Objective: This article presents a comparison of the coronavirus disease 2019 pandemic man- agement activities between different health-care institutions providing orthodontic treatment services.
Methods: Patients from 1 public university, 1 oral and dental health center affiliated to the Ministry of Health, 1 foundation university, and 2 private dental practices in Bursa and Bolu were asked to complete a questionnaire about the problems they experienced with their ongoing treatments during the coronavirus disease 2019 quarantine process. Descriptive statistics with percentages were performed, and the institutions were compared in terms of their performance in managing the pandemic process based on the answers.
Results: The questionnaire was answered by 1108 people. The comparisons between institutions revealed the superiority of private practices in appointment arrangement frequency by having appointments within 1 month by 19.8%, in communication skills with 4.04 mean value, and in anxiety management by 3.08 mean value of anxiety frequency about treatment elongation when evaluated with a 5-point Likert scale. The rate of not being informed about pandemic manage- ment was highest in foundation universities.
Conclusion: The quarantine and coronavirus disease 2019 pandemic showed to have an impact on orthodontic treatments. In private practices, the patient–doctor interaction was more effec- tive. Private practices have the lowest anxiety levels. Only private practices used video calls for communication. Doctors in filiation applications had an important role in the overall welfare of the people. However, this operation had a deteriousle impact on orthodontic appointments and treatment options.
Keywords: COVID-19, delivery of health care, orthodontics
ÖZ
Amaç: Bu makale, ortodontik tedavi hizmeti veren farklı sağlık kurumları arasındaki COVID-19 pan- demi yönetimi faaliyetlerinin bir karşılaştırmasını sunmaktadır.
Yöntemler: 1 devlet üniversitesi, Sağlık Bakanlığı'na bağlı 1 ağız ve diş sağlığı merkezi (ADSM), 1 vakıf üniversitesi ve Bursa ve Bolu'daki 2 özel ortodontist muayenehanesinde tedavi gören has- talardan COVID-19 karantina sürecinde devam eden tedavilerinde yaşadıkları sorunlar hakkında bir anket doldurmaları istendi. Deskriptif istatistikler yapıldı ve kurumlar, verilen yanıtlara göre pandemi sürecini yönetmedeki performansları açısından karşılaştırıldı.
Bulgular: Anket 1108 kişi tarafından yanıtlandı. Kurumlar arası karşılaştırmalar, özel muayenehanelerin rutin aylık kontrolleri ger- çekleştirebilme oranının %19,8 olduğunu; 5’li Likert ölçeğine göre iletişim becerilerinde 4,04, tedavinin sürecinin uzamasına yönelik kaygı yönetimi başarısında 3,08 ortalama değeri ile üstünlüğünü ortaya koydu. Pandemi yönetimi konusunda bilgilendirilmeme oranı vakıf üniversitelerinde en yüksek bulundu.
Sonuç: Karantina ve COVID-19 pandemisinin ortodontik tedavileri etkilediği gösterildi. Özel muayenehanelerin hasta-doktor etki- leşiminde daha etkin olduğu, özel kliniklerde tedavi gören hastaların en düşük kaygı düzeyine sahip olduğu ortaya çıktı . Görüntülü iletişim yolunu yalnızca özel muayenehaneler kullandı. Filiasyon uygulamalarında doktorlar, halkın genel refahında önemli bir role sahipti. Ancak bu uygulamanın ortodontik randevuları ve tedavi seçeneklerini olumsuz etkilediği ortaya kondu.
Anahtar Kelimeler: COVID-19, sağlık hizmeti, ortodonti
Birincil Dil | İngilizce |
---|---|
Konular | Ortodonti ve Dentofasiyal Ortopedi |
Bölüm | Araştırma Makalesi |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 10 Ekim 2023 |
Gönderilme Tarihi | 24 Mayıs 2022 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2023 |
Current Research in Dental Sciences is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.