Of them, 41.9% thought that there would be a great need in the field of orthodontics in their career choice. The most preferred specializa- tion areas in future were orthodontics (42.6%); prosthetic dentistry (17.6%); and oral, dental, and maxillofacial surgery (15.5%). The students stated that the most important reason for wanting to specialize in orthodontics was financial gain with a rate of 23.6%.
Conclusion: It was concluded that the opinions about the orthodontic specialization were generally positive, and the preference was mainly favorable. Factors such as clinical experience, financial gain, and interest in the specialty were found to be important in the selection of the spe- cialty branch.
Keywords: Dentistry, orthodontics, career choices, specialty
ÖZ
Amaç: Bu çalışmanın amacı, diş hekimliği fakültesinin üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıf öğrenci- lerinin meslek seçimlerinde ortodonti uzmanlığına yönelik bakış açılarını belirlemektir.
Yöntemler: Bu epidemiyolojik tanımlayıcı çalışma, diş hekimliği fakültesinin üçüncü, dördüncü ve beşinci sınıflarına kayıtlı 150 öğrenciye (101 kadın ve 49 erkek) 12 soruluk bir anket uygulanarak yapıldı. Toplam 150 öğrenciden 45'i üçüncü sınıfta, 52'si dördüncü sınıfta ve 53'ü beşinci sınıftaydı. Verilerin analizi Ki-kare testi ile yapıldı.
Bulgular: Yaşları 20 ila 27 arasında değişen 150 katılımcının yaş ortalaması 21.08 ± 1.98 idi. Ortodonti uzmanlığı ile ilgili görüşlerin öğrencilerin yaş, cinsiyet, eğitim dönemine göre fark- lılık göstermediği görüldü (p>0.05). %41. 9’ü gelecekte Ortodonti alanında ihtiyacın fazla olacağını düşünmektedir. Gelecekte en çok tercih edilen uzmanlık alanları sırasıyla Ortodonti
(%42.6), Protetik Diş Tedavisi (%17.6) ve Ağız, Diş ve Çene Cerrahisi (%15.5) idi. Öğrencilerin ortodonti alanında uzmanlaşma isteklerinin en önemli nedeni, %23.6 oranında maddi kazanç oldu.
Sonuç: Ortodonti uzmanlığına yönelik görüşlerin genellikle olumlu olduğu ve bu alanın kariyer tercihlerde nispeten yüksek oranda yer aldığı sonucuna varıldı. Uzmanlık dalının seçiminde klinik deneyim, maddi kazanç ve uzmanlık alanına olan ilginin önemli faktörler olduğu belirlendi.
Anahtar Kelimeler: Diş hekimliği, ortodonti, kariyer seçimi, uzmanlık
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ortodonti ve Dentofasiyal Ortopedi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 4 Ocak 2023 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Current Research in Dental Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.