This study aims to examine the technology learning of students studying in communication faculties. In this context, the study examines the technical infrastructure of the communication faculties and the teaching staff both in terms of quantity and quality, and questiones the reflections of the current situation on technology teaching. It also focuses on whether there are difficulties in teaching information and communication technologies due to the generation gap between the teacher and the student, and how the socio-economic status of the students' families affect technology learning. In this context, it is sought that the opinions of the lecturers who teach information and communication technologies-based courses in communication faculties in Turkey. With the structured interview technique, 8 lecturers from 7 different communication faculties were interviewed. In the interviews, it was stated that the technical infrastructure inadequacies in the communication faculties, the lack of teaching staff in terms of quality and quantity, the digital divide between the teacher and the learner, the generation gap, the socio-economic status of the families, the student/quota excess in the communication faculties negatively affect the students' learning and using of technology. It has also been concluded that students are unwilling and unmotivated in the context of technology learning, and solution proposals have been created for the elimination of these problems.
Communication faculties digital divide technology teaching technological inadequacies lack of instructors.
Bu çalışma, iletişim fakültelerinde eğitim-öğretim gören öğrencilerin teknoloji öğrenimlerini sorgulamayı amaçlamaktadır. Bu bağlamda iletişim fakültelerinin teknik altyapısının ve öğretim elemanlarının hem nicelik hem de nitelik olarak durumlarını irdelemekte ve mevcut durumun teknoloji öğretimi açısından eğitim-öğretime yansımalarını sorgulamaktadır. Ayrıca öğreten ve öğrenen arasında kuşak farkından dolayı bilgi ve iletişim teknolojileri öğretiminde güçlüklerin yaşanıp yaşanmadığına, öğrenci ailelerinin sosyo-ekonomik durumlarının teknoloji öğrenimini ne yönde etkilediğine de ışık tutmaya çalışmaktadır. Bu bağlamda Türkiye’deki iletişim fakültelerinde bilgi ve iletişim teknolojileri tabanlı dersleri yürüten öğretim elemanlarının görüşlerine başvuran çalışma, yapılandırılmış mülakat tekniğiyle 7 farklı iletişim fakültesinden 8 öğretim elemanı ile görüşülmüştür. Görüşmelerde, iletişim fakültelerindeki teknik altyapı yetersizliklerinin, nitelik ve nicelik olarak öğretim elemanı eksikliğinin, öğreten ve öğrenen arasındaki dijital uçurumun ve kuşak farkının ve ailelerin sosyo-ekonomik durumlarının, iletişim fakültelerindeki öğrenci/kontenjan fazlalığının öğrencinin teknoloji öğrenimini ve kullanımını olumsuz yönde etkilediği; öğrencilerin teknoloji öğrenme bağlamında isteksiz ve motivasyonsuz olduğu sonuçlarına varılmış ve bu sorunların giderilmesine yönelik çözüm önerileri oluşturulmuştur.
İletişim fakülteleri dijital uçurum teknoloji öğretimi teknolojik yetersizlikler öğretim elemanı yetersizliği.
Birincil Dil | Türkçe |
---|---|
Bölüm | Makaleler |
Yazarlar | |
Yayımlanma Tarihi | 31 Aralık 2021 |
Gönderilme Tarihi | 21 Eylül 2021 |
Yayımlandığı Sayı | Yıl 2021 |